יום האשה הבינ"ל? לא בכפר סבא!

כפר סבא חוזרת למקורות ותציין השנה את היום הפמיניסטי במתכונת רבים: יום הנשים בינ"ל

אירוע הוקרה מועצת נשים קרדיט צילום: בן ניקסון

השנה, לראשונה אי פעם, תציין כפר סבא את יום האשה הבינ"ל תחת השם "יום הנשים הבינ"ל". כפר סבא החליטה השנה לחזור למקורות ההיסטוריים של השם, לאמץ את לשון הרבים ולציינו בשם "יום הנשים", כיון שהשם ברבים מתמקד במאבקם ההיסטורי של הנשים לשוויון ובצרכיהן כקבוצה מובחנת ומגוונת.

ראש העיר רפי סער: "אני גאה לעמוד בראש עיר אשר יוזמת ומקדמת את נושא השיווין המגדרי כיעד אסטרטגי כה משמעותי. היכן שהשוויון המגדרי מפותח יותר כך מתחזק חוסנה של הקהילה. אני מברך את כל הנשים לכבוד יום הנשים, שאצלנו בעיר נחגג לאורך כל השנה ומודה למועצת הנשים על פועלן החשוב".

"השינוי משם יחיד לשם רבים הוא עניין מהותי ולא עניין סמנטי", מסבירה חברת המועצה עדי לוי סקופ, יו"ר מועצת הנשים העירונית, "יום הנשים, שנולד במקור כיום מאבק ושחרור, הפך עם השנים ליום של "העצמה" נשית העוסק בעניינים סטראוטיפיות "נשיים" כגון טיפוח וסטיילינג, תוך דחיקת החשיבות ההיסטורית של היום. החלטנו בכפר סבא לאמץ את השינוי כדי לחזור למקורות, ואנו קוראות לרשויות אחרות להצטרף אלינו. לא באנו "להעצים את האישה", באנו ליצור חברה שוויונית, מכילה ומשוחררת מסטראוטיפים והבניות חברתיות המאפשרת ביטוי מלא בהתאם לכישורים, יכולות ורצונות".

אירוע הוקרה מועצת נשים קרדיט צילום: בן ניקסון

במכתב שקיבלה חברת המועצה עדי לוי סקופ, הציעו ד"ר טל ניצן, ד"ר שלומית ליר ופרופסור אורלי בנימין לצד שורה של פעילות חברתיות ונשים העומדות בראש ארגונים, לאמץ את השינוי בלשון רבים.

כפי שכתבו במכתבן: "הבעיה בשם במתכונתו הנוכחית כפולה: ראשית, הוא מציין את הפרט ולא את הכלל – ומתייחס לאישה באופן שמבודד אותה מנשים אחרות, מה שמרמז ששוויון הזכויות הוא עניין פרטי. אלא שהיום נועד לציין זכויות של נשים כקבוצה חברתית מובחנת ואת הסולידריות בין נשים; לרבות נשים שמשתתפות באופן פעיל בהובלת מאבקים פמיניסטיים לשינוי המדיניות הציבורית ואלו שעול היומיום אינו מאפשר להן הצטרפות פעילה כזו. שנית, ההתמקדות באישה יחידה מהדהדת תפיסות שמוחקות את השונות בין נשים, את ההכרה במגוון חוויות החיים של נשים, וכך גם את הבסיס לשיתופי פעולה משמעותיים בינינו".

המכתב נשלח לארגוני נשים, לחברות וחברי כנסת, אנשי ונשות תקשורת ועוד. עיריית כפר סבא היא העירייה הראשונה שהחליטה לאמץ את השינוי.

אחד הימים המשמעותיים ביותר בלוח השנה הפמיניסטי הוא יום הנשים הבינלאומי שחל כל שנה ב-8 למרץ ונועד לסמן את מאבק הנשים לשוויון, את יכולתן להתאגד ולקדם שינוי. יום הנשים נולד כיום הפועלת, ב-8 מרץ 1907 בעקבות הפגנות ומאבקי פועלות ומטרתו הייתה לציין את מאבק הפועלות לשוויון ולשחרור. ב-1978 האו"ם הכריז על יום זה כיום בין-לאומי לדיון ופעולה למען מעמד הנשים.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן