מוגנות אישית היא מחויבות לאומית – כפר סבא מובילה את התוכנית הארצית למניעת אלימות מינית יחד עם הלובי למלחמה באלימות מינית

מוגנות אישית היא מחויבות לאומית – כפר סבא מובילה את התוכנית הארצית למניעת אלימות מינית יחד עם הלובי למלחמה באלימות מינית, בראשותה של יעל שרר – תושבת העיר

 

השקת תוכנית מוגנות מינית בכפר סבא. צילום: עיריית כפר סבא

יעל שרר: "אלימות מינית היא מגפה שפוגעת בכולנו. בחרנו להשיק את התוכנית יחד עם עיריית כפר סבא, שפועלת רבות בנושא"

ראש העיר כפר סבא, רפי סער: "מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו החובה לדאוג וליצור מרחב בטוח לכל ילד וילדה, לכל גבר ואישה. כפר סבא מגלה אפס סובלנות כלפי אלימות מינית ואלימות בכלל, ותמשיך לקדם ולהוביל את המאבק בנושא"

עיריית כפר סבא השיקה היום, שני 12/6, את התוכנית הארצית למניעת אלימות מינית – "פרויקט עיר מוגנת" – יחד עם הלובי למלחמה באלימות מינית, בראשותה של יעל שרר, תושבת העיר, שבחרה להשיק את התוכנית הארצית שמקדם הלובי יחד עם עיריית כפר סבא ובעיר מגוריה.

התוכנית הושקה במעמד ראש העיר רפי סער ובנוכחות נציגי הנהלת העירייה, הלובי למלחמה באלימות מינית ועוד, וזאת כצעד ראשון לגיוס הרשויות המקומיות למאבק בנושא חשוב זה.

במסגרת השקת התוכנית, תקיים עיריית כפר סבא יחד עם הלובי למלחמה באלימות מינית הדרכות ייעודיות לכל צוותי השיטור והסיור העירוני ועובדי המוקד העירוני – על מנת שידעו לזהות פניות ו/או מקרים המעידים על חשש לפגיעות מיניות ויוכלו להפנות את הפונים לקבלת מענים מיידים – באמצעות גורמי האכיפה, חדר אקוטי בבתי חולים, מרכזי תמיכה ועוד.

"אלימות מינית היא מגפה שפוגעת בכולנו, ללא הבדלי דת, גזע, מגדר, או מגזר, ועל פי נתונים שהוצגו בכנסת, מתרחשות מאות תקיפות מיניות מדי יום במדינת ישראל", מסבירה יעל שרר, שנפגעה מינית בידי אביה. "מחקרים מראים שלאלימות מינית יש השלכות מרחיקות לכת והרסניות על הרווחה והבריאות, הפיזית והנפשית, של הנפגעים, ושהתערבות מהירה מפחיתה משמעותית את הנזק. נהוג לחשוב שכל הכלים לסייע נמצאים אצל המדינה כשבפועל, לרשויות מקומיות יש את היכולת להיות שותפות לפתרונות ולמענים. בסופו של דבר, כשאזרח או אזרחית המדינה יוצאים מהבית – המפגש הראשון הוא עם הרשות המקומית. כשאישה נפגעת ברחוב או בבר, היא קודם כל בעיר שלה. כשילד נפגע בחוג או בבית הספר, הוא קודם כל ברשות המקומית שבה הוא חי. לכן, החלטנו לצאת למסע ברחבי הארץ, במטרה לקדם את פרויקט "עיר מוגנת", ולסייע לרשויות מקומיות להעניק הגנה, סיוע, וטיפול הוליסטי וראוי לתושבות והתושבים שלה – כשהעיר בה בחרנו להוביל יחד איתנו את הפרויקט היא כפר סבא, שכבר היום מקיימת פעילויות ופתרונות רבים בנושא".

בהמשך להשקת התוכנית ובנוסף להדרכות ייעודיות, הפיקה העירייה פליירים מיוחדים ובהם סימני המצוקה לפגיעות מיניות ודרכי המענה הראשונים אליהם ניתן לפנות. פליירים אלה יופצו וייתלו במרכזים הקהילתיים ובמרכזי הנוער השונים ברחבי העיר, ובהמשך גם במוסדות החינוך, וזאת במטרה לאפשר לנפגעות ונפגעים נגישות למידע חשוב זה. בהמשך, יתקיימו הדרכות ייעודיות למדריכי מוגנות, יוקם מערך "שומרי סף" מקרב בני הנוער להעלאת המודעות לנושא ויינקטו צעדים נוספים.
בנוסף, תקיים העירייה, באמצעות מועצת נשים עירונית, הרצאה ב-ZOOM בנושא מרחב בטוח וקבלת כלים לתקשורת בריאה בין הורים וילדים על מיניות.

יש לציין, כי כבר היום מקיימת העירייה פעילות נרחבת בנושא שוויון מגדרי, מניעת אלימות מינית ויצירת מרחב עירוני בטוח, במסגרת מדיניות עירונית, במסגרתה אף הוכנו שינויים וקריטריונים חדשים בתמיכות בעמותות הפועלות לקידום שוויון מגדרי ומניעת אלימות כלפי נשים, מינוי דירקטוריות בחברות עירוניות, יצירת כלים לשפה רגישת מגדר וחתימה על חזון הרשות השווה – בהובלת מועצת הנשים העירונית. זאת בנוסף להשתלמויות והדרכות לצוותי חינוך והוראה, עידוד שיח מגדרי והטמעת תוכנית עירונית לשוויון מגדרי, ייצוג שוויוני בעיר, תוכניות לימודים בנושא מרחב בטוח והטמעת ערכים אלה בקרב תלמידות ותלמידי חטיבות ותיכונים, הדרכות בנושא מיניות בריאה בקרב עובדי העירייה, פעילויות מניעה באמצעות הרשות העירונית למלחמה באלימות סמים ואלכוהול, החלפת תאורת הרחובות לתאורת לד חזקה ומאירה יותר ומניעת אזורים חשוכים, פעילויות חוסן לילדי גנים ומתן מענים לנפגעי תקיפות מיניות באמצעות האגף לשירותים חברתיים-קהילתיים.
יש לציין עוד כי כפר סבא הייתה העיר הראשונה שאימצה את פרויקט "לילה טוב" – מיזם משותף עם בעלי ברים ומועדונים, שמטרתו להיאבק בהטרדות ובתקיפות מיניות בחיי הלילה וליצור מרחבים בטוחים.

"מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו החובה לדאוג וליצור מרחב בטוח לכל ילד וילדה, לכל נערה ונער, לכל גבר ואישה", מוסיף ואומר ראש העיר, רפי סער. כפר סבא מגלה אפס סובלנות כלפי אלימות מינית ואלימות בכלל, ותמשיך לקדם ולהוביל את המאבק בנושא זה, החל מהגיל הרך ובאמצעות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. הטמעת ערכים של שוויון מגדרי, של שיח מכבד ושל מניעת אלימות מכל סוג שהוא הם חלק מהערכים הקהילתיים שאנו מובילים ואני גאה על הבחירה בעיר כפר סבא להוביל ולהשיק תוכנית חשובה זו – למען חברה טובה ובטוחה יותר".

יש לציין עוד כי התוכנית הארצית אותה מקדם הלובי למלחמה באלימות מינית כולל בין היתר גם את הרחבת מרכזי טיפול עירוניים, פעילות עם קבוצות ספורט עירוניות, הגברת המודעות לחדרים אקוטיים ויישום תוכנית משרד החינוך להעברת תכנים מותאמי גיל בנושא מוגנות מינית.

"אנחנו מביאות ראיה הוליסטית של ביטחון אישי ומוגנות, וכלים פרקטיים ליישום", מסכמת שרר. "אנחנו מספקות הכשרה, ניסיון, וחשיבה משותפת עם היישוב המקומי. אנחנו מעמידות לרשות כל יישוב שמעוניין ומגויס לנושא את כל הידע המקצועי, הניסיון, והקשרים שלנו – עם משרדי ממשלה וחברות וחברי כנסת, פעילות ופעילים חברתיים מרחבי הארץ, ארגוני מגזר שלישי, מוסדות ציבור, ועוד – כדי למצוא פתרונות ברי ביצוע, שרלוונטיים לאותו היישוב. אני רוצה להודות לעיריית כפר סבא ולראש העיר רפי סער על ההתגייסות להצלחת התוכנית, על המענים, הפתרונות ושיתוף הפעולה המבורך והחשוב ואני בטוחה כי עוד ערים יצעדו בעקבות כפר סבא ויצטרפו אלינו".

טלפונים חשובים לסיוע:
בחירום:
100- משטרת ישראל | 118- הקו החם לסיוע של משרד הרווחה |
055-7000128 – מסרון משרד הרווחה | 09-7640320/2 – המרכז העירוני לשלום המשפחה כפר- סבא|
קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית:
1202: נשים | 1203: גברים
04-6566813: נשים ערביות | 02-6730002: נשים דתיות | 02-5328000: גברים דתיים
ייעוץ משפטי ראשוני ומיצוי זכויות דיסקרטי ימי ג' 16:00-18:00 ביתאום מראש משרד לקידום מעמד האישה – מועצת נשים: 09-7649381

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן