מובילים בקיימות: העיר כפר סבא נבחרה להצגת מדיניות דילמות ואתגרים בניהול היער העירוני, במסגרת קידום תוכנית לאומית לקירור והצללה בערים

מרכז הייעור העירוני, המהווה חלק מהמועצה לבנייה ירוקה, בחר בעיר כפר סבא להצגת מדיניות דילמות ואתגרים בניהול היער העירוני בעיר, בפני קנטון רוג'רס מבריטניה, המגיע לביקור בישראל ומלווה ערים בעולם בניהול אסטרטגי של היער העירוני. זאת במסגרת קידום תוכנית לאומית לקירור והצללה בערים.

צילומים: עיריית כפר סבא

קנטון רוג'רס, מייסד ומנכ"ל החברה הבריטית Treeconomics, מלווה ערים בבריטניה וברחבי העולם בתוכניות לניהול היער העירוני ובהכנת תוכניות אסטרטגיות לייעור עירוני, זאת באמצעות מיפוי מלאי העצים וחופות העצים בעיר בכלים דיגיטליים, מבצע אומדני תועלות כלכליות וסביבתיות של העצים במרחב העירוני, מיפוי אזורים מועדפים לנטיעת עצים חדשים, וכן פיתח עבור עיריות כלי לדירוג איכות עצים המסופקים ממשתלות.

יחד איתו מתוכננים להגיע לביקור בכפר סבא אנדי בניקה – מנהלת תוכניות בכירה בתחום הסביבה – מקרן יד לנדיב, המשקיעה בתוכניות הצללה וקירור בערים ושתתלווה לסיור על מנת לשמוע מכפר סבא על הנושא, טל מילס – מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה, ד"ר ארז ברקאי ראש אגף יער ואילנות (פקיד היערות), משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ונציגים מעיריות ראש העין ואשקלון.

צילומים: עיריית כפר סבא
צילומים: עיריית כפר סבא

במסגרת הביקור יוצג בפני הנוכחים נושא הצללת עצים בכפר סבא על ידי אדריכלית העיר, אדר' מיכל שרייבר גלבנדורף.
בהמשך, יקיימו רוג'רס, בניקה ארז, ומילס סיור בכפר סבא, יחד עם ראש העיר רפי סער ונציגי אגפי קיימות וחדשנות, חזות העיר, אסטרטגיה ומינהל הנדסה, בין היתר ברשת השבילים הירוקה המאפיינת את כפר סבא, באזור מדרחוב ירושלים ופרדס עצי מאכל בגן כנרת, ברחוב הרצל שם ייבחנו עצי הפיקוסים, במתחם העירייה ברחוב ויצמן שם נטועים עצי האיקליפטוס הוותיקים וברחוב תל-חי, רחוב הפיילוט המתוכנן להצללה על ידי אדר' שמעון גיטליץ.

יש לציין כי בשנת 2019 זכתה כפר סבא בפרס הייעור העירוני של משרד החקלאות, בזכות תוכנית ייחודית שיצרה העירייה למיפוי העצים ברחבי המרחב הציבורי בעיר.
בחודש ינואר האחרון התבשרה עיריית כפר סבא על זכייתה בקול קורא של המשרד להגנת הסביבה – לטובת הכנת תוכנית וביצוע פיילוט בתחום הצללת המרחב הציבורי. במסגרת זכייתה של העירייה, יעביר המשרד להגנת הסביבה מענק בסך של כחצי מיליון שקלים לכתיבת תוכנית הצללה, כאשר בשלב השני יועבר סכום של למעלה כ-2 מיליון שקלים לביצוע פיילוט בנושא, בהתאם לכתיבת התוכנית, כאשר סך כל היקף ההשקעה בנושא הפיילוט וההצלה יעמוד על סכום של כ-5 מיליון שקלים, מתקציב העירייה ומתקציב המשרד להגנת הסביבה.
כמו כן, כפר סבא נכללת בפרויקט הארצי של עמותת "יוזמת האנרגיה הטובה" לפתרונות הצללה טקטיים בערים וביישובים, כדרך להתמודדות עם משבר האקלים והעלייה בצפיפות האוכלוסייה במרחב העירוני בישראל, זאת בין היתר בזכות העובדה כי מדי שנה נוטעת העירייה מאות רבות של עצים ברחבי העיר, ובימים אלה מקדמת העירייה פרויקט הצללה ייחודי, בשיתוף דעות ורצונות של תושבי מתחם התפוז במרכז העיר.
בנוסף, במסגרת פרויקט הצעירים אותו מקדמת העירייה בימים אלה, נכללים הרחבת רשת השבילים הירוקים המאפיינת את העיר ומחברת בין חלקיה, שימור עצים ותיקים, שימור יער קפלן, שטחים ירוקים פתוחים נוספים, שימור המסדרון האקולוגי ועוד.

צילומים: עיריית כפר סבא

ראש העיר, רפי סער: "כפר סבא היא עיר של קיימות ואנו מעניקים לנושא זה חשיבות מרובה, בזכותה נבחרנו על ידי השלון המקומי לייצג את ישראל בוועידת האקלים העולמית שהתקיימה בארם אל-שייח. כפר סבא התברכה במגוון עצים עשיר שניטעו לאורך השנים, ואנו מקפידים לא רק על נטיעת עצים חדשים, אלא גם על שימור העצים הוותיקים, המהווים חלק מההיסטוריה והנוף המקומיים.
"הביקור המתוכנן מצטרף לשלל פעולות פורצות דרך שאנחנו מבצעים באמצעות אגף הקיימות והחדשנות, מינהל ההנדסה העירוני, אגף חזות העיר ובשיתוף גורמי עירייה נוספים, ביניהם חינוך לקיימות בבתי הספר, גינון בר קיימא, הקמה והפעלת גינות קהילתיות, זריעה וטיפוח של שטחי טבע עירוני, התייעלות אנרגטית והפקת אנרגיה סולארית, הקמת גגות ירוקים, טיפול חדשני בפסולת ועוד. נמשיך להוביל את נושא הקיימות בישראל ולהוות דוגמה ומודל לערים אחרות בארץ ובעולם".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן