ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, השתתף, בפאנל המרכזי "שותפות בצמיחה – מי נושא בנטל?" במסגרת ועידת מוני אקספו 2026, שנפתחה בתל אביב. בפאנל השתתפו גם יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי והממונה על התקציבים במשרד האוצר, מהרן פרוזנפר.
בדבריו התייחס סער לאתגרים החברתיים והכלכליים עמם מתמודדת ישראל מאז פרוץ המלחמה, בדגש על משרתי המילואים, הפצועים ובני המשפחות השכולות, וקרא לממשלה להוביל תוכנית לאומית רחבה שתעניק להם תמיכה אמיתית וארוכת טווח.
"יש כאן ציבור עצום שנתן וממשיך לתת למדינה את היקר לו מכל. הבן שלי עשה כמעט 400 ימי מילואים, יחד עם עוד חבורה מצוינת של חברים ואנשים, והעומס הגדול על השלטון המקומי זה האזרחים – המערכת האזרחית שפועלת עם ראשי רשויות כשהממשלה לא באה עם תוכנית לאומית אמיתית כדי להציל את האירוע".
סער הדגיש כי מדינת ישראל חייבת לקבוע מדיניות ברורה שתתעדף את משרתי המילואים באמצעות פתרונות בתחומי הדיור, התעסוקה, המיסוי, הלימודים והפיתוח האישי.
"זה חייב לבוא לידי ביטוי בדיור, בתעסוקה, בהטבות מס, בסיוע ללימודים וביצירת אופק אמיתי לצעירים".
"זוגות צעירים לא מצליחים להגיע לדירה"
סער התייחס גם למשבר הדיור וליוקר המחיה, וציין כי כפר סבא מקדמת בימים אלה את פרויקט "קריית הצעירים", במסגרתו מתוכננות כ-3,200 יחידות דיור, מהן כ-2,000 יחידות המיועדות לזוגות צעירים.
לדבריו, גם היקף כזה של בנייה אינו מספיק כדי לתת מענה מלא למצוקת הדיור, לנוכח מחירי הדירות הגבוהים והעלויות הנלוות לגידול משפחה בישראל.
"כולנו צריכים להיכנס מתחת לאלונקה"
ראש העיר קרא גם למגזר העסקי לקחת חלק במאמץ הלאומי ולסייע בשמירה על מקומות העבודה בתקופה המאתגרת.
"האתגר הכלכלי אינו יכול ליפול רק על כתפי האזרחים. כולנו צריכים להיכנס מתחת לאלונקה. בתקופה מורכבת כזו חשוב לשמור על מקומות העבודה ולמצוא פתרונות יצירתיים שימנעו פגיעה במשפחות".
סער התייחס גם לתופעה של עזיבת תושבים את יישובי הצפון מאז תחילת המלחמה. לדבריו, כפר סבא קלטה משפחות רבות שעזבו את אזורי העימות, והוא הזהיר מפני ההשלכות ארוכות הטווח של התהליך.
"כשמשפחות עוזבות את הצפון ומחפשות עתיד במקום אחר, זה מצב שחייב להדאיג את כולנו. רשויות מקומיות חזקות נושאות בנטל ומסייעות ככל יכולתן, אך נדרשת כאן מדיניות ממשלתית רחבה שתבטיח חיזוק של האזורים שנפגעו ותעניק תקווה לדור הצעיר".
"איפה אנחנו כמדינה?"
בהמשך הוועידה נשא סער דבריO בנושא פצועי המלחמה והמשפחות השכולות. הוא סיפר על השתתפותו בהלוויות של חמישה חיילים שנהרגו, ותיאר את המפגש עם בני משפחותיהם ועם מפקד של אחד החיילים, שנאלץ לקבור את פקודיו בתוך חודשים ספורים.
"להסתכל על המשפחות ועל המפקדים ולשאול איפה אנחנו כמדינה, איפה הממשלה ואיפה החברה הישראלית – זה רגע מטלטל".
סער הדגיש כי רבים מהנופלים והפצועים הם צעירים בתחילת דרכם, וכי על המדינה מוטלת חובה מוסרית להעניק להם ולבני משפחותיהם מעט בחזרה על מה שנתנו למען ביטחון המדינה.
"אנחנו ברשויות נעשה את העבודה שלנו, נכין תוכניות ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו, אבל נדרש כאן מהלך לאומי רחב".
את דבריו סיכם בקריאה לגיבוש תוכנית לאומית מקיפה עבור משרתי המילואים, פצועי המלחמה ובני המשפחות השכולות:
"השאלה איננה האם צריך לעשות, אלא איך עושים נכון. זו צריכה להיות תוכנית לאומית אמיתית, מקצועית, רחבה וארוכת טווח, שתדע להחזיר למשרתי המילואים חלק ממה שהם העניקו למדינת ישראל. זהו החוב המוסרי והחברתי שלנו כלפיהם".



