לא עוזב את העיר

סגן ראש העיר הנכנס אורן כהן מספר על ההצעה הפוליטית  הנדיבה שדחה בשם החברות ועל המסלול ממועצת התלמידים בכיתה ו' ועד ללשכת סגן ראש העיר

אורן כהן, סגן ראש העיר
אורן כהן, סגן ראש העיר

את הקריירה הציבורית שלו התחיל  אורן כהן בכיתה ו' כשנבחר ליו"ר מועצת התלמידים בבית הספר גורדון, אורן יליד 1971  חי בכפר סבא מאז שנולד (חוץ משנתיים בנתניה). תואר ראשון בכלכלה  וניהול, טכנאי אלקטרוניקה.  נשוי לטלי + 3 בנות, הגדולה התחתנה לאחרונה.

מתי הבנת שאתה רוצה להיות איש ציבור?

בכיתה ו' נבחרתי ליו"ר מועצת תלמידים בבית ספר גורדון,  אני זוכר  שביום שישי היה טקס  בבית הספר ושמעתי שביקשו שאעלה לבמה להציג את עצמי מרוב התרגשות ברחתי. ככה פספסתי את ההופעה הציבורית הראשונה שלי, בהמשך הייתי במועצת התלמידים גם בחטיבת אלון ובאורט.

אבל גם לפני זה הייתי תמיד מעורב, הייתי מתווכח עם ההנהלה על שעות חצר ועל ארגון משחקי כדורגל, תמיד הייתי מעורב ותמיד הספורט היה חלק משמעותי מהחיים שלי. שיחקתי מגיל 6 ועד 16 בהפועל כפר סבא, עד לקבוצת הנוער של המועדון ואז ההחלטה הייתה או לימודים או כדורגל בחרתי בלימודים. 

ולפוליטיקה מתי נכנסת?

בגיל 17 הגיעה גאולה כהן  לבית ספר אורט לפאנל פוליטי, הייתי מעורב מאוד בפאנל, בסוף האירוע ניגשו אלי גאולה כהן וגדעון סער והציעו לי להצטרף לתחיה. מהר מאוד מוניתי ליו"ר נוער התחיה בכפר סבא, עד הגיוס הייתי פעיל מאוד.  הפגנות, כנסים  האידיאולוגיה הלאומית הייתה כבר אז מושרשת בי.

זה היה הצעד הראשון שלי בפוליטיקה אהבתי את המעורבות והעשייה.

אחרי שסיימתי את לימודי טכנאות אלקטרוניקה בתיכון,  המסלול הצבאי הברור היה לתפקיד טכני אבל רציתי לסיירת גולני והפשרה עם אבא שלי הייתה להיות קצין קשר, סיימתי את השירות הסדיר בתפקיד קצין קשר גדודי בשריון והמשכתי ל 25 שנים של שירות מילואים בדרגת רב סרן.

אורן וטלי כהן
אורן וטלי כהן

כשהשתחררתי, פנה אלי שאול דור והציע לי להצטרף להנהלה של אגודת הפועל כפר סבא,  הכרנו מהתקופה ששיחקתי כדורגל, אחד התחומי האחריות שלי היה חבר דירקטוריון מחלקת הנוער של הכדורגל, חזרתי להפועל כפר סבא ועכשיו בכובע חדש זו הייתה חוויה מתמשכת.  להמשיך לעסוק בספורט והפעם מהצד הניהולי זו חוויה אחרת לגמרי תקופה של מאבקים בלתי פוסקים, למען הספורט בעיר, למדתי שאי אפשר להיות מעורב בלי לשים את הידיים באש למרות המחיר האישי.

איך איש ליכוד הוא בהנהלה של הפועל?

ההשתייכות האידיאולוגית והפוליטית  לא ממש משפיעה על הספורט, הספורט בכפר סבא היה חשוב לי יותר. בשנת 2002 הלכתי צעד קדימה במעורבות הפוליטית ונבחרתי ליו"ר סניף הליכוד בכפר סבא, התמודדתי מול שלמה מדמון וניצחתי. חברי הליכוד בעיר ראו את התרומה שלי ובחרו בי.

קדנציה ראשונה

בבחירות המקומיות ב 2008 היינו צריכים להרכיב את הרשימה למועצת העיר.  פניתי לדמויות ציבוריות מוכרות שיתמודדו בראשות הרשימה, גבי אשכנזי ודמויות מוכרות נוספות, כשלא הצלחתי לשכנע החלטתי להתמודד בעצמי ונבחרתי למועצה.

מהר מאוד ראיתי שאני לא יכול להיות גם בהנהלה של הפועל וגם חבר מועצה לא רציתי להגיע למצב של חשש לניגוד עניינים ופרשתי מדירקטוריון הקבוצה.  מוניתי לתפקיד משנה לראש העיר חצי מהקדנציה הייתי חבר קואליציה ואחר כך באופוזיציה.

אורן כהן ורפי סער
אורן כהן ורפי סער

קדנציה שניה

ב 2013 התמודדתי גם לראשות העיר התקשר אלי חיים ביבס ראש עיריית מודיעין והמליץ לי להוסיף אישה לרשימה, נפגשתי עם כמה חברות ליכוד מכפר סבא, מי שהרשימה אותי יותר מכולן הייתה שרן השכל, זו הייתה ההתנסות הראשונה שלה בזירה הפוליטית, היא עשתה עבודה מצוינת, בבחירות הבאות לכנסת היא עשתה קפיצה פוליטית מרשימה ונבחרה לכנסת. היום היא במפלגה של גדעון סער שהכניס אותי לפוליטיקה, מעגלים נסגרים.

 האג'נדה שלי כחבר מועצה הייתה חברתית, אני זוכר את ישיבת הקואליציה הראשונה שרצו להעלות את הארנונה מעבר לעליה של משרד הפנים, הייתי חבר הקואליציה היחיד שהתנגד, ראיתי את מי שלא יכול להרשות לעצמו. המאבק שלי הצליח והארנונה לא עלתה מעבר לשיעור המותר.

משבר בן חמו 

באמצע הקדנציה התחולל המשבר הפוליטי והציבורי הגדול ביותר של כפר סבא עם המעצר של ראש העיר יהודה בן חמו, ערב המעצר סיימתי ישיבה ואחריה יצאתי להליכה עם הבת שלי ופגשתי את יהודה מחוץ לבניין העירייה,  למחרת בבוקר התעוררתי עם ההודעות על המעצר שלו.

זה הייתה סיטואציה מטלטלת ברמה האישית וברמה הציבורית, אני מאחל לחפותו של יהודה בן חמו,  גם כאדם גם כראש עיר שהערכתי  וגם מתוך הרבה כבוד לשירות הציבורי, איש ציבור חייב להיות נקי וחף מכל רבב. אני כאיש ציבור מקפיד על קלה כחמורה, יש לאיש ציבור אחריות עצומה  מי שלא מבין את זה שלא יכנס לזירה הפוליטית. שלא יהיה איש ציבור. עשיה ציבורית צריכה להיות מכל הלב. לתפיסתי מי שנותן נהנה יותר.

לא פשוט להיות איש ציבור רוב העבודה היא התנדבותית, זו הפעם הראשונה שאני אקבל שכר על העבודה הציבורית שלי, אני מודע לזה שאנשים טובים מוותרים על פעילות ציבורית. צריכים למצוא משהו מאזן, לתת לחבר מועצה את הכלים למלא את התפקיד שלו. מעמד חבר מועצה צריך להיות טוב יותר בציבור מי שממלא את תפקידו כראוי משקיע שעות רבות מזמנו וכספו ולא כל אחד או אחת יכולים להרשות לעצמם. לצערי הדיונים על תגמול חברי מועצה תקועים אבל חייבים למצוא מנגנון פיצוי או תגמול מינימאלי על מנת למשוך אנשים טובים.

אורן כהן ורפי סער בזמן ביקור שר החינוך לשעבר יואב גלנט

קדנציה שלישית

בבחירות 2018 התמיכה שלי הייתה מהרגע הראשון ברפי סער, לא פומבית אבל פעלתי למענו. 8 חודשים לפני הבחירות ראיתי סקר שרפי במקום הרביעי, אמרתי לעצמי שזו נקודת התחלה טובה מכאן אפשר רק לפרוץ. שמרתי על קשר קרוב עם רפי שהתהדק קרוב לבחירות, ביקשתי מכל מי שהיה סביבי לתמוך ברפי. לא ראיתי מועמד נחוש כמו רפי, שנה שלמה דפק דלת דלת וחוגי בית הוא נלחם על הבחירה שלו והרוויח את התמיכה של הציבור.

ההצעה המפתה

בין הסיבוב הראשון לשני, היה לי ברור שאני אתמוך ברפי אבל לפני ההכרזה על התמיכה קיבלתי טלפון מפתיע מיוסי סדבון שהציע להיפגש. בפגישה הוא שאל מה אני רוצה והציע לי להיות סגן ראש העיר, זו הייתה הצעה מפתה ומפתיעה. יוסי נחשב למועמד המוביל, באתי לרפי וסיפרתי לו על ההצעה.

רפי בניגוד לסדבון אמר שהוא לא מבטיח כלום לפני שהוא נבחר, ואמר לי שהוא תמיד יזכור את התמיכה שלי בו. זה הספיק לי ותמכתי רשמית במועמדות של רפי לראשות העיר. אחרי הבחירות רפי הוכיח שהחברות מעל הכל והוא הציע לי סגן ברוטציה, אני אומר שהפוליטיקה היא לא רק משחק של מספרים אלא משחק גם של אישיות וחיבור, ראש העיר ראה אותי כחבר צוות שהוא יכול להוביל איתו את העיר.

מה התוכניות שלך כסגן ראש העיר?

האחריות על הספורט בעיר היא סגירת מעגל שהתחיל בגיל 6, אני נמצא במקום שאני אוהב סגרתי מעגל עם האחריות על  הספורט. אני מעורב  מגיל 6  בספורט העירוני כספורטאי וכפעיל ציבור ועדיין לומד כל יום מחדש על ניהול ספורט, נמצא במקום שאני אוהב ומאמין בו.

בזמן פעילות ציבורית: חלוקת צ’ופרים לחיילים במחסומים ובמוצבים
בזמן פעילות ציבורית: חלוקת צ’ופרים לחיילים במחסומים ובמוצבים

לאיפה ההשקעה צריכה ללכת לספורט העממי או לאגודות?

צריך לשמור על העמותות של הספורט ההישגי, בזכות העמותות יש את תשתית הספורט והמוטיבציה של הילדים ספורטאי צעיר צריך מקום לשאוף אליו הוא צריך לראות סמלים מקומיים ולשאוף להיות גם כזה. זה גם המוניטין והתדמית של כפר סבא שחשובה.

מצד שני ספורט עממי חשוב גם לקידום  אורח חיים בריא, חיבור קהילתי חיבור בין דורות יש הרבה פעילויות מתוכננות על מנת לחזק את הקהילה והספורט העממי בכפר סבא.   פסטיבל ספורט, מרוץ לילה מרוץ ילדים, יש תכנית להקמת 9 מתחמי ספורט ציבוריים, בקורונה הספורט  זו הייתה אטרקציה שהוציאה תושבים החוצה ושמרה על אויר בראות של תושבי העיר בתקופה כל כך קשה ומבלבלת. אני מזמין את התושבים להעלות רעיונות לקידום אורח חיים בריא וספורט, הדלת שלי פתוחה לכל רעיון.

איך אתה מעביר את הזמן הפנוי?

לפני הכל פעם בשבוע אני מפליג יש לי רישיון של סקיפר, לפני כמה שנים יצאתי עם המשפחה לשיט נהרות כשחזרנו התחלתי עם ההכרות עם הים. הים בשבילי זו תרפיה מחכה להפלגה כל השבוע.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן