מחזירים את הצמחייה ההיסטורית

טקס נטיעות ייחודי התקיים השבוע בגן הברון מנשה, במסגרת הליכי השימור

השבוע, התקיים בגן הברון מנשה – גן היסטורי בכפר סבא הנמצא ברשימת האתרים העירוניים לשימור – טקס נטיעות מיוחד, במעמד מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עומרי שלמון וחברת מועצת העיר ומחזיקת תיק התרבות, עו"ד עדי לוי-סקופ.

הטקס, שנוהל על ידי מוזאון כפר סבא והיה אמור להתקיים בט"ו בשבט אך נדחה בשל מזג האוויר הסוער, התקיים במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות הממשלה, בהשתתפות של נציגות מבית הספר ש"י עגנון – המאמץ את הגן לאורך השנה ונציגות מבית החולים "מאיר" בעיר, וכלל הופעת מחול של הקונסרבטוריון העירוני

במסגרת טקס הנטיעות, ניטעו צמחים היסטוריים – שהיו חלק בלתי נפרד מעברו המפואר והפורח של הגן, שנחשב לפנינת טבע וחן לאורך שנים ואף שימש בשנת 1974 כאתר צילומים לסרט "הכלה וצייד הפרפרים", המבוסס על מחזהו של ניסים אלוני.

ראש העיר, רפי סער: "בקיץ האחרון השקנו פרויקט מיוחד של שימור ושיקום הצמחייה בגן הברון מנשה, יחד עם בית הספר ש"י עגנון והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, כחלק מתוכנית רחבה לשימור הגן, כשהיעד הראשון הוא הקמת משתלה פונקציונלית שתהווה מרכז אספקת צמחים לגן. גן הברון מנשה הוזנח לצערנו לאורך שנים ארוכות והפעילות לשיקומו ולשיקום הצמחייה ההיסטורית חשובה מאין כמותה ומהווה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של העתיד, השזורה בעתידה – כעיר המעניקה כבוד למורשת המקומית".

גן הברון מנשה הוא  כאמור גן היסטורי, שהוקם בלבה של חוות מטעים שנרכשה על-ידי הברון פליקס דה מנשה, מראשי הקהילה היהודית באלכסנדריה בין שתי מלחמות העולם. בשנת 1934, בשיאה של פעילות ושיתוף פעולה מבורך בין הברון לחיים ויצמן וגורמים ציוניים נוספים בארץ-ישראל, החליט הברון לרכוש את הנחלה במושבה כפר-סבא בצפון-מערב העיר, לבנות בית, לטעת גן משובח המשתרע על שטח של 12 דונם, עם עצים שיובאו מאירופה ופרדס מניב. הווילה של הברון מנשה לא נבנתה, אך נבנה ביתו של חיים יופה, שנתמנה כמנהל חוות המטעים במקום, כאשר אשתו מרים טיפחה את הגן, בו הקימו האנשים ההגנה והפלמ"ח סליק, במשך ארבעה עשורים.

עם מותו של הברון וחוסר עניין של צאצאיו בחווה, נמכרה הנחלה לשאול אייזנברג, פעיל בהתפתחותה של המדינה בדרך, תוך המשך החזקתו של הפרדס והגן, ובשנת 2018 הועבר הגן, אשר מהווה גם תחנה בשביל הראשונים הכפר-סבאי, לאחריות עיריית כפר סבא ונפתח לציבור, כשהוא חושף צמחייה בת עשרות שנים.

במשתלה שתוקם בשטחי הגן, כמו גם ברחבי הגן, יתקיימו בהמשך שיעורים ופעילויות פדגוגיות בתחומי הבוטניקה, המדעים והמתמטיקה, וכן תוקם במקום ספריה מקצועית בתחום הבוטניקה ותכנון נוף

יש לציין עוד, כי במקום מתקיימים סיורים בהדרכת צוות מוזאון כפר סבא, החושפים את תושבות ותושבי העיר ותושבים מערים אחרות, לסיפורו המרתק של הגן.

כמו כן, ועדת ההיגוי של גן מנשה בשיתוף ועדת השימור העירונית, אישרה את תוכנית שימור המבנה של בית משפחת יופה ובעוד מספר חודשים יחלו עבודות שיקום ושימור המבנה, בשיתוף מלא עם המועצה לשימור אתרים. 

חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק התרבות, עו"ד עדי לוי-סקופ: "אני מבקשת להודות לוועדות ההיגוי והשימור, לבית הספר ש"י עגנון, למשפחת יופה ולכל השותפים והשותפות לפרויקט השיקום והשימור של גן הברון מנשה, אשר בזכות עבודתם המאומצת, הגן ישוב להיות פורח במלוא תפארתו ואחד מהגנים הקסומים ביותר בארץ".

גן הברון מנשה אז והיום. צילומים: עדי אדר, ארכיון כפר סבא
גן הברון מנשה אז והיום. צילומים: עדי אדר, ארכיון כפר סבא

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן