"מגיעה למערכת החינוך תעודת בגרות על ההתמודדות עם שנת הקורונה"

סמדר גולדשטיין  מנהלת תיכון הרצוג מספרת על השנה יוצאת הדופן שעברה על מערכת החינוך, על ההתמקדות בתלמידים בלי פשרות בשנה יוצאת הדופן ועל האמונה שלה שחינוך, זה המפתח ליצירת חברה טובה

סמדר, תושבת רעננה, נשואה לדורון ואם ל 2 בנות ובן, עובדת במערכת החינוך כבר 26 שנים. סמדר גדלה בחיפה, עברתי את כל שרשרת החיול של מערכת החינוך היא צוחקת.  התחלתי כמורה להיסטוריה באורט נתניה, המשכתי כרכזת מגמה רכזת שכבה סגנית מנהלת ומנהלת 9 שנים מתוכן 8 שנים מנהלת את תיכון הרצוג בכפר סבא.

ספרי על בית הספר

לנהל תיכון זה להיות אחראית כל יום על כ740 תלמידים ו88 אנשי צוות חינוכי, וכמובן הורי התלמידים. זו אחריות עצומה על שכבת גיל בשנים שהן התפר בין הילדות לבגרות. כמנהלת הצוות שלי ואני צריכים להיות מודעים לכל מה שעובר על התלמידים.

השיחה נקטעת כשסמדר מתפנה לשוחח עם תלמידים על קושי שהם חווים בלימודים, הדלת שלי תמיד פתוחה לתלמידים לצוות ולהורים, תיכון הרצוג  הוא תיכון עם מנעד חינוכי רחב מאוד, גולת הכותרת היא המגמות המדעיות הבולטת בהן ביא מגמת תכנון ותכנות מערכות עם התמחות בסייבר, זו היא  מגמה מובילה בארץ 90 אחוז  אחוז מהתלמידים נקלטים במערך המחשוב הצהלי.

אבל לא רק טכנולוגיה וסייבר, אני מורה להיסטוריה וגאה במגמות מדעי הרוח, ספרות והיסטוריה, תרבות ישראל, מקצועות מדעי הרוח מצטמצמות בשנים האחרונות ואני שמחה שבהרצוג הן מתקיימות.

יש גם מגמות ייחודיות כמו מגמה חקלאות ואילוף כלבים, כל שבוע מגיעים לבית הספר כלבים כחלק מתכנית הלימודים.

איך דואגים לקשר אישי עם התלמידים בבית ספר עם 740 תלמידים?

אני עושה את כל המאמצים ליצור כיתות קטנות, מלאכת השיבוץ היא מלאכה עדינה ומורכבת שנועדה לאפשר למידה כמה שיותר אישית, זו המדיניות של בית הספר.

יש לך כמנהלת אפשרות להחליט על גודל כיתות?

זו חובה שלי, אני משתמשת במשאבים שנותנים לי בחכמה כדי לייצר את הטוב ביותר על ידי חלוקה של שעות ההוראה בכיתות בצורה מיטבית, שיבוץ כיתות הוא מלאכת מחשבת שנועדה ליצור כיתות קטנות המאפשרות את המגע הישיר עם התלמידים. 

לדוגמא, איתרנו קבוצה של תלמידים מתקשים,  ובנינו להם כיתה שלמדה בנפרד מכיתות האם שלהם. התלמידים ניגשו לבגרות חורף ממקום לבגרות קיץ, הכיתה קיבלה  תגבור לימודי פרטני שסייע להם להצליח בבגרות.

תיכון הרצוג
תיכון הרצוג

כמה יכולת ניהול עצמאית יש למנהלת בית ספר?

יש לי כמנהלת עצמאות ניהולית בעיקר בפדגוגיה, למנהל תיכון יש את החופש ליצור תוכניות לימוד, זה דורש הרבה יוזמה ושיתוף פעולה של כל הצוות אבל על ידי יצירת  תכניות לימודים חדשניות, אני יכולה לשמור על הרלוונטיות של החינוך, אפשר ללכת בתלם וללמד רק מה שמוכתב מלמעלה אבל זה מפספס את המהות של ניהול חינוכי שמותאם לזמן ולתלמידים. יש לי עצמאות במערך שעות לימוד מעבר לתקן משרד החינוך ואני מנצלת את זה.

 

מה המשנה חינוכית שלך?

אני מאמינה ופועלת בדרך הזו שכל אחד יכול הכל וההוכחה לכך היא שתלמידים בכיתות הקטנות שמראש באים עם קושי גדול יותר  מגיעים לכ-100 אחוז בגרות וזאת ללא הנשרה. כמנהלת אני קובעת איזה מגמות יהיו בבית הספר.

אני מאמינה בחדשנות פדגוגית  יש בבית הספר 3 מגמות ייחודיות ברמה של 5 יחידות לימוד, המבוססות על תוכניות לימוד שנכתבו על ידי צוות המורים של בית הספר, אני רואה את זה כשליחות חינוכית..

כל תוכנית היא תהליך של שנתיים וחצי עד לקבלת אישור משרד החינוך, ואחרי האישור הציון הפנימי של בית הספר הוא ציון הבגרות. הלימוד מבוסס על עבודות חקר ופרזנטציות, למידה שיתופית המורה הוא גם מנחה

אלו תוכניות לימוד ?

המגמות הייחודיות לתיכון הרצוג הן, כימיה רפואית, יזמות שיווק ומנהל עסקים, יחסים בינלאומיים ומשפט בינלאומי, תכנית לימודים עם ראיה עתידית. בגרות באזרחות, כל תלמידי הרצוג לומדים בתוכנית שנקראת חלוצי הערכה, תכנית של בית הספר. אין בגרות חיצונית.

ספרי כל תלמידי בית הספר והצוות החינוכי?

בכפר סבא, החלוקה בין התיכונים היא אקראית, אין שיוך אוטומטי של תלמידים לפי חטיבות מה שאומר שיש בכל שנה תלמידים מכל העיר שמגיעים מתערבבים עם תלמידים מחטיבות אחרות, רף הכניסה לתיכון ירד מ70 ל55 וזה לא פגע  באחוזי  הזכאות לבגרות.

שיטת השיבוץ היא הכנה נהדרת לחיים הבוגרים, זה מכין את התלמידים להתמודדות עם סביבה משתנה מקנה להם כישורי חיים ומיומנויות חברתיות.

אני רואה את הצוות כצוות של מחקר ופיתוח אנשים שחושבים חינוך ועושים חינוך, הכל אחר שונה וחדשני. קשה מאוד לגייס מורים, מעמד המורה חלש שכר נמוך. אבל יש כאן אנשי חינוך מהמעלה הראשונה

איך מחזיקים מורים למרות הקושי?

אני מנהלת שמורת טבע. מה שקורה כאן הוא אחר ושונה, קשר יוצא דופן בין ההנהלה למורים. המורים זוכים כמעט כל שנה לבונוסים על הישגים ממשרד החינוך, יש תגמול תגמול על בניית תכניות חינוכיות.

אני כמנהלת יורדת לרזולוציה של הכרה עם כל תלמיד וכך מסייעת לצוות להתמודד עם השחיקה שבעבודה. לצד המצוינות החינוכית יש מצוינות חברתית בית הספר זכה פרס חינוך מחוז  על הישגי בית הספר בפרויקטים יחודיים, הכיתה הקטנה מתנדבת אחת לשבועיים במרכז היום סביון לקשישים.

אחת לשבועיים מגיעים לבית הספר פגועי ראש שלומדים מחול עם תלמידות המגמה. יוזמה של רכזת התנדבות ורכזת מגמת המחול. מגמת כימיה כל חנוכה מתנדבת בקהילה.

יש שיתופי פעולה עם תיכון בקלנסווה תלמידי בית הספר קיבלו מטלת ביצוע משותפת. בשנה הבאה יהיה שיתוף פעולה עם תיכון טייבה.

ספרי לנו על איך מנהלים בית ספר בשנת הקורונה?

מרץ 2020, נסגרנו, לא היה זמן הכנה או הכנה טכנולוגית, כינסנו את רכזי המקצוע, הרמנו קבוצת היגוי לסיוע למורים, קיבלנו החלטה לתת מענה רגשי לתלמידים, כל יום שעת חינוך,

ההתחלה היתה נהדרת כולם נהנו מהשינוי, מורים נתנו שיעורים פרטניים הרבה מעבר לשעות הרשמית. ככל שהתארך הזמן הקושי הפך להיות גדול, מערכי השיעור השתנו והותאמו למצב. קשה לנהל כיתה מלאה על מסך, ככל שעבר הזמן המצלמות נסגרו והשליטה על התלמידים התערערה.


מה עבד מה לא עבד?

ראינו שהתלמידים התבלבלו בגלל הכלים השונים בהם השתמשו, מבחינה רגשית התלמידים לא נשארו מאחור. שינינו את הפלטפורמה הטכנולוגית לTEAMS של מיקרוסופט כל החופש הגדול המורים למדו ועברו השתלמות ב TEAMS ובשנת הלימודים הנוכחית כבר עבדנו בכלי טכנולוגי אחד.

עיריית כפר סבא  עזרה במחשבים לתלמידים שלא היה להם לפטופים. לצערי למורים לא דאגו והם היו צריכים לדאוג ללפטופ בכוחות עצמם. הקסם הוא בעבודה קשה ותשתיות נכונות. המורים הם הגיבורים של התקופה, הכיתות קטנות הגיעו לבית הספר והמשיכו בלימודים כרגיל. השתדלנו להיות ערניים למצב הרגשי של התלמידים התלמידים לא היו לבד גם בסגרים היועצות הין זמינות 24/7

צריך בכלל בגרויות בשנת 2021? 

צריך בגרויות, אני שואפת להגיע למקצועות ממירי בגרות. לימוד היסטוריה בבחינה שממירה בגרות, בניית מגמות לימוד יחודיות ממירות בגרות. לא צריך לזנוח את ההוראה המסורתית אבל אפשר ליצור מבנה לימוד מגוון ועדכני.

"לכל המצקצקים שאמרו שאבד הכלח על בית הספר הקורונה הוכיחה שהחינוך הפרונטלי הוא עדיין רלוונטי." השיטה מוכיחה שאפשר להצליח זה לא רק אחוזי הזכאות לבגרות זה גם ממוצעי ציונים שהם גבוהים וזה ללא נשירה כמעט.

איך הקשר עם העירייה?

תיכון הוא מוסד עירוני אנחנו עובדי עיריה שמחויבים לאגף החינוך ויש לבית הספר מפקחת ממשרד החינוך. יש תקשורת מצויינת ותמיכה של אגף החינוך בעירייה, אני מידעת על שינויים שאני עורכת, אם יש מיזם אני אקבל אישור לקיים אותו, לא תמיד תקצוב אבל יש אישור.

איך מנהלים הורים?

יש הנהגת הורים שאני נהנית לעבוד איתם, ב 8 שנות ניהול זכיתי בהנהגת הורים מפרגנת שהולכת יד ביד עם ההנהלה של בית הספר. ההורים של היום מעורבים, אני משתדלת שלא יהיו הורים מתערבים, שומרת על יחס מכבד להורים, לתלמידים ויחס מכבד למורים. במקרה שיש טעות לא בושה לומר טעינו  אם יש סיטואציה של חוסר כבוד מגשרים על הפערים.

למרות התפיסה שחינוך הוא מקצוע מגדרי נשי, 40% מצוות החינוך מורכב מגברים ו 60% מנשים. משתדלים מאוד לשלב חדר מורים מגוון.

מה תפקיד חלומותיך?

הייתי רוצה להמשיך לעסוק בחינוך, להיות במקום של קבלת החלטות ולהשקיע בתכניות לימוד חדשניות. אני רוצה לציין את הסגנים  שלי רונן עובד וג'ולי חימוביץ'  שעושים עבודה נפלאה ומסייעים לי , את צוות התיכון וצוות ההנהלה, ואת תלמידי בית הספר אשר גורמים לתיכון הרצוג להיות תיכון מוביל.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן