בגיל 24 כשהתחלתי לעבוד בתור מדריך במרכז קהילתי ביוספטל ידעתי שאהיה ראש העיר יום אחד

"אני נמצא בתפקיד עליו חלמתי, מהרגע בו אני קם בבוקר ועד סוף יום העבודה נהנה מכל רגע". רפי סער ראש עיריית כפר סבא בראיון מיוחד לכפר סבא ניוז לקראת פסח וסיכום שנת הקורונה

ראש עיריית כפר סבא רפי סער חי את העיר בה הוא נולד לפני 53 שנים ועשה בה את התחנות המרכזיות בחייו המקצועיים. הכניסה לתפקיד ראש העיר בשנת 2018 היתה השיא של הדרך המקצועית בה התחיל בגיל 24 כמדריך בפרויקט חינוך במרכז הקהילתי בשכונת יוספטל  "כבר אז הבנתי כי המקום בו ניתן ליצור שינוי הוא לשכת ראש העיר" 

כיהנתי במספר תפקידים משמעותיים בעיריית כפר סבא וכל אחד מהם היה תחנה מצוינת ללמידה והכנה לתפקיד ראש העיר, הדרך עברה בתפקידי עוזר ראש העיר, סמנכ"ל העירייה ומנכ"ל העירייה כל אלו בתקופת כהונתו של יצחק ולד כראש העיר.

מנכ"ל העירייה ממונה על ביצוע מדיניות ראש העיר יוצר את השינוי על ידי קביעת המדיניות וראייה לטווח הארוך של איך תראה העיר בעתיד וזאת בלי לוותר על רמת השירות בחיי היום יום של העיר ותושביה.

מיום המעשים הטובים
מיום המעשים הטובים

את הראיון המיוחד פתחנו בבוקר יום המעשים הטובים בשכונת יוספטל בכפר סבא, עשרות עובדי עירייה התנדבו ליום של עשייה למען התושבים, הפער בין השכונות החדשות בעיר לשכונת יוספטל בחזות השכונה  ובתשתיות בולט בכל פינה " הייתה כאן הזנחה של שנים אותה אני מנסה לפתור, שיפצנו את בית ספר רמז ואנחנו פועלים כל הזמן לשיפור איכות החיים בשכונה אבל הפתרון האמיתי הוא התחדשות עירונית"

את הקשר המיוחד עם תושבי השכונה אפשר היה לראות ברגעים הקטנים בהם נערכו שיחות חצר עם תושבים שהעלו בעיות מחיי היום יום שלהם, תושבת מבוגרת ממוצא אתיופי ניגשה אליו תושבת והתלוננה על קושי בנגישות, אחרי שהבין את הבעיה העביר את הטיפול לסגן ראש העיר דני הרוש שעבד גם הוא ביום המעשים הטובים. דני הרוש: "אנחנו נגישים לכל תושב, גם אם אין לתושבים את היכולת לפעול דרך המוקד העירוני אנחנו מוצאים את הכלים לשמוע את הבעיות ולסייע להם בפתרון"

סגן ראש העיר דני הרוש ביום המעשים הטובים
סגן ראש העיר דני הרוש ביום המעשים הטובים

התחדשות עירונית ביוספטל

שכונת יוספטל עמדה בשבועות האחרונים במרכז ויכוח בין ראש עיריית כפר סבא רפי סער לראשת מועצת דרום השרון אושרת גני גונן בנוגע לדרישת עיריית כפר סבא להוספת שטחים לטובת התחדשות עירונית ביוספטל, אשר יילקחו מהמועצה האזורית דרום השרון.

"האוכלוסייה בשכונת יוספטל השתנתה מאז שעבדתי כאן כסטודנט אבל הבעיות לא השתנו. השכונה מתפוררת והתשתיות בה לא ראויות, השכונה סובלת מהזנחה של שנים".

יוספטל תצא להתחדשות עירונית ואני אלווה את התהליך ואדאג לפתרון כל הבעיות שיעלו בדרך. המאבק עם דרום השרון הוא לא על נחלות של חקלאים, יש לי הרבה חברים טובים במושבים בצופית ובשדה ורבורג, כדי שיוספטל תעבור תהליך פינוי בינוי ראוי כולל הנגשת תשתיות תחבורה יש צורך בשטחים נוספים, השטחים שייכים למועצה אזורית דרום השרון שאינם מעובדים, לא יכול להיות שתהיה שכונה מתפוררת עם תושבים שסובלים ולידה שטחים שוממים שצריכים להכיל את התשתיות שיסייעו לכל האזור.

היופי של כפר סבא הוא ההטרוגניות שלה, קהילות רבות שחיות ביחד. השילוב בין אוכלוסיה חדשה ושכונות חדשות לבין התושבים הוותיקים, אני כראש העיר דואג לכל התושבים לא משנה לי באיזה שכונה בעיר הם גרים, זה אתגר לא פשוט אבל הוא הכרחי ואם המחיר הוא מאבק אז זה מה שאעשה.

שכונת יוספטל המתפוררת
שכונת יוספטל המתפוררת

שנת הקורונה

לפני שנה העולם נכנס למצב חירום, כראש עיר הבנתי מייד שהמצב הוא לא שגרתי  ופעלתי בתכנית עבודה מסודרת בתוך חוסר ודאות כללי.  התייחסתי לקורונה כאירוע של פיגוע ביולוגי, העברתי את המסר שמתרחשת דרמה  גייסתי את כל המערכות העירוניות, רווחה חינוך ביטחון פיקוח עירוני כל עובדי העירייה גויסו לתת שירות לתושבים.

דאגנו שלא יהיה תושב שיהיה לו חוסר,פתחנו מרכז סיוע עירוני,  חילקנו 54 אלף סלי מזון ישירות ובאמצעות עמותות הפועלות בעיר, שמתי את בריאות הציבור מעל הכל, סגרתי את מגרשי המשחקים עוד לפני שהיתה הנחיה כזו כדי למנוע התקהלויות ותחלואה, החמרתי כדי להעביר לתושבים את המסר שחייבים להקפיד על הבריאות של הציבור, גייסתי את תושבי כפר סבא להסברה.

השנה הראתה כמה הקהילה העירונית חזקה, יש תושבים נפלאים בעיר שיודעים להירתם כשצריך.

חינוך

כפר סבא הייתה זקוקה למהפכה בחינוך, זו עובדה מצערת. מערכת החינוך העירונית הייתה תקועה ולא ראתה את עתיד תלמידי העיר, קיבלתי את העיר עם חוסר בכיתות ותשתיות חינוך ישנות. שמתי לי כמטרה ליצור מהפכה בחינוך, גם שיפור התשתיות הבניה וגם בתפיסה הפדגוגית.

ההריסה והבניה מחדש של בית הספר גולדה מאיר היא אחת הדוגמאות, בית ספר שלפני 13 שנים היה סגור במשך שנה בגלל תשתיות לקויות לא טופל טיפול יסודי עד עכשיו, השארת החטיבות במצבן הנוכחי זה עוול גדול לתלמידי העיר.

ברמה הפדגוגית  הכניסה של שי פירון ומיכל הירש נגרי לליווי מערכת החינוך העירונית היא צעד בפיתוח תפיסה פדגוגית חדשנית שתקדם את תלמידי כפר סבא. פדגוגיה תלויה גם בתשתיות של מבנים המאפשרים למידה ראויה ומותאמת לחינוך מודרני וטכנולוגי.

סדר העדיפויות שלי כראש העיר הוא השקעה בתשתיות והשקעה בחינוך תוך שמירה על איתנות כלכלית..  כפר סבא תחזור להיות העיר המובילה בחינוך.

חותם את שמו על הבטון
חותם את שמו על הבטון

כפר סבא לא תהיה מפלצת אורבנית, כל תהליך ההתחדשות העירונית מנוהל בקפידה תוך שמירה על האופי של העיר.

אופוזיציה

איך אתה מקבל את הביקורת על התפקוד שלך כראש עיר בישיבות המועצה שחלקן סוערות  וברשתות החברתיות?

אני ער לביקורת של האופוזיציה ושל קבוצות קטנות בציבור בכפר סבא, הצפיה היתה שהם ירתמו בשנה קשה כל כך למאמץ העירוני, הם מנותקים מההוויה והמציאות של השנה האחרונה,  ניהלנו קרב למען בריאות התושבים ושמירה על מערכת עירונית מתפקדת וזאת תחת קושי עצום ואי ודאות ובמקום לסייע שמעתי רק ביקורת על כל פעולה שנעשתה. אני מכבד את תפקיד האופוזיציה בדמוקרטיה, אני לומד מביקורת, כל הפעולות אותן מבצעת עיריית כפר סבא שקופות לציבור, אבל לא יכול להיות מצב בו נבחרי ציבור בשנה קשה כלכך לא מוצאים את המקום לסייע. 

 

בניה במרכז העיר

יש טענות על כך שהתכנון הוא הריסה ובניה מחדש של כל מרכז העיר וליצור מרכז עיר רווי מגדלים?

כפר סבא לא תהיה מפלצת אורבנית, כל תהליך ההתחדשות העירונית מנוהל בקפידה תוך שמירה על האופי של כפר סבא, אי אפשר לעצור את ההתפתחות של העיר, ישנם אזורים שחייבים לעבור בניה מחדש של תשתיות ושל מגורים אבל לא במחיר של שינוי מוחלט של האופי של העיר.

 יהיו מגדלים באזורים מסוימים בעיר אבל כפר סבא לא תהיה עיר של מגדלים. זו חלק ממדיניות תכנות ארצית של ניצול מירבי של הקרקע, אי אפשר לצפות שכפר סבא תגדל בלי לבנות. 

בעל עסק שפגש בדרך
בעל עסק שפגש בדרך

תשתיות לאומיות

איזה יכולת יש לראש עיר להשפיע על פרוייקט תשתיות לאומי כמו המטרו?

צריך לזכור שראש עיר בא לשרת את העיר שלו ואם צריך להיאבק כדי להשיג את הטוב ביותר לעיר אני אעשה את זה. השנה האחרונה הוכיחה כי השלטון המקומי הוביל את משבר הקורונה ואי אפשר להתעלם ממנו בקבלת החלטות הנוגעות לתשתיות לאומיות שעוברות בכפר סבא.

כפר סבא היתה ותמשיך להיות עיר מחוז, משרדי הממשלה ממוקמים בכפר סבא וקריית הממשלה החדשה המתוכננת תכיל את כל המשרדים הממשלתיים ובתי המשפט כפר סבא היא לא רק העיר הגדולה בשרון היא גם העיר המרכזית וככה תישאר.

יש איחור של עשר שנים בפיתוח תשתיות לאומיות, אני לא הייתי נותן לאירוע המטרו להתרחש גם מיקום התחנות צריך להיות כך שיתן את המענה הטוב ביותר לעיר ולאזורי תעסוקה הקיימים והמתוכננים וגם מיקום התשתיות של המוסכים, אסור שיהיו ליד בתי תושבים.

חזות העיר

בין הרמת כוסית למפגש תושבים אנחנו עוצרים ברחוב רוטשילד, שם פוגש רפי בעל חנות שהודה לו על השיפור בחזות הרחוב. רפי סער מתגאה בספסל עץ חדש ושיפור חזות הכיכר וחותם את שמו בבטון הטרי שרק יצקו " אני מתחיל את הבוקר בסיור בעיר כל מפגע שאני רואה אני דואג שיטופל, כל הזמן יוזם שיפורים קטנים לרווחת התושבים"

בטחון

תושבי השכונות המזרחיות טוענים כי הביטחון שלהם מופקר והעירייה לא דואגת להם?

הקרבה של כפר סבא לגדר ההפרדה הופכת אותה ליעד קל לפריצות,יש פרצות רבות בגדר ההפרדה  זו בעיה שהיתה תמיד והמדינה צריכה לפתור, משרד הביטחון וצה"ל אחראים על פתרון הבעיה הזו ואני פועל מולם, במקביל הגברנו את מערך האבטחה השכונות, אנחנו מערבים את התושבים בפתרון, כרגע יש ירידה בכמות הפריצות, אני מקווה שהפעולות אותן אנחנו עושים ימשיכו את המגמה של ירידה בפריצות

 

ומה תעשה ביום שאחרי מה החלומות האישיים שלך?

החלום שלי הוא להיות ראש עיריית כפר סבא ואותו אני מקיים בכל יום בהנאה גדולה.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן