אהבה מלידה

ד"ר גיל שכטר-מאור, מנהלת חדר לידה במרכז הרפואי מאיר, מדברת על לידות בניתוח קיסרי, לידות שקטות ובעיקר על העזרה שניתנת ליולדות כדי שיחזרו הביתה עם ידיים מלאות וככל האפשר גם ללא כאבים

ד"ר גיל שכטרמאור בניתוח קיסרי צילום: מורן אגוזי פליישר

האירוע הכי משמעותי בחייהן של אימהות הוא ללא ספק הלידה. בין אם הלידה עברה בצורה קלה, ובין עם כאבים, את הלידה אף אמא לא שוכחת. כדי שהזיכרון שלכן מהאירוע יהיה הכי נעים אתן מוזמנות להכיר את חדר הלידה של המרכז הרפואי מאיר, בהנהלת ד"ר גיל שכטר מאור, רופאת נשים והיריון בסיכון שעוסקת ברפואת אם ועובר ובמעקב היריון.

במאיר מעמידים לרשות היולדות מערך תומך, חדר ניתוח, מכון אולטראסאונד נשים ופגיה בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

למה כדאי לנשים לבחור במרכז הרפואי מאיר כדי ללדת את ילדיהן?

"הסיבה הטובה ביותר לבחור במחלקה שלנו הינה ההון האנושי שלנו, צוות של מיילדות , רופאות ורופאים מקצועי, מקצועני ועם לב גדול שמתבטא ברפואה ושירות מקצועי שניתן מכל הלב. המחלקה שלנו היא מהמובילות בארץ, בעלת יכולות מקצועיות מתקדמות ומכשור טכנולוגי חדיש. מצד אחד, אנחנו לא מפעל גדול שמייצר אלפי לידות. מצד שני, אנחנו לא מרכז קטן מדי. הצוות שלנו נחשף לכמות משמעותית של נשים במצבים רפואיים שונים ויודע לטפל במגוון האתגרים והבעיות שהריון ולידה יכולים להציב בפנינו. הצוות שלנו מעניק יחס אישי שמותאם לצרכי האישה ורצונה והיא נמצאת במרכז לאורך כל התהליך. כל יולדת יכולה לבחור את דרך בה תלד, בהתאם למצבה הרפואי כמובן, יש לה האפשרות לבחור בטיפולים של רפואה משלימה. היא יכולה לבחור להשתמש באפידורל או לא להשתמש בו, והכל במטרה שתעבור את הלידה בשמחה ובחיוך".

איזה מענה אתם נותנים ליולדת שצריכה לעבור ניתוח קיסרי?

"אחד הדברים שהבנו לגבי התהליך הזה הוא שניתוח קיסרי הוא לא רק ניתוח, אלא חווית לידה לכל דבר ועניין. היולדת ממתינה תשעה חודשים כדי ללדת את התינוק שלה. מעבר לכך שהניתוח צריך לעבור בהצלחה, חשוב לנו שהצוות של המנתחים יראה את אותה אישה, שילטף וירגיע אותה ויהיה בשבילה ברגע המשמעותי הזה –   מדובר במאורע משמעותי ומשמח". 

לדברי ד"ר שכטר-מאור, בלידה שכרוכה בניתוח קיסרי הצוות מתאים את החוויה לרצונה של האישה. ליולדת האפשרות להיות חלק מהלידה גם כשהיא בניתוח עם מלווה לבחירתה כשברקע מושמעת מוזיקה באם האישה מעוניינת. "אנחנו כמנתחים שמים את הדגש על כך שמדובר בלידה ולא רק בהליך רופאי", היא אומרת. 

שמעתי שאתם מבצעים ניתוח קיסרי ידידותי. מה זה בעצם אומר?

"ניתוח קיסרי ידידותי מאפשר חווית לידה חיובית גם לאם וגם לתינוק. ניתוחים אלו מבוצעים בתיאום מראש כשהניתוח אינו דחוף, מעל שבוע 37" מסבירה ד"ר שכטר. חשוב לציין כי גם בניתוחים דחופים באם התנאים מאפשרים אנו משתדלים לייצר את אותם תנאים ידידותיים בחדר הניתוח.

"בניתוחים קיסריים ידידותיים, המכונים גם "ניתוחים באווירה טבעית" או "עור לעור", מצמצמים למינימום את ההפרדה בין האם לתינוקה. אנו שמחים לצרף לניתוח, לצדה של היולדת מלווה לתמיכה, ומאפשרים לפגוש את הרך הנולד כבר בחדר הניתוח".

"במהלך ניתוח קיסרי ידידותי היולדת יכולה להקשיב למוסיקה ברוגע ובני הזוג יכולים לצפות ברגע המרגש של הוצאת התינוק מתוך בטן האישה, לחבק ולהחזיק אותו ממש כמו בלידה רגילה" אומרת ד"ר שכטר ומפרטת: "לאחר הוצאת התינוק, בעודו מחובר עדיין לחבל הטבור הוא מונח על האם, שם הוא יוכל להישאר לזמן מה. אנחנו גם מאפשרים למלווה בחדר הניתוח לחתוך את חבל הטבור יחד עם המיילדת לאחר שהיא מקבלת את התינוק. בסיום הניתוח, היולדת מועברת לחדר ההתאוששות, והיילוד עובר עם המלווה תוך אפשרות לאפס הפרדה וייפגש שוב עם אמו כשתעבור למחלקה". 

"אחד הדברים שהבנו לגבי התהליך הזה הוא שניתוח קיסרי הוא לא רק ניתוח, אלא חווית לידה לכל דבר ועניין. היולדת ממתינה תשעה חודשים כדי ללדת את התינוק שלה. מעבר לכך שהניתוח צריך לעבור בהצלחה, חשוב לנו שהצוות של המנתחים יראה את אותה אישה, שילטף וירגיע אותה ויהיה בשבילה ברגע המשמעותי הזה –   מדובר במאורע משמעותי ומשמח". 

דוקטור גיל שכטר מאור מנהלת חדר לידה מרכז רפואי מאיר

הבנתי שלאחר ניתוח קיסרי יש שיטה שמאפשרת החלמה ושחרור מהירים, תוכלי לספר על כך?

"כבר מספר שנים שאנו פועלים בשיטה שמעודדת את ההתאוששות המהירה והמיטבית של כל יולדת ומקדמת את הקשר שלה עם התינוק" מסבירה ד"ר שכטר-מאור. "לשם כך, אנחנו משתמשים בשיטות עדכניות שהפכו את ההתאוששות מהניתוח הקיסרי לקלה ומהירה יותר".

"בעגה המקצועית השיטה נקראת ERAS (Enhanced Recovery After Surgery – שחרור מהיר מאשפוז לאחר ניתוח)  וזה מספר שנים שהיא מיושמת  בניתוחים קיסריים אצלנו במאיר. כדי שהיולדת תתאושש מהניתוח ותחזור לפעילות מלאה באופן המיטבי והמהיר ביותר אנו מתייחסים לכמה דברים" מפרטת ד"ר שכטר-מאור:

ראשית נושא ההקלה על הכאב – חשוב לנו שהיולדת תהיה מאולחשת היטב ולא תצטרך להתמודד עם כאבי הניתוח, שהרי היא מתמודדת גם עם הצעדים הראשונים פיזית של ההליכה וגם עם הצעדים הראשונים של האימהות. ואכן אנו עוטפים את הנשים במעטפת של משככי כאבים כדי לייצר להן את היכולת להיות ניידות ופעילות כבר מההתחלה.

בנוסף, מכיוון שקטטר השתן מגביל את הניידות, אנחנו משתדלים שכל אישה, כבר בחדר התאוששות ועוד לפני המעבר למחלקה, תיבדק על ידי הרופא המנתח וכחלק מהבדיקה יוציאו לה את הקטטר, דבר שיאפשר ניידות מהירה יותר. 

חלק חשוב נוסף מהתאוששות הוא לגרום לפעילות המעיים להיות מיטבית כבר שהיולדות במחלקה. על כן אנו מחלקים מסטיקים אשר גורמים למעיים לחזור לפעילות יותר מהר, מעודדים ניידות של היולדות וכך גורמים להעברת גזים טובה ובעצם מפחיתים כאבי בטן ותפיחות של הבטן לאחר הניתוח.

וכמובן, אנו מעודדים את היולדות שלנו לרדת מהמיטה כבר בשעות הראשונות לאחר הניתוח, בהתאם ליכולת של כל אישה ולפי רמת הכאב שלה". 

ספרי לי על הלידה שהכי ריגשה אותך.

"ליוויתי הרבה לידות וכולן היו מרגשות, אבל יש אחת שלא אשכח לעולם. לפני כמה שנים נכחתי בלידה שקטה. בני הזוג יצאו הביתה בידיים ריקות ורגע לפני שעזבו את בית החולים ציינו שזה לא הסוף והם עוד ישובו. זמן קצר לאחר מכן אותה אישה נכנסה להיריון. במשך כל ההיריון היא הייתה בחרדה בגלל האובדן שחוותה. אנחנו עודדנו, תמכנו וליווינו אותה לאורך כל הדרך. בסופו של התהליך היא יצאה הביתה בידיים מלאות עם תינוק בריא". 

כיצד אתם מתמודדים עם בני זוג שעוברים לידה שקטה?

"לצערנו, לידה שקטה היא חלק מהחיים. אנחנו מאוד כואבים ושותפים לכל אישה שעוברת את התהליך הזה וצריכה להתמודד עם הסיטואציה הקשה הזו. אנחנו מנסים לתת לכל אישה את המקום הכי מתאים עבורה כדי שהיא תחווה מינימום כאב פיזי ונפשי. יש לנו שירות פסיכולוגי ועובדות סוציאליות שמלוות את היולדת ובן זוגה גם בתום ההליך הכואב. האחיות והמיילדות נותנות את המקום לחוות כאב – חדר פרטי ושקט שבו יוכלו לעבור את התהליך ביחד, בלי הפרעות מבחוץ".

הליווי והתמיכה ביולדת שעברה לידה שקטה לא מסתיים עם יציאתה הביתה. "כעבור כמה חודשים אנחנו מזמינים כל אישה שעברה תהליך של לידה שקטה לביקורת אצלנו ולקבל המלצות להיריון נוסף", אומרת ד"ר שכטר-מאור.

באחד הפרקים של צומת מילר עשו פרודיה על הרדיפה של בתי החולים אחר היולדות. ראית את הפרק? עד כמה זה דומה למציאות?

"כל בתי החולים בארץ טובים. אנחנו לא המצאנו את הגלגל. מה שעושה אותנו מיוחדים הוא היחס האישי תוך חוסר פשרה על מקצועיות ורפואה טובה. הנשים בוחרות בנו בזכות העובדה שאנחנו לא פס ייצור, אלא צוות מקצועי שעוטף אותן באהבה וביטחון מהרגע שהן נכנסות לכאן ועד הרגע שהן יוצאות הביתה בחיוך".

אי אפשר לסיים את הכתבה בלי להתייחס לאח המפורסם שלך, עפר שכטר, שאשתו ילדה אצלכם.

"אכן, לפני כחודש עופר אחי הגיע לכאן עם אשתו כדי ללדת וזה היה מאוד מרגש להפוך שוב לדודה. צריך לציין שהייתי דודה גם לפני כן, פשוט לא מפורסמת. אחותי וכל הגיסות שלי ילדו במאיר. אם אנחנו מדברים על לידה מרגשת אני חייבת לציין שבתחילת הקורונה, בעיצומו של הגל הראשון, אחי הקטן הגיע ללידה של בתו השלישית. בשל הלידה זכיתי לראות אותם אחרי כמה חודשים שבהם כולנו היינו בסגר, ובתוך כל החרדה של הקורונה שהייתה אז לא מוכרת ומנוכרת ומפחידה היה מאד מרגש להביא חיים לעולם בכלל ושל האחיינית שלי בפרט".

"ליוויתי הרבה לידות וכולן היו מרגשות, אבל יש אחת שלא אשכח לעולם. לפני כמה שנים נכחתי בלידה שקטה. בני הזוג יצאו הביתה בידיים ריקות ורגע לפני שעזבו את בית החולים ציינו שזה לא הסוף והם עוד ישובו. זמן קצר לאחר מכן אותה אישה נכנסה להיריון. במשך כל ההיריון היא הייתה בחרדה בגלל האובדן שחוותה. אנחנו עודדנו, תמכנו וליווינו אותה לאורך כל הדרך. בסופו של התהליך היא יצאה הביתה בידיים מלאות עם תינוק בריא". 

עפר, קסניה ובנם יחד עם ד"ר גיל שכטר מאור, אחותו של עפר ומנהלת חדרי הלידה במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן