התפקיד שלי הוא להפוך מערכת חינוך טובה למערכת חינוך מצויינת

24,378 תלמידי כפר סבא יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ב, האחריות על הצלחת השנה מוטלת על אוסנת חכמון שפותחת בפעם הראשונה את שנת הלימודים בכפר סבא כמנהלת אגף החינוך

ראש העיר רפי סער ומנהלת אגף החינוך אוסנת חכמון
ראש העיר רפי סער ומנהלת אגף החינוך אוסנת חכמון

הקריירה של אוסנת התחילה בכלל בכפרי נוער בסיכון, התחלתי את העבודה החינוכית בעבודה בפנימיה לנוער בסיכון בירושלים,  זה שינה את כל התפיסה החינוכית שלי אריתי איך עבודה חינוכית יכולה להיות עבודה משנת חיים, רציתי להמשיך לעבוד עם נוער לגור בכפר נוער, אבל החיים בכפר נוער עם משפחה הם חיים תובעניים מידי. למדתי אלקטרוניקה ועשיתי הסבה להוראה. 

אחרי עבודה של מערכת החינוך הפורמאלית כמורה  אחרי עבודה מסביב לשעון  הייתה פתאום תחושה של רווחה, ושת חדרה כם ל 2 משוחררות 25 ו 20 

אוסנת תושבת חדרה נשואה ואם ל 2 בנות 25 ו 20 עברה ללמד במגדל העמק

מה ראית במערכת החינוך במגדל העמק שהשפיע עליך?

התחלתי כמורה ורכזת ניהלתי את מרכז המצויינות  במגדל העמק המטרה היתה להיות אבן שואבת לכל האזור מה שבלט היה הפער בין היכולות של התלמידים לתפיסה העצמית שלהם, הילדים במגדל העמק לא העריכו את היכולות שלהם בתחושה הפנימית הם הרגישו פריפריה למרות שיש בעיר מרכזי פיתוח ויצור עולמיים של חברות הייטק רוב המקצועות בהם הועסקו תושבי המקום היו על פס הייצור ולא בפיתוח, 

המטרה היתה שכל המרכז של העמק יהיה במגדל העמק.

 

ואיך עשית את זה?

עם הזמן עברתי לפיתוח תכניות חינוכיות. פיתוח תכניות לימודים בתחום האלקטרוניקה תוכניות של רשת אורט שהפכו לתכניות חינוך ארציות, ניהלתי את המחקר והפיתוח באורט בשאיפה שלי הייתה ליצור  תכנית המאפשרת שינוי מסלול חיים לתלמידים. התפקיד האחרון שלי ברשת אורט היה מנהלת המחלקה למצוינות ולחינוך טכנולוגי, שילוב תעשיה בחינוך,  אופק לתלמידים גם  תעסוקתי וגם מקצועי. המדד האמיתי להצלחה הוא האם נשאר משהו ממה שעשיתי. בתפקיד הבא שלי כמנהלת מחלקת החינוך בכפר יונה לקחתי את הצוותים החינוכיים לסיור ברשת אורט ולשמחתי העבודה שלי נשאה פירות.

איך היה לעבור לניהול מערכת חינוכית עירונית?

 בשלב מסוים בקריירה הרגשתי בשלה להתקדם לניהול של מערכת חינוך, כפר יונה היתה חממה מצוינת ללמידה של המערכת המוניציפאלית. לא ניהלתי בית ספר ואולי זה היה יתרון כי זה נתן לי את הביטחון של לתת אוטונומיה ניהולית למנהלים, להיות שם בשבילם עם כל המשאבים ותשומת הלב אבל להקפיד על האוטונומיה הניהולית של מנהלי בתי הספר, הם מכירים את המערכת שלהם טוב יותר מכולם.

התפקיד שלי כמנהלת מערכת החינוך בעיר להתוות את המדיניות ולדאוג לניצול מיטבי של המשאבים, לא לנהל במקום המנהלים.

כפר יונה היתה הזדמנות לקחת מערכת חינוכית על כל שלביה מתחילתה ועד סופה על כל מורכבותיה.

מבינה את מה שעובר על המנהלים על התלמידים על ההורים על המערכת המוניציפאלית.

אני מאמינה בלתת אוטונומיה וגם לטעות במטרה ללמוד.

מה מצאת בכפר סבא?

מערכת החינוך בכפר סבא היא מערכת חינוך טובה, היא עברה הרבה טלטלות וחילופי מנהלים ושנת הקורונה הייתה אתגר ניהולי וחינוכי לא פשוט,  לא הכרתי אף אחד מכפר סבא מבחינתי זה היה יתרון לא הגעתי עם דעות מוקדמות, היתה לי האפשרות להכיר את מערכת החינוך העירונית, המטרה שלי הייתה  להפוך מערכת טובה למצוינת, אני מאמינה שמנהל טוב נמדד בחותם שהוא משאיר אחריו וזו המטרה שלי בכפר סבא

אני רוצה שיעלו לרגל לכפר סבא ללמוד המטרה שלי היא להכיר טוב את החוזקות ולהעצים אותן, לא לשים חסמים.

השנה האחרונה היתה שנה של מערכת יחסים סוערת העיר בכל הנוגע לחינוך, איך התמודדת עם זה?

המטרה שלי הייתה ליצור מקום יציב אחרי תקופה של תחלופת מנהלי אגף חינוך, המשימה הראשונה להכיר את כולם ליצור יציבות מערכתית, לגבש הנהגה חינוכית כללית מנהיגות אותנטית מועצמת מחברת שרואה את העיר. יש בעיות וכל הזמן נוצרות חדשות זו טבעה של מערכת דינמית. לא צריך לפחד מהתמודדות עם בעיות. כל בעיה ואתגר מקבלים את התייחסות פרטנית.

 ואיך התמודדת עם הנהגת ההורים?

הייתה תחושה של חוסר אמון עם הנהגת ההורים וגם בתוך הנהגת ההורים, התקשורת היתה קשה והתפקיד שלי ליצור אמון עם הנהגת ההורים זה עבודה הדרגתית של יצירת אמון,  פתרון בעיות בכל מקום לפי הצרכים שלו, לא חסרות התמודדויות ואתגרים כל פתרון נקודתי מסייע לבנות אמון מערכתי.

מטרה נוספת היא בניית זהות בית ספרית יחד עם ההורים, התפקיד של המנהל לנהל גם את הקהילה של בית הספר אחת הדרכים היא  חיזוק פרוייקטים יחד עם ההורים, תהליך ששם את הטוב על השולחן.

באתי לעשות טוב לילדי כפר סבא ויש הרבה טוב העיר.

איך מגבשים את ההנהגה החינוכית בעיר?

אחת הפעולות הייתה כנס של ההנהגה החינוכית במטרה לייצר מנהיגות חינוכית מגן ועד תיכון.

להגדיר את כוכב הצפון של החינוך בכפר סבא. קל לכתוב מסמך חזון אבל  לבד זה לא שווה הרבה.

מנהיגות היא גם תחושת  שייכות וגם זהות אישית ושל המוסד החינוכי, גורמים רבים מעורבים בגיבוש המנהיגות העירייה, ההורים, סגלי הוראה, התלמידים משרד החינוך.

אני מאמינה שהצוותים החינוכיים צריכים לקבל את כל  הכלים והמיומנויות, איכות המערכת לא יכולה לעלות על איכות המורים אגף החינוך ועיריית כפר סבא לא מחליפים את בית הספר אלא מסייעים לו.

שפה חינוכית אחידה עם אוטונומיה לכל מוסד המנהלים הם מנהיגים

איזה אתגר ניהולי משמעותי התמודדת איתו?

הקמת בית הספר בירוקה היה אתגר לא פשוט במפגש הראשון הציגו לי  מכתב עם רשימת דרישות ארוכה.

התייחסתי לדרישות כעבודה משותפת ולא כמטלות שאני חייבת לבצע. עבודה משותפת על מנת למצוא פתרון לבעיות.

השיח הציבורי שמתנהל העיר הוא קשה אני רוצה ליצור בכפר סבא שיח ציבורי אחר כזה שמכבד את המצב. 

מערכת שאחראית על כ 25 אלף תלמידים מגיל גן עד י"ב עם אלפי אנשי סגל חינוכי היא מערכת שתמיד יהיה מה לעשות ולשפר.

איזה יעדים נוספים שמת לעצמך?

באורט יצרתי מערכת של שיתופי פעולה עם התעשיה ואם האיחוד האירופי בתחום תכנון החינוך הטכנולוגי המקצועי. ראיתי איך כל הגורמים נתרמים משיתופי פעולה כאלו.

המטרה שלי היא ליצור בכפר סבא שיתופי פעולה עם הקהילה העסקית.

אני רוצה יצירת חינוך פרוגרסיבי בכפר סבא על ידי צמיחה של מורים, יש לנו תכנית של  מימון מלגות לסטודנטים מבית ברל שישתלבו בעציד במערכת החינוך העירונית לפי התכנים של כפר סבא

שילוב הנהגת הורים וטכנולוגיה בתכניות מצוינות

איך את מתייחסת לקורונה כמתנה או קללה?

אין קיצון בחיים הקורונה הוכיחה עד כמה מערכת החינוך היא עוגן בישראל.

מערכת שידעה לתפקד ולהתגמש למרות כל הקשיים. המערכת  ידעה ותדע  להתמודד עם כל שינוי, חשוב לקיים את מערכת החינוך בכל תנאי.

הקושי הוא התמודדות רגשית  של התלמידים עם השינויים אבל זו גם היתה הזדמנות לשינוי.

יצרנו את  היכולת ללמד במרחבים אחרים, לחזק את  הקשר בין ההורים למורים הקשר מורה תלמיד השתנה היתה למידה רגשית במהלך השיעור.

אין דרך ללכת אחורה. אחד האתגרים היה איתור תלמידים עם קשיים שנעלמו,  אוספים את התלמידים 

אני גאה המנהלים שלנו. האתגר הכי גדול שלי יצירת מרחבי הלמידה העתידיים חלק מהתוכנית החינוכית זה אחד הלקחים המשמעותיים

מה את אומרת על הביקורת על התחלופה של מנהלים במערכת?

קשה לאתר צוותים חינוכיים זה נתון שקיים כל הזמן. השיטה המערכת החינוך היא להוציא מכרזים בקיץ כך שבין שנה לשנה תמיד יש תחלופה ניהולית וזו תקופה של שינויים אני שמחה לבשר שכל סגלי הניהול בעיר משובצים לשנת הלימודים הקרובה גם ניהוליים וגם סגלי הוראה אחת המצוקות של המערכת  היא פסיכולוגים ויועצות גם כאן כפר סבא עם מערכת שירות פסיכולוגי מלאה.

איך הקשר עם הנהגת העיר?

נעים לעבוד עם ראש העיר יש לי את החופש לנהל את מערכת החינוך לפי דרכי, יש גיבוי  ויש את המשאבים הנדרשים לניהול המערכת. ראש העיר אומר את הרצונות שלו, הוא  יודע מה הוא רוצה ממערכת החינוך השאיפה שלו היא ליצור מערכת שוויונית הוגנת מתקדמת

כתבות קשורות

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. קרן הגב

    לא עבור כל התלמידים שנת הלימודים מתחילה כסדרה. שכבת ד׳ של בית הספר ברנר לא תחזור לשנה בה יערבבו את הכיתות בכדי לחסוך על גבם.
    הילדים שלנו עברו שנתיים מטלטלות והם זקוקים ליציבות.
    הם זקוקים לחברים שלהם, לכיתות קטנות ובעיקר הם זקוקים לשנה יותר שפויה.

    בערים אחרות ראש העיר הצטרף למאבק ולאחר מכתב לשרה, אישרו תקציב לכיתות נוספות.

    לילדים שלנו מגיע יותר. ואתם אלו שיכולים למנוע את המהלך האיום הזה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן