מה שהוביל אותי תמיד זה הקשבה לאנשים

צביקה צרפתי ראש עיריית כפר סבא לשעבר וחבר המועצה בראיון מיוחד לכפר סבא ניוז, ראיון על אהבה וגעגועים, אהבה לכפר סבא, לעשיה ובעיקר אהבה וגעגועים לזוגתו המנוחה מינה נקוש שנפטרה לפני שלוש שנים והיא תישאר אהבת חייו

צביקה צרפתי חוגג החודש את יום הולדתו ה 60, יליד רעננה בה גדל עד גיל 24, הייתי עצמאי מגיל צעיר, הורי התגרשו כשהייתי בן שנה וגדלתי עם סבי וסבתי. כבר בגיל 16 גרתי לבד, סבי היה ממייסדי קואופרטיב התחבורה השרון המאוחד שמאוחר יותר חבר לאגד מה שסלל מאוחר יותר את הקריירה הענפה של צביקה באגד.

בצעירותי הייתי שחקן כדוריד מצטיין, עד גיל 24 שיחקתי כדוריד גם בצבא במקביל לשרות כנהג של אלוף משנה אלי גבע, בזמן מלחמת שלום הגליל, שם מתחילה ההבנה שלי את החיים הציבוריים ונטעו הזרעים לפעילות הציבורית שלי. במקביל המשכתי לשחק כדוריד כספורטאי מצטיין, אחרי הצבא שיחקתי כשוער במכבי פתח תקווה בליגת העל עד גיל 24.

אני גידלתי את עצמי, אחת הפעמים היחידות שהקשבתי לאבי הייתה כשהצטרפתי לאגד הוא רצה שתהיה לי עבודה מסודרת בטוחה ויציבה ובגיל 24 עזבתי את הספורט והתחלתי לעבוד כנהג אוטובוס. 

אחרי 3 שנים זיהו באגד את היכולות הניהוליות שלי והתחלתי לעבוד בתפקידי ניהול, סדרן עבודה, מנהל עבודה, מנהל סניף, מנהל מחלקת ביטוח, מנהל משאבי אנוש וסמנכ"ל אגד תיור. בכל תפקיד למדתי עוד ועוד, בכל תפקידי הניהול אותם מילאתי הבאתי איתי קודם כל צניעות והקשבה, אני לא יודע הכל תמיד לומד מאחרים, זה מה שהוביל אותי גם בניהול גם  בתפקידים ציבוריים גם בהורות וגם בזוגיות, כבוד אף פעם לא הניע אותי זו כנראה מגרעת בפוליטיקה ואם זה המחיר אותו הייתי צריך לשלם אז אני שמח שויתרתי עליו אין לי הערכה למי שרודף אחרי כבוד, אני אדם של אמת לא אדם תמים אבל אוהב להאמין ולעזור.

בגיל 34 התגרשתי בהסכמה ושני בני נשארו לגור איתי מה שהיה נדיר באותה תקופה הייתי אבא במשרה מלאה במקביל לניהול קריירה, לאחר מספר שנים נכנסה לחיי אהבת חיי מינה. חיינו חיים משותפים וטובים ביחד, בזכותה יכולתי להתפתח מקצועית, היא היתה אשת האמון המוחלטת שלי, למרות שעברו שלוש שנים מאז שנפטרה עדיין לא התאוששתי. את השנה האחרונה לחיה עברתי בצל פרשת בן חמו וכניסתי לתפקיד ראש העיר. למרות כל זאת ליויתי אותה לכל הטיפולים והייתי לצידה עד יומה האחרון.  

את קמפיין הבחירות לראשות העיר התחלתי באיחור ניכר רק אחרי סיום ה 30 למותה בחודש יוני התחלתי את ההתארגנות לקמפיין מה שפגע משמעותית בהצלחתו.



פוליטיקה מקומית

אל הפוליטיקה המקומית נחשפתי כשניהלתי את סניף אגד בכפר סבא, באותה תקופה הייתי חבר מפלגת העבודה ותמכתי ביצחק ולד, באותה תקופה הכרתי את יהודה בן חמו. בבחירות בשנת 2003 התמודד יהודה בן חמו על ראשות העיר והוא יחד עם אייל יונייאן הציעו לי להצטרף אליהם, הצטרפתי לקמפיין, סייעתי בכל מה שיכולתי, את הפוליטיקה למדתי באגד ניהול באגד כאגודה שיתופית מלא בפוליטיקה הגעתי מיומן. לא עניין אותי להיות חבר מועצה מהשורה, אם להצטרף לפוליטיקה אז רק בתפקיד משמעותי עם עשייה.

כנגד כל הסיכויים לשמחתי זכה בן חמו בראשות העיר. בבחירות בשנת 2008 התמודדתי כחבר ברשימה ונבחרתי למועצת העיר. כיהנתי כיו"ר מפעל המים. במרץ 2010 התמניתי לסגן וממלא מקום ראש העיר ויצאתי לחל"ת מאגד, לצערי אגד לא השכילה להתאים את עצמה לעולם התחבורה המודרני ונעלמה מעמדת חברת התחבורה הציבורית המובילה בארץ. כל ארגון חייב ללמוד להתחדש. והתחלתי למלא את התפקידים המוניציפאליים במשרה מלאה.

את העבודה לצידו של יהודה בן חמו הוא מתאר כיחסי עבודה טובים, זכיתי לעצמאות מלאה במילוי התפקיד שלי, גם כאן אהבתי לעבוד עם אנשי המקצוע המצוינים של עיריית כפר סבא.



פרשת בן חמו

את הבוקר בו התפוצצה פרשת בן חמו לא אשכח, אשרת גני גונן מי שכיהנה באותה תקופה כמנכ"לית עיריית כפר סבא התקשרה להודיע לי על המעצר. המשימה הראשונה שלי הייתה לייצב את המנהיגות העיר להמשיך לנהל את העיר באופן מיידי, דאגתי שכל המנגנון העירוני יעבוד ללא הפרעה.

היו לעירייה אנשי ניהול מעולים אני נכנסתי לתפקיד באופן מידי המשכתי לעבוד מהמשרד שלי מתוך כבוד להליך החקירה ולכבודו של בן חמו. ללשכת ראש העיר עברתי רק לאחר המינוי הרשמי למרות שהמליצו לי לעשות כך.

בן חמו
יהודה בן חמו בזמן הארכת המעצר הראשונה

 עבדת לצידו כל כך הרבה שנים, לא לא ראית כלום?

אני חושב שיהודה היה ראש עיר טוב לכפר סבא, היינו צוות טוב יהודה נתן לי לעבוד אני עסקתי בענייני והוא בענייניו, המשטרה זימנה אותי לחקירה, זה היה מוזר זו זירה שלא הכרתי,  אבל לא עלה כלום בחקירה  שיצדיק אפילו את הזימון שלי אפילו לנתינת עדות במשפט.

כשבן חמו נעצר היית בין היחידים שהגיעו לבית המשפט, לא חששת?

עבדתי לצידו והינו חברים שנים ארוכות, חברות נמדדת גם ברגעים הקשים, היה לי ברור שמקומי בבית המשפט להביע תמיכה חברית. אני לא קובר שנים של חברות ברגע. 

לאחר שהוגש כתב האישום ובן חמו התפטר נבחרתי במועצה לתפקיד ראש העיר, נבחרתי בזכות ההערכה של חברי המועצה את תפקודי, בתקופת המשבר, אני מאמין שבכל מקום בו ניתן להגיע לפשרה ולמנוע עימות עדיף.

אתם שומרים על קשר?

היום אין בינינו קשר הוא עסוק בניהול משפטו ואני עסוק בחיי.

איך ממעמד של ראש עיר מכהן עם ציפיות לזכות לאמון הציבור, נכשלת?

נכשלתי, לא נבחרתי זו עובדה. יש תכונות בפוליטיקה שהן מכריעות, אני פחות כריזמטי מאחרים מאמין בטוב שבאדם, כנראה שבפוליטיקה אתה צריך להיות מרוכז רק בעצמך, אני האמנתי שהציבור בכפר סבא יעריך את עשייתי ויתמוך בי התבדיתי. אני ספורטאי ומבין שיש מנצחים ומפסידים אז לקחתי את האכזבה בפרופורציה.

אני ניסיתי פוליטיקה אחרת, לא להכביר במילים לפעול בשקיפות. האמנתי שהתושבים ידעו להעריך את הרוח השקטה שלי ואת ניהול העיר. כנראה שזה לא מספיק. אני שלם עם הדרך בה בחרתי לא מתחרט על הדרך בה ניהלתי את כפר סבא ואת הקמפיין שלי.

היו לי מכשולים של כניסה מאוחרת לקמפיין בעקבות מותה של מינה ותקציב מצומצם מאוד, אבל אלו לא תירוצים. הציבור בוחר ולא נבחרתי.

איזה חותם השארת על כפר סבא בזמן הכהונה שלך?

לנהל עירייה זה להנהיג ספינה גדולה, ראש עיר מתווה מדיניות ארוכת טווח. אי אפשר לעשות שינויים מהירים מידי יש מערכת גדולה לנהל, פעלתי באופן מושכל לבצע שינויים ארוכי טווח כמו אישור תכנית המתאר העירונית, עליה עבדנו 4 שנים, בנינו תכנית אב לחינוך, לגיל השלישי, לספורט.יש לכפר סבא בעית תשתיות כבישים. היר נבנתה עם רחובות צרים, זו עובדה שלא ניתנת לשינוי.הרחובות צרים מלהכיל את התחבורה המודרנית, חתמתי על הסכם מהיר לעיר שמבוצע עכשיו, החשיבה היתה לטובת כפר סבא.

כפר סבא לא תהיה עיר עשירה, אין לה נכסים כמו חוף ים או אזורי תיירות ובתכנית מהיר לעיר קיבלה כפר סבא מימון לשיקום התשתיות ברחוב ויצמן, זה עלות עיריית כפר סבא לא יכולה להרשות לעצמה ולשמחתי מבצעים את התכנית.

ראש עיר בוחר במה לעסוק, מי שמנהל נכון יכול להרים את העיניים מהעשיה השוטפת ולראות את העתיד, מיניתי את איתי צחר לתפקיד המנכ"ל הצבתי אנשי מקצוע טובים שינהלו.

איך היחסים שלך עם ראש העיר רפי סער?

לצערי לא התבצעה חפיפה מסודרת לתפקיד, וגם הפרידה ממני כראש עיר לשעבר יכולה היתה  להיות מכובדת יותר. בתקופת הקורונה לא התייעצו עם חברי המועצה, היינו מוכנים לפגישות עבודה ולא זומנו גם לא לפגישות עדכון. יש בכפר סבא אופוזיציה גדולה עם חברי מועצה מעולים  שיכולה לעשות יותר. 

אני מקווה שכפר סבא תחזור למסלול ולהיות העיר המובילה בשרון, חשוב לשמור על מרקם החיים הכפר סבאי, גם לקיים עיר מודרנית המותאמת למאה ה 21 וגם לשמור על הצביון הקהילתי שמאפיין את העיר. 

ומה העתיד הפוליטי שלך?

מוקדם מידי לדעת, אני אוהב את העשיה הציבורית ואמצע את המקום בו אוכל להמשיך ולתרום.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן