מחיפוש בית ספר למציאת האני

ענבל פייפל מכפר סבא (53) בסך הכל חיפשה בית ספר מתאים לבנה הצעיר, ודבר זה שינה את חייה. מה שהתחיל במאבק להקמת בית ספר אנתרופוסופי באזור המשיך במסע רוחני ארוך, שבמהלכו השתנתה, כהגדרתה, מאדם "רגיל לגמרי" ל"רוחניקית"

ענבל,  עד לא מזמן מורה בבית הספר האנתרופוסופי בהוד השרון, נחשפה לשיטת הריפוי תטא היליניג, למדה אותה והפכה למאסטר. היום היומן שלה כל כך עמוס שבקושי יש לה זמן להתראיין. היא מטפלת בקליניקה שלה בכפר סבא, מעבירה קורסים למטפלים וגם עושה דברים מוזרים כמו לטפל באנשים דרך הטלפון.

אז איך הכל התחיל?

"לפני 15 שנים עברנו לכפר סבא, וכשחיפשתי גנים לבני תום, שהיה אז בן שלוש וחצי, הגעתי לגן האנתרופוסופי "הגן של דורית". לא היה לי מושג מה זה. לא ידעתי אפילו איך לבטא את המילה. נכנסתי והייתי מאוד מופתעת מכך שאין טלוויזיה ומכשיר וידאו, ואין כיתוב על הקירות. דורית הסבירה לי שמה שהכי חשוב בגילים האלה זה לפתח לילדים את הדמיון והיצירתיות וזה סקרן אותי. חזרתי הביתה והתחלתי לבדוק בגוגל מה זה הדבר הזה, אבל בבטן הרגשתי שזה זה".

היא רשמה את בנה לגן, יחד עם עוד הורים "משוגעים" לעניין. במהלך השנה התגבשה קבוצה ששמה לה למטרה להמשיך יחד לבית ספר אנתרופוסופי, שיהיה בקרבת מקום. 

"רצינו להקים את בית הספר בכפר סבא, אבל מי שהיה אז האחראי על החינוך בעירייה אמר שיש בכפר סבא בית ספר דמוקרטי והם לא מעוניינים בבית ספר "מיוחד" אחר. במשך 3 שנים שבהן הילדים עוד היו בגן היו המון פגישות, הכנות ומשאים ומתנים, גם עם מועצת דרום השרון ועיריית הוד השרון, שהסכימה שנפעל בשטחה. אני הייתי בצוות הפדגוגי ויועדתי להיות מורה בבית הספר אז התחלתי ללמוד בסמינר למורים אנתרופוסופיים בכפר הירוק. למדתי שם 6  שנים על חשבוני כי לא היה תקציב".

בית הספר "תמר" נפתח בספטמבר 2009.

"ההתחלה הייתה קצת מקרטעת", נזכרת ענבל. "הוא נפתח במקום זמני כבית ספר צומח. זאת אומרת שבשנה הראשונה הייתה רק כיתה אחת, כיתה אלף, עם 21 ילדים. אלה היו בעיקר ילדי המייסדים שהקימו את בית הספר עבורם. לא קיבלנו תמיכה כספית מהעירייה אז בלית ברירה הסתמכנו על מימון מלא של ההורים ששילמו על הציוד, תחזוקה ושכירות של המבנה. לקחנו בחשבון שבשנים הראשונות, עד שייצא לנו שם טוב ונקבל הכרה ממסדית, זה יהיה משהו קטן ואינטימי. היה מחנך אחד שלימד הכל, כפי שנהוג בחינוך האנתרופוסופי, ואני לימדתי אנגלית, מלאכה ויפנית". 

בסמינר למורים אנתרופוסופיים כמעט ויצאתי מהכיתה

עם קול עדין, שיער גולש ועיני תכלת גדולות ענבל נראית כמו מישהי שכל חייה דילגה בשדות, זימרה לעצמה וקטפה פרחים אבל האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר. היא גדלה בקרית גת עם עוד 3 אחים, בבית צנוע וחונכה להיות עצמאית, מציאותית וחרוצה. 

"לפני שנכנסתי לאותו גן, באמת לא ממש הבנתי בשום דבר מעבר לכאן ולעכשיו", היא מודה. "אבל כשהלכתי ללמוד בסמינר למורים אנתרופוסופיים הסתבר לי שהם מאוד רוחניים. בשיעור ראשון בהתפתחות הילד המרצה כתב על הלוח את הכותרת הבאה: "התפתחות הילד – מהלידה עד למוות, ומהמוות ללידה מחדש". באותו רגע כמעט יצאתי מהכיתה, אבל בדיעבד זה היה אחד השיעורים האהובים עלי".

באיזה עוד קשיים נתקלתם אחרי ההקמה?

"בשנים הראשונות באו הורים שילדיהם לא הסתדרו בחינוך הרגיל, או עם בעיות קשב וריכוז ורצו פתרון, אבל לנו לא היו תקציבים לכיתות טיפוליות כך שהיינו צריכים לוודא שאנחנו פותחים כיתות רגילות. הרבה גם חשבו שמדובר בבית ספר תאום לבית הספר הדמוקרטי בכפר סבא אבל דמוקרטי ואנתרופוסופי אלה גישות הפוכות. בדמוקרטי הגישה היא שהילד יודע מה טוב לו ובוחר לאיזה שיעור להיכנס. אין שגרה והילד מחויב רק להגיע למפגש בוקר. לעומת זאת, ילדים שמגיעים לבית ספר אנתרופוסופי צריכים לשבת ולעשות מגוון דברים שמחויבים אליהם ושיגרה חשובה מאוד.

בנוסף, בדמוקרטי יש בחירה אבל שיטת הלימוד "רגילה" ושונה מאוד מהגישה האנתרופוסופית שבה מתייחסים לא רק לאינטלקט וצורת הלמידה היא דרך כל החושים. בכיתה אלף לומדים לסרוג בשתי מסרגות ולנגן על חלילית וזה חשוב כמו מתמטיקה ולשון. לומדים כפולות דרך קפיצה בחבל והכל בצורה חווייתית. הואיל והבן הבכור שלי למד בבית ספר רגיל, והבת האמצעית בבית הספר הדמוקרטי, הייתה לי יכולת השוואה טובה".

ממפיקת חדשות בטלוויזיה היפנית למאסטר בתטא היליניג

מאז עוברת ענבל מסע רוחני ולימודי ארוך. כיום בית הספר "תמר" הוא מוסד ממלכתי, מוכר ורשמי, וחלק ממערך החינוך של הוד השרון מיסודי ועד תיכון אבל היא עזבה אותו אחרי חמש שנות הוראה כדי להתמקד בתחום חדש שכבש אותה.

"הלכתי בפעם הראשונה לטיפול בתטא הילינג כי סבלתי מדורבן בעקב וחברה לחצה עלי ללכת. זה נשמע לי שטויות וכבר הייתי לפני לקבוע תור לניתוח לייזר אבל היא התעקשה וחשבתי שאין לי להפסיד. אחרי טיפול אחד של שעה וחצי היה נדמה לי שיש הקלה בכאב ותוך שבוע הכאב נעלם לחלוטין. הלכתי לעוד כמה טיפולים וחשבתי שבתור אמא לשלושה ילדים זה יכול להיות נפלא אם אלמד את זה כעוד כלי לעזור להם".

בפעם השנייה, מה שהחל כרעיון שיעזור לילדים שלה, הפך לייעוד וקריירה. עוד במהלך עבודתה בבית הספר "תמר" החלה ענבל ללמוד את השיטה אצל מרים אגמון ומורים ישראלים אחרים. בהמשך טסה ליפן ולארה"ב כדי ללמוד אצל מייסדת השיטה, ויאנה סטייבל. כיום היא מאסטר בתטא הילינג, אחת מתוך מעטים בארץ. 

"אחרי הקורס הראשון התחלתי לטפל בבני משפחה וחברים. הרי המטרה מלכתחילה הייתה לעזור להם וגם לעצמי, כי כל מה שאת לומדת את יכולה לעשות גם על עצמך. כולם ידעו שלמדתי משהו הזוי, אבל שעובד, וביקשו טיפול. לאט לאט התחלתי לקבל לקוחות ובהמשך להעביר קורסים וסדנאות. יש 19 קורסים לתטא הילינג וכיום אני מורה ל 13 מהם. אני מטפלת בעיקר בקליניקה שלי בבית, לפעמים שוכרת מקום וניתן גם להזמין אותי ללמד. בתטא הילינג ניתן לטפל מרחוק ויש לי מטופלים מכל הארץ ובעולם – בקנדה, גיברלטר אוסטרליה ויפן".

יפן ויפנית נוכחים כל הזמן בחייה של ענבל, ולא בכדי. היא גרה ביפן 6 שנים – 3 שנים בשליחות של חברת הייטק יחד עם בעלה, אייל, אז עבדה כמנהלת כח אדם ושלוש מהן לבדה, אחרי השרות הצבאי. זה היה בסוף שנות ה 80' ומעטים היו הזרים שהתגוררו בטוקיו. היא לימדה אנגלית בגנים ובתי ספר ונתנה שיעורים פרטיים לחברות ואנשי עסקים. כשחזרה לארץ, דוברת וקוראת יפנית שוטף, קיבלה עבודה כמפיקה ועורכת של ערוץ הטלוויזיה היפנית הממלכתית.

"זאת היתה תקופה מדהימה", היא אומרת. "נסעתי עם הכתב היפני לכל מקום. טסנו לארה"ב לסקר את טקס קבלת פרס הנובל, סיקרתי את הסכם השלום עם ירדן ועמדתי על הגג של איכילוב בלילה שבו רבין נרצח, ושידרתי כל הלילה ליפן. כשהתחתנתי, עשינו כתבה על "איך מתחתנים בישראל" וצילמנו את כל השלבים שלה. אפילו את הביקור ברבנות".

עברת שינוי דרסטי מבחינה מקצועית ואישית. איך הוא התקבל אצל הסובבים אותך?

"בודדים, כמו אמא שלי ואחותי, תמכו בי מההתחלה אבל הרוב הרימו גבה. חברה אחת, ששיתפתי אותה בחוויות רוחניות שלי התקשרה לבעלי בדאגה שמשהו לא בסדר איתי. מאז למדתי את מי אני יכולה לשתף בעולמות הרוחניים שנגלו לפני ומי, כמו שאני הייתי, יחשוב שזה הזוי. גם בעלי לא מאמין בזה בכלל אבל מאוד תומך בי ומפרגן לי בהכל, כולל הנסיעות לחו"ל והוצאות עסקיות נוספות".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. יפית הגב

    כתבה מצוינת

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן