מה עושה קנגורו בפגיה?

ד"ר צופיה באואר-רוסק, מנהלת מחלקת ילודים ופגים במרכז הרפואי מאיר, מדברת על הקסם בעולם הילודים, החיבור לקטנטנים, הקשר עם ההורים והטיפול המיוחד של הקנגורו. "הרגע הכי מרגש הוא שתינוק שהיה אצלנו במחלקה מגיע לחגוג איתנו יום הולדת"

דר צופיה באואר בפגייה

לידה היא תהליך נפלא  ומשמח, רוב התינוקות נולדים בריאים, אך אחד מתוך 14 הריונות מסתיים בלידה מוקדמת. לדברי ד"ר באואר-רוסק, הסיבות ללידה מוקדמת בדרך כלל לא ידועות, אך בפגיה של המרכז הרפואי מאיר, עושים הכל כדי לסייע להורים ולפג הרך שנולד.

לידה מוקדמת מתרחשת עד שלושה שבועות לפני התאריך הצפוי ללידת התינוק: פחות מ-37 שבועות להיריון, כאשר התקופה המלאה להיריון היא כ-40 שבועות. "תינוק שנולד בלידה מוקדמת הוא פג וזקוק לאשפוז ולטיפול מיוחד ותומך. תינוקות שנולדים טרם זמנם, עלולים לסבול מסיכונים וסיבוכים של בעיות נשימה, בעיות אכילה ועיכול, בעיות ראיה ושמיעה, איחור התפתחותי וזיהומים", מסבירה ד"ר באואר-רוסק. בראיון עמה היא מספרת על המקום שגורם לניסים לקרות במקום הכי קסום בעולם. מקום שמצליח להעמיד את הפגים הרכים על הרגליים ולהתחיל בחיים בריאים ומלאי שמחה. 

ד"ר צופיה באואר-רוסק, החלה את ההתמחות שלה ברפואת ילודים ופגים במרכז הרפואי מאיר וכיום היא מנהלת את יחידת טיפול נמרץ ילודים. "עולם רפואת הילודים הוא העולם הקסום ביותר שיש", אומרת ד"ר באואר-רוסק. "החיבור למטופלים הקטנטנים מאוד אינטואיטיבי מצד אחד ומצד שני רפואי ומקצועי. 

בפגייה 2 חדרי טיפול נמרץ המצוידים במיטב המכשור החדשני הקיים לטיפול בכ-20 פגים וילודים הזקוקים לסיוע אינטנסיבי. בנוסף, חדר 'ביניים' המיועד לעד כ-10 תינוקות 'מחלימים' ופגים בריאים הנמצאים בשלבי הגדילה וההכנה לשחרור לביתם. אנו מצוידים באינקובטורים משוכללים ועמדות חימום פתוחות מן הדור המתקדם ביותר, מכונות הנשמה חדישות המאפשרות הנשמה בצורות שונות, מוניטורים המאפשרים מעקב אחר הסימנים החיוניים של התינוק. בתוך הסביבה האינטנסיבית הזו, אנחנו מספקים הטיפול הרפואי המיטבי בשילוב עם תנאי הסביבה האופטימליים להחלמה, לגדילה להתפתחות".

מעבר למכשור המקצועי, במחלקה שמים דגש על החיבור של הילוד למשפחתו ועושים הכל על מנת לעודד את ההורים להיות חלק ממערך הטיפול. "אנחנו הופכים את ההורים לחלק מהצוות המטפל כדי שהם יוכלו לצאת עם ידע וכלים לטפל בתינוקם כשיצאו לביתם". 

לצד התנאים הסביבתיים חשוב לנו לספק סביבה אופטימלית להחלמה, גדילה והתפתחות של מטופלינו הקטנטנים" מוסיפה ד"ר באואר. אנחנו מהראשונים בארץ שיישמנו את גישת הטיפול התומך שמטרתה למתן את מצבי הדחק אליהם נחשף הפג, לקדם את הקירבה בין ההורים לתינוקם וליצור את התנאים הטובים ביותר להתפתחות" היא מסבירה. "בין ההתערבויות התורמות להשגת מטרות אלה חשוב להקפיד על תנוחת הפג (אסוף ומכורבל), לטפל בו בעדינות, באיטיות ובהדרגה תוך שימת לב למצבי מצוקה ומתן תמיכה על ידי אחד ההורים או איש צוות בזמן הפעולה. במסגרת זו אנו מעודדים גם טיפול קנגורו". 

"טיפול הקנגורו הוא שיטת טיפול שנועדה לקרב בין ההורים לתינוק. טיפול שאנחנו מכנים 'עור לעור' בו האם מניחה את התינוק על חזה החשוף כשהם עטופים יחד. התינוק שומע את קצב הלב של האם ונרגע."

מהו טיפול הקנגורו?

"מדובר בשיטת טיפול שנועדה לקרב בין ההורים לתינוק. טיפול שאנחנו מכנים 'עור לעור' בו האם מניחה את התינוק על חזה החשוף כשהם עטופים יחד. התינוק שומע את קצב הלב של האם ונרגע. בנוסף אנחנו מטפלים בתינוקות והורים באמצעות מוזיקה. הפגים נולדים עם חוסר בשלות של כל מערכות הגוף ובעיקר של המוח. אנחנו מנסים להפחית כמה שיותר את מצבי הסטרס שלו גם בזמן טיפול ובכלל". 

כמעט כל יולדת זוכה לאחוז בתינוקה בתום הלידה. כיצד אתם מתמודדים בלידות הפגים?

"אנחנו מעודדים את מי שמלווה את היולדת להיות מעורב בלידה. לצלם תמונות של התינוק ולהראות לאם. אנחנו משתפים אותה במצבו של הילוד ומאפשרים לה לגשת לתינוקה בפגיה ברגע שהיא יכולה לרדת מהמיטה. יש לנו מערך לווי גם להורים. צוות פסיכולוגי עובדת סוציאלית שמטפלים בכל ההיבטים הרגשיים". 

לאלו סימנים צריך לשים לב כדי לדעת שאכן מדובר בלידה מוקדמת?

"כשחשים כאבים, צירי לידה, ירידת מים, ממש כמו בלידה רגילה – וכמובן שזה מתרחש לפני תאריך הלידה המשוער". 

ספרי על מקרה מרגש שנחקק בזיכרונך.

"בכל יום קורה כאן נס או מקרה שמשמח את כולנו. אני יכולה לספר על מקרה שהתרחש במחלקה השבוע. לפני כשנה נולדה אצלנו טליה-פגה מתוקה שחוותה את כל הסיבוכים האפשריים. היא והוריה נלחמו על חייה ויצאו מכן לאחר מספר חודשים של טיפול. השבוע היא שבה אלינו לבושה בשמלה ורדרדה, מחייכת ומאושרת עם הוריה שהגיעו לחגוג לה שנה כאן במחלקה". 

ולבסוף, בואי נדבר על מוזיקה לפגים!

בשנים האחרונות אנחנו מובילים בפגיה שלנו את תחום המוזיקה לפגים. יש לנו מטפלות במוזיקה שמנחות את ההורים ומלוות אותם בנגינה בעודם שרים לילדיהם. מאוד מרגש לראות את הטיפולים הללו ואת חיזוק הקשר הרגשי בעקבותיהם. בנוסף, במחקר שערכנו כאן התגלה שהמוזיקה תורמת ליציבות מערכת העצבים של התינוקות ומסייעת להם בהתמודדות עם מצבי לחץ וסטרס ומובילה לרוגע.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן