הקיץ הגיע ובחוץ חם – כיצד תוכלו לשמור על הכלב שלכם ואיך להימנע ממכת חום?

הקיץ הגיע ואיתו הטמפרטורות הגבוהות ,גם לכלבים שלנו לא ממש נעים להסתובב בשעות החמות וזה אפילו יכול להיות מסוכן מאוד ולהביא אפילו למוות.
לשיחת טלפון עם ד"ר דניאל חן בוירסקי לחצו כאן

חום גוף נורמלי אצל בני האדם הוא 37 מעלות צלזיוס , אצל כלבים הוא 38.5-.2 39 . מה שאומר שההבדל  בין חום למכת חום הוא מאוד קטן בכלבים,מכת חום היא עליה של טמפ הגוף מעל 41 מעלות צלזיוס , מה שגורם לכל החלבונים בגוף להקרש ולכלל המערכות בגוף לקרוס .

כלבים, בניגוד לבני אדם לא מזיעים. הם משתמשים בדרכים אחרות לוויסות דרך חום הפרווה – הפרווה מבודדת גם מחום וגם מקור, אבל פרווה סבוכה או משולשת היא גם סכנה בחום שכן היא מבודדת את הגוף לשחרר חום כלוא.

הלחתה: אנחנו מזיעים אבל כלבים מזיעים רק בכפות הרגלים ,הם משתמשים בהלחתה בשביל לקרר עצמם ,מכניסים אוויר והלחות על הלשון מתאדה ומקררת את הכלב ,אמצעי לא יעיל במיוחד לקירור .

מבנה פנים: כלבים בעלי מבנה פנים פחוס -בולדוג ,פאד ,בוקסר,פקינז שיצ'ו יעילים פחות בקירור בגלל מבנה הפנים שלהם ואורך חלל הפה לאידוי -האידוי מתבצע הן באמצעות מחילות האף, להן שטח פנים גדול יחסית .

הסעה: התרחבות כלי דם בפריפריה – בעור או באוזניים, על חשבון זרימת דם לרקמות ואיברים חיוניים אחרים. כלבים משחקים ומבלים מבלי לשים לב להתחממות המאוד מהירה הזו.

סימני מכת חום הם : נשימה בפה פתוח, דופק מהיר, הלחתה, ריור, הקאה, שלשול ג'לטיני, חוסר שיווי משקל, שינוי בצבע ריריות החניכיים לאדום /סגול, פרכוסים.

הנזקים הם מידיים לכלל מערכות גוף ,איבוד נוזלים (התייבשות), דנטורציה של חלבונים , פגיעה כלייתית , פגיעה במערכת העיכול ,איבוד מלחים ,בצקת ריאות , שוק ,נזק מוחי .

איך לטפל במכת חום ?

יש לדאוג לקירור הכלב האופן מיידי, הבאתו למקום מוצל, מתן מים קרירים לשתייה (אין צורך בקרח),הרטבת הפרווה בעזרת מטלית רטובה(חשיבות לקרר את האזורים מחוסרי הפרווה ) חשיבות ממדרגה ראשונה להביא מיד את הכלב למרפאה הוטרינרית.

הספרות מדווחת על סיכוי הצלחה של 50% במקרים של מכת חום .כמה שיותר תמהרו למרפאה ככה גדלים סיכויי הכלב לצאת מהמצב של מכת חום .

איך נמנע מכת חום בכלבים ? 

טיול עם הכלב בשעות הבוקר המוקדמות והערב , להימנע מטיול צהריים ארוך. הימנעות מפעילות גופנית בשעות חמות -משחקי כדור, ריצה, גינת כלבים.  אין להשתמש בזמם (מחסום פה) מבד – הוא מונע מהכלב לפתוח את הפה כיאות ולקרר את המערכות בעזרת הלחתה. לשמור על זמינות מים טריים וצל מספק לכלבים שנמצאים בחצר.

אין להשאיר כלבים או חתולים ברכב , גם אם יש חלון פתוח בחודשים החמים או בכלל .

מאחלים קיץ קריר, ד"ר דניאל וצוות המרפאה.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן