כל שער של מרוקו הוא שער של אפריקה

מבחינתי מרוקו כבר ניצחה, מרים אלמליח לסר מכפר סבא לשעבר דיפלומטית בשגרירות ישראל במרוקו ומנהלת תוכן ויחסי תרבות בין ישראל ומרוקו לקראת משחק חצי הגמר

מרים לסר ממרוקו לכפר סבא

אווירה של שגעון אחזה את מרוקו ביום שבת לאחר שריקת הסיום מול פורטוגל ברבע הגמר. לאחר ש"אריות האטלס" ,העפילו לחצי גמר גביע העולם. מזה קרוב ל 10 שנה, בזכות מהלכים אסטרטגיים שמלך מרוקו מוחמד החמישי הצליח לבצע ביבשת אפריקה, הממלכה התחילה להציב את עצמה כשער לאפריקה בכל התחומים והיום משחקי המונדיאל משרתים עוד יותר את מרוקו בהקשר הזה. אכן, זאת המדינה האפריקאית הראשונה שהצליחה להגיע לחצי גמר במשחקי הכדורגל.

הם יודעים שהם כותבים היסטוריה לאפריקה אבל גם לעולם הערבי. אינני בקיאה מאוד בתחום הכדורגל אבל לאחר שצפיתי בכל המשחקים במרוקו, אני יכולה לגיד שזאת נבחרת מרתקת.  ככל שהלחץ עליה גבוה יותר, הרמה של השחקנים גבוהה יותר ואריות האטלס מוכיחים שהם קשוחים במונדיאל הזה.

הם השיגו את מה שאף נבחרת אפריקאית לא השיגה מאז השקת המונדיאל ב-1930. לקח כמעט מאה שנה עד שמדינה אפריקאית הייתה בחצי הגמר של גביע העולם. ההישג הדהד במרוקו. בכל עיר ובכל כפר , תומכים נרגשים יצאו החוצה כדי לחגוג את היום ההיסטורי הזה לכדורגל המרוקאי והיבשתי. את הגאווה חש עם שלם שצפה בהופעה שתירשם בפנתיאון של הכדורגל המרוקאי – אין ספק בזה. 

במשחק האחרון נגד פורטוגל צפיתי בעיר קזבלנקה, ומיד לאחר שריקת הניצחון, נהגים התקשו להתנייד בצירים מסוימים אליהם פלשו אלפי תומכים שהניפו דגלים וחאפלות קטנות בכל כיכרי העיר התארגנו להן בספונטניות במופעים מוזיקליים מחרישי אוזניים לכל אורך הלילה. בצירים המרכזיים התאספו המונים לשיר, לרקוד, להדליק עשן, לחגוג את ההישג חסר התקדים. וכולם רוצים להנציח את האווירה עם הטלפון שלהם אבל המציאות עוברת על כל תמונה או סרטון, רק מי שנכח יבין על מה אני מדברת.

התחושה הכללית בקרב אוהדים היא שאריות האטלס יכולים לחזור על ההישג הזה בחצי הגמר נגד צרפת. אחרי שהוציאו שתי מדינות גדולות בכדורגל העולמי: ספרד ופורטוגל, הם מלאי ביטחון שינצחו גם את צרפת "אינש'אללה". מרוקאים בטוחים שאלוהי הכדורגל איתם והם לא מפסיקים להתפלל אליו ולשלום השחקנים הפצועים שיחלימו עד המשחק הבא. 

"אנחנו מחכים לצרפת"

אוהד מושבע של כדורגל  כאן במרוקו  אמר לי : "אנחנו בין 4 הקבוצות הטובות בעולם. אנחנו גם הנבחרת האפריקאית והערבית הראשונה שהגיעה ל"ריבוע הזהב" של גביע העולם עם ניצחון על קבוצות עם היסטוריה כדורגלנית ענפה ולכן "מרוקו כותבת היום את ההיסטוריה שלה וכותבת גם את ההיסטוריה של אפריקה כולה . היא נושאת את הדגל הלאומי והיבשתי. אין לתאר את השמחה שלי, זה קוקטייל של רגשות ומעל הכל של גאווה", ועכשיו חולמים על משחק אחד בלבד: לשחק מול צרפת בחצי הגמר. אריות האטלס יכולים אפילו לחזור על ההישג הזה בחצי הגמר. וזו התחושה הכללית בקרב אוהדים שרוצים יותר –עם האוכל בא התיאבון !

צרפת-מרוקו: "זה כמו לבחור בין אבא שלך לאמא שלך", הדילמה של דו-לאומיים

בצרפת ניתן למצוא הפזורה המרוקאית הכי גדולה ולכן תומכים צרפתים רבים ממוצא מרוקאי נקרעים בין שתי האומות לפני חצי גמר ההיסטורי בין שתי הנבחרות ביום רביעי הקרוב אבל יש לציין שיש העדפה לאריות האטלס. למרוקו יש את העדפת הלב שלהם אבל הצלחה של הנבחרת הכחולה של צרפת תצליח לגרום להם גם שמחה. 

יליד צרפת סיפר לי: "אנחנו עם מרוקו וצרפת אבל אנחנו יותר בשביל מרוקו כי צרפת כבר אלופת עולם, הם רגילים לנצח, אצלנו זה נדיר שנגיע לשלב הזה של התחרות. אני ממש גאה להיות צרפתי ולחיות בצרפת אבל אני לא שוכח את ארץ הולדתי, אבל מה…שהטובים ביותר ינצחו, אינש'אללה".

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן