בעיר כמו כפר סבא צריך להפחית עומסי תחבורה במרכז העיר – הנת"צ עושה הפוך

להקטין  את העומס התחבורתי את הרעש והזיהום, להגדיל את חוויית העירוניות הכיפית – מדרכות רחבות, ספסלים, עצים, ערוגות, תאורה, שיפור חזות הרחוב וסוג העסקים, צריך להיות רצף של מרחב ציבורי המעודד שהייה של יחידים ומשפחות לבילוי ושופינג עם סיכון מופחת

אושרה ולדמן, רו"ח, בעלת תואר שני במנהל עסקים עם התמחות באסטרטגיה ויזמות, עצמאית, פעילה חברתית ומנהלת את קבוצת הפייסבוק כפר סבא הגדולה

העבודות לבניית נתיב תחבורה ציבורית בויצמן יוצרות בעיות משמעותיות

העבודות שמתבצעות בנתיב השמאלי של ויצמן, מתמשכת זמן רב מדי על קטעי רחוב ארוכים, משבשות את שגרת העסקים. העבודה לא מתבצעת באופן רציף, ונעשית במועדים אקראיים ובשעות הלילה ומפריעה לתושבים.

הנת"צ השמאלי מסוכן יותר מבחינה בטיחותית להולכי הרגל החוצים את הכביש. הפרויקט דורש הקטנת רוחב המדרכות בעיקר בגלל הצורך להקים איי תנועה באמצע הרחוב, והצפיפות להולכי הרגל תגדל. בפרויקט נכרתים עצים ותיקים רבים נותני צל, ובמקומם ינטעו עצים צעירים שיקח להם שנים רבות להתפתח, להפחית את הטמפרטורה ולהפחית את זיהום האוויר.

ביטול החניות ברחוב, ללא מענה חלופי, יקשה על הלקוחות להגיע לעסקים ברחוב. העובדה שהכביש המרכזי בעיר אמור לשרת קווי שירות רבים של אוטובוסים "זרים" שישתמשו ברחוב למעבר בלבד, מאפשרת זילות של הרחוב המרכזי. השבתת נתיב ברחוב ל 24 שעות, ללא כל יתרון תחבורתי לעיר, לעומת השבתת נתיב למשך שעות ספורות בשעות העומס במקרה של נת"צ ימני, תגרור פגיעה קשה בתחבורה הפרטית בויצמן. לעובדה הזו כמו גם לביטול פניות לאורך הרחוב יש השפעות משמעותיות על אופי התנועה ברחובות סמוכים לויצמן, אשר מעולם לא עלו לדיון ציבורי. 

לא ברור מדוע משרד התחבורה מסכים לקדם נת"צ שמאלי שעולה פי שמונה מנת"צ ימני, ושבנייתו אורכת מספר שנים לעומת רבע מהזמן שלוקח להסדיר נת"צ ימני, והכל זמני, בעבודות על המטרו, שיתחילו בשנים הקרובות  כל הכביש ויצמן יפתח שוב. ראש העיר מעוניין בתזרים המזומנים מהפרוייקט – הבונוס שמוענק בפרוייקט ודמי הניהול לחברה הכלכלית. אולי בעתיד יהיה אפשר לממש את החזון למדרחוב עירוני. במקרה הפחות טוב יממשו נת"צ ימני. 

רחוב מרכזי בעיר קומפקטית כמו כפר סבא צריך להיות מרכז קניות ובילוי

צריך להקטין את העומס התחבורתי המרעיש והמזהם, ולהגדיל את חוויית העירוניות הכיפית – מדרכות רחבות, ספסלים, עצים, ערוגות, תאורה, שיפור חזות הרחוב וסוג העסקים, והפיכת הרחוב בחלק המסחרי שלו למדרחוב (או מקטעים של מדרחוב). צריך להיות רצף של מרחב ציבורי המעודד שהייה של יחידים ומשפחות בילוי ושופינג עם סיכון מופחת. כיום הרחוב משמש בעיקר את תושבי לב העיר ומשמש תושבים אחרים לגיחות עבור רכישות נקודתיות. כדי לתמוך במסחר בו צריך ליצור מרחב חוויתי חלופי לזה שמציעים הקניונים. 

מאחר שויצמן הוא רחוב צר כרחוב מרכזי של עיר, רצוי להמנע מבניית מגדלים בקו הראשון. במקטעים לאורך הרחוב, רצוי לבנות בניה מרקמית בגובה נמוך עד בינוני. מדובר על בנייני רכבת מודרניים, אשר מתאימים לאוכלוסיות שיכולות להסתדר בלי רכב.

מטרו תת קרקעי מהווה הזדמנות לאפשר מרחב של הולכי רגל מעל פני הקרקע. היה אפשר לממש זאת כבר היום, אילו היו הופכים חלק מהרחוב למדרחוב, וזה היה מסתדר לגמרי עם התכנון העתידי. 

השיבוש כיום בחיי תושבים רבים הוא גדול ומתמשך לטובת סידור זמני. התמורה מהפרוייקט הזה לרווחת תושבי העיר לא ברורה, ובעתיד יתווסף שיבוש נוסף כאשר יבנו את המטרו. לא ברור שזה הכי טוב שהיה אפשר לעשות. 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן