אמא גרושה כי אף אחת לא צריכה להתמודד לבד

לפני כשנה וחצי החליטה נופר אביטל מכפר סבא, יועצת חינוכית, גננת, מורה להוראה מתקנת ומאמנת הורים וילדים, לפתוח קבוצת פייסבוק מקורית בשם "אמא גרושה", בה יכולות נשים גרושות לקבל בחינם יעוץ מול מצלמה מנשות מקצוע. על הקבוצה ועל העבודה המאתגרת מול ילדים ומשפחות בתקופת הקורונה ובתקופת מבצע "שומר החומות"

איך נולד הרעיון להקים קבוצת תמיכה לנשים גרושות?
הרעיון לקבוצה "אמא גרושה" ובכלל ללוות אימהות גרושות, נולד כתוצאה מכך שהתגרשתי בעצמי ולא כל כך ידעתי איך להיכנס לתוך העולם החדש הזה שגיליתי. למדתי הרבה דברים על בשרי בדרך הקשה, בעיקר כי לא ידעתי את מי לשאול ועם מי להתייעץ. בעקבות שינוי הסטטוס שלי, הידע המקצועי שלי והניסיון שצברתי, רציתי לעזור לעוד אימהות, לפני ואחרי תהליך הגירושים, ולכן גם גייסתי מומחיות בתחומים נוספים מלבד התחום שלי שהוא אימון והדרכת הורים, שגם הוא רלוונטי לאימהות גרושות.
כרגע יש לנו עורכת דין בשם צילי כהן, מאמנת לכלכלת המשפחה בשם איה תמרי ויועצת למציאת זוגיות בפרק ב' בשם דורית אבן שרון, כולן סופר מקצועיות ומקסימות וביחד איתן פתחתי את הקבוצה בפייסבוק שהיום מונה מעל 2600 חברות שאנחנו מאשרות בקפידה רבה בגלל הנושאים הרגישים שעולים.


בקבוצה אנחנו שמות דגש רק על תגובות/פוסטים שמקדמים, אין מקום לשיפוטיות, ואולי בגלל הרוח החיובית שעוברת הלאה אנו מקבלות עשרות בקשות הצטרפות מדי יום וכמו כן אני מקבלת הרבה התייעצויות בפרטי ובקשות לעזרה ותמיכה.
מלבד זאת, אני עוזרת לאימהות רבות לפני ואחרי תהליך הגירושים, גם דרך תהליכים אישיים בקליניקה או בזום, בסדנאות ודרך ההרצאות שאני מעבירה בנושא. הסיפוק הוא גדול ואין הרגשה טובה יותר מלעזור לאדם אחר.

איך בדיוק עובד הקונספט ומהם הקשיים הכי משמעותיים אצל נשים גרושות שפונות אליכן?
אני מעבירה את התכנים שלי גם בפגישות אחד על אחד, זום סדנאות והרצאות. הייתה אפילו סדנת זום שהעברתי לנשים גרושות המתגוררות בערים שונות מעבר לים, סדנה שהייתה ממש מרגשת ומרתקת. מעניין גם היה לראות כמה הקשיים הם אוניברסאליים.
הקושי הוא בעיקר בהתמודדות מול הגרוש, שאלות לגבי ההסכם גרושים, קושי בהתנהלות בבית עם הילדים וקשיים בהתנהלות כלכלית.

יש הרבה נשים שמתקשות לראות את האור בקצה המנהרה בתקופה הזו, מתקשות להתמודד עם הגרוש והילדים, ודרך השיחות והעבודה שאנחנו עושות יחד, כל פעם ישנה התקדמות וצמיחה אישית, משהו שאני אישית חוויתי אותו גם על עצמי, והיום אני מעבירה גם מהידע וגם מניסיוני הלאה.

כיף לראות נשים שהתחילו במקום מאוד נמוך רגשית והיום אני רואה כל פעם התקדמות ופריצת דרך חדשה בחייהן. אני רואה איך הערך העצמי שלהן עולה, הן מתחילות קריירה חדשה ומוצאות גם זמן לעצמן וזוגיות חדשה. אני תמיד אומרת שגירושים הם הזדמנות לצמיחה ומימוש עצמי.


נשים, לפני שהן מתגרשות, הן לרוב המטפלות העיקריות בילדים ולא דואגות גם לעצמן ולמימוש החלומות והשאיפות שלהן. ברגע שמתגרשים אין יותר על מי להישען וזה דוחף הרבה פעמים לעשות את הדברים שתמיד הן חשבו לעשות ולא עשו, ולהצליח כלכלית לבד ובכוחות עצמך. אנחנו נותנות את התמיכה וההכוונה.

את עוסקת בחינוך וביעוץ רגשי לילדים ומשפחות, כמה זה היה מאתגר בתקופת הקורונה, והאם גם בתקופת מבצע "שומר החומות" פנו אלייך?


היה מאוד מאתגר להתכוונן לתקופה הנוכחית. הייתי רגילה לפגוש את המשפחות שלי פנים מול פנים. אני בן אדם של מפגש וקרבה, ולהתכונן לכל הריחוק החברתי שנוצר לא היה קל. עם זאת, הזום גם פתח עולם שלם של משפחות שלא הייתי פוגשת בגלל קרבה פיזית ואפילו משפחות שגרות במדינות רחוקות בעולם. כל הפעילות שלי עברה לזום שיש בו הרבה חסרונות אך גם יתרונות. מודה שהיום אני משלבת בין הזום לפגישות פנים מול פנים וזה שילוב נפלא!


בזמן הלחימה גם היה הרבה עבודה עם משפחות בגלל הקושי הרגשי שנוצר בבית ובמיוחד אצל ילדים שכבר אינם יודעים מהי שגרה וחיים נורמליים. בתקופה זו תמכתי בהתנדבות במשפחות שזקוקות לעזרה רגשית וידם אינה משגת. אני שמחה שיכולתי לעזור ולתמוך בתקופה הכל כך מאתגרת ומלחיצה.

בתקופת הקורונה וגם בתקופת הלחימה העברתי את הלימוד הרגשי לתלמידים בזום. המון ילדים צברו פערים לימודיים גדולים אך גם קשיים רגשיים גדולים, כמו קושי בהתמודדות חברתית, סגירות ועוד. וזה בדיוק מה שאני עושה עם ילדים בשיעורים הרגשיים שלי המשלבים לימוד, הוראה מתקנת, רגש ואימון. לשמחתי עכשיו שאפשר להיפגש פנים מול פנים וזו הקלה גדולה.


אני עובדת גם הרבה עם ילדים בעלי הפרעות קשב, שבשבילם הזום מאתגר במיוחד. בגדול, למרות המתנות שקיבלנו מהזום, אין כמו להרגיש את המשפחות והילדים, ואין כמו החום האנושי והקשר האישי.
זו זכות גדולה עבורי לסייע ולעזור. באמת שאין דבר יותר משמח מלעשות טוב לאדם אחר. זה יותר שווה ומספק מכל דבר אחר!

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן