בעקבות איתור גופת ברודר: מה קרה בקרב כיבוש כפר סבא?

75 שנה אחרי נפילתו של דב ברודר ז"ל בקרב הקשה בכפר סבא ביקשנו מאל"מ במיל' צפריר בן זאב מח"ט אלכסנדרוני לשעבר – לספר לנו על האירוע שלדבריו צריך להילמד בבתי הספר של כפר סבא, על הטקסים שפיקד עליהם בשכונת הדרים ועל הסיכוי למצוא חללים נוספים ממלחמות ישראל

דב ברודר ז"ר

24 שעות אחרי שמדינה שלמה התרגשה בעקבות מציאת שרידי גופתו של דב ברודר ז"ל שנפל במלחמת העצמאות, נדמה שלא הרבה ידוע על הקרב שבו נפל. ביקשנו מעו"ד צפריר בן זאב תושב כפר סבא, אלוף משנה במיל', מח"ט אלכסנדרוני לשעבר – לספר על מורשת קרב כיבוש כפר סבא.

בן זאב, שפיקד בעבר על מפקד חטיבת חי"ר של בוגרי גולני מ"חטיבת אלכסנדרוני" שנלחמה ביום העצמאות, בכפר סבא. מספר כי התרגש מאוד עם הידיעה על גילוי שרידי הגופה של ברודר. "אתמול נסגר מעגל חשוב ומדינת ישראל שילמה את החוב המוסרי שהיא חייבת למשפחות וללוחמים שבמותם ציוו לנו את החיים", אומר בן זאב. "מציאת הגופה, שהייתה כרוכה במאמצים רבים, מחזקת את האתוס שלא מפקירים חייל גם אם עוברים הרבה שנים".

דב ברודר נפל ב"מבצע מדינה" שערכה חטיבת אלכסנדרוני, ב-13 במאי 1948, יום לפני הכרזת המדינה. במבצע נכבש הכפר הערבי כפר סאבא, שם שוכנת כיום שכונת יוספטל. לחטיבה נגרמו עשרות הרוגים, רובם בחסימות שהוצבו לצורך בידוד שדה הקרב העיקרי. בשעה 13:00 החלה הסתערות בכוח של שתי מחלקות מגדוד 33, ובמהלכה נפצע מ"כ אחד. לאחר כשעה וחצי היה הכפר בידי הגדוד, תוך מנוסת תושבי הכפר ונושאי הנשק. במהלך ההשתלטות על הכפר נפצע אחד המ"מים. לאחר הכיבוש נכנסו לכפר שתי פלוגות, הפלוגה המסייעת של גדוד 33 ופלוגה מגדוד 32, על מנת להתבסס בו לצורך הגנה. הערבים, אשר נעזרו במשוריינים, ניסו מספר פעמים לחזור ולכבוש את הכפר. 

בינתיים חיסלו המשוריינים הערביים את צוות אחד הפיא"טים, הפיא"ט השני התקלקל, והמשוריינים, שגם הצליחו לשתק את המקלע של הכיתה שחסמה את הכביש, התקדמו לעבר כוח החסימה. עם מעברם מעל מטען חומר הנפץ שהונח קודם לכן, נעשה ניסיון להפעילו, אולם המטען לא פעל. כיוון שכך, הופעלו מטעני התבערה. המשוריינים נסוגו, אך אישם המשיכה לגרום אבדות קשות לכוח החסימה. משוריין שנשלח לעזרת החסימה, נפגע על ידי המשוריינים הערביים, ורוב היושבים בו נהרגו. 

 

אלוף משנה מיל' צפריר בן זאב מח"ט אלכסנדרוני לשעבר

במבצע זה נפלו 29 לוחמים, אחד מהם כאמור הוא דב ברודר שגופתו נמצאה אתמול. השמועה אומרת שישב במשוריין שנפגע מפגז אנטי-טנקי ועלה באש. אלמנתו בתיה, בת 95, סיפרה לכלי התקשורת בהתרגשות גדולה שכל השנים האלה לא הפסיקה להאמין שתדע מה עלה בגורל בעלה.

"לא התייאשתי והמשכתי לחפש אותו ולהתאבל עליו בכל יום זיכרון. לא ידעתי למי לפנות, ממי לקבל תשובה. הוא היה רגיל תמיד להיות בקשר. בכל זאת היה לי אמון שהצבא דואג", אמרה בתיה לראש אכ"א אלוף יניב עשור.

בן זאב אומר כי הכיר את הסיפור של דב והתרגש כמו כל המדינה עם מציאת גופתו. "כשהיינו עושים את הטקסים בכפר סבא הכרתי את הסיפורים על הקרבות והנופלים והתרגשתי בכל פעם מחדש כשגילו משהו אודות גורלם. מדובר באות כבוד לצבא וליחידת איתן שלא ויתרו והצליחו לאתר את שרידי גופתו גם אחרי 75 שנה", אומר בן זאב. 

למה לקח כל כך הרבה שנים לאתר את גופתו?

"לקח הרבה שנים כי באותה תקופה היה כאוס. נלחמנו על החיים שלנו והיה קשה לזהות את הגופה. כעת, כשהטכנולוגיה התפתחה הצלחנו לאתר את הגופה".

יש עוד חיילים כמו ברודר שמקום קבורתם לא נודע?

"יש עוד חיילים כאלה, בוודאי. המשפחות זוכרות אותם ואני מאמין שגם גורמי מקצוע עמלים למצוא אותם, כפי שקרה עם דב ברודר. אני זוכר שיחות רבות בנושא עם בוגרי המלחמות שאיבדו חברים ובני משפחה שחיפשו את יקיריהם לאורך השנים".

אתה מאמין שיש עוד סיכוי למצוא עוד חיילים?

"כן, בהחלט. יש סיכוי, תמיד צריך להאמין ולקוות שאפשר לפתור נאת התעלומה הזו למען החיילים שמסרו את נפשם למען המולדת. מבצע מדינה הוא סיפור גבורה קלאסי והוא צריך להילמד בבתי ספר בכפר סבא".

אנדרטת חטיבת אלכסנדרוני בכפר סבא

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן