מיזם להפסקת ההדברה במרחב הציבורי

עיריית כפר סבא וארגון "אדם טבע ודין" הובילו כנס רשויות בנושא "אפס הדברה" – מיזם להפסקת ההדברה במרחב הציבורי וחתימה על אמנה כלל ארצית בנושא

עיריית כפר סבא וארגון "אדם טבע ודין" הובילו יחד כנס בהשתתפות כ-100 נציגים מרשויות מקומיות ברחבי הארץ, בנושא "ערים לקראת אפס הדברה" – מיזם אותו מובילה כפר סבא בשנים האחרונות.

יש לציין, כי כפר סבא הייתה העיר הראשונה שהפסיקה את השימוש בחומרים קוטלי עשבים במרחבים הציבוריים.

הכנס, שהתקיים ב-ZOOM בנוכחות מנכ"ל העמותה עו"ד עמית ברכה, מנהלת הקרן לבריאות וסביבה ד"ר רות אוסטרין, סגן ראש העיר כפר סבא עילאי הרסגור-הנדין, מנכ"ל עיריית כפר סבא איתי צחר, נציגת משרד החקלאות רונזה אמארה ועוד, נערך בשיתוף פורום ה-15, עיריית כפר סבא והקרן לבריאות וסביבה.

מטרת הכנס הייתה לגייס את הרשויות המקומיות לחתימה על אמנה, אותה מובילות עיריית כפר סבא והעמותה, וקידום מהלך למעבר לגינון בר קיימא נטול חומרי הדברה וקוטלי עשבים – כחלק משמירה על בריאות הציבור, בעיקר אוכלוסיות בסיכון (כגון ילדים), ועל הטבע העירוני.

בכנס הוצג החשש הבריאותי שבשימוש בקוטלי עשבים במרחב העירוני (מדובר בחומרים מסווגים כמסרטנים אפשריים לבני אדם, פוגעים במערכת הפוריות ועוד) לצד היתרון הכלכלי במעבר לגינון בר קיימא, כאשר מנכ"ל עיריית כפר סבא הציג את יתרונות המהלך ויישומו בשטחי העיר בשנים האחרונות.

עוד כלל הכנס הייחודי את התמיכה המקצועית לה יזכו רשויות שיצטרפו למיזם, בין היתר הדרכות מעשיות, קורס ממשרד החקלאות, וליווי ציבורי ותקשורתי צמוד של "אדם טבע ודין" במהלך. כל זאת לצד "פורום ערים לקראת אפס הדברה", אשר יקדם שיתוף מידע מקצועי וציבורי בתחום הגינון בר קיימא.

מנכ"ל העירייה, איתי צחר: "בכפר סבא זה מספר שנים לא עושים שימוש כלל בקוטלי עשבים במרחב הציבורי. אנחנו גאים מאוד להיות חלוצים בנושא זה. תושבי העיר כפר סבא, על פי סקר הלמ"ס, מרוצים מאוד מהשטחים הירוקים בעיר ואנו שמחים על כך תמיד ובוודאי שבתקופת הקורונה בה שטחים ירוקים אלו נדרשים, תרתי משמע, כמו חמצן לנשימה. בחרנו בדרך זו של גינון מקיים, על אף האתגרים שבה מאחר והסיכון שבלרסס הוא סרטן. ריסוס לא מבוקר כפי שמתרחש בערים רבות, בקרבת ילדים, מוסדות חינוך ובכלל ברחובות הוא דבר שלהבנתי יהיה נחלת העבר בתוך זמן לא רב, בדיוק כפי שכיום כבר לא מרעילים בעלי חיים משוטטים בחוצות העיר כפי שהיה נהוג. הסיכון בלא לרסס הוא עשבים אבל הרווח הגדול הוא עיר בריא ומקיימת".

סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין, הוסיף ואמר בכנס: "לפני כחמש שנים, כאשר התחלנו במהלך, זה היה אולי מוזר וחריג, מהלך שנחשב לפורץ דרך. כעת זה כבר הדבר הברור שצריך לעשות. ביחד אנחנו יכולים לעשות מהפכה אמיתית במדינת ישראל. ברוב היישובים בישראל מפזרים כיום רעל ברחובות. אם מראש הייתם צריכים להחליט האם להתחיל לפזר רעל ליד המקום בו הילדים שלכם משחקים, ברור לחלוטין שלא הייתם עושים זאת. אבל זה בדיוק המצב. אם נמשיך להתלבט ולפחד, שום דבר לא יקרה, וצריך לעשות מעשה. יש היום מודעות רבה לנושא. תושבים דורשים זאת. ואני פונה לכולכם – זה הזמן לחתום על האמנה, תהיו פורצי הדרך בעיר שלכם. בואו נהפוך את הערים שלנו לבריאות יותר ואת הצמחייה שלנו לטובה יותר. האמנה הזו, שאנו מציעים לכולכם להצטרף ולחתום עליה, היא בת השגה. אנחנו יכולים להיות חלק ממהפכה ואנחנו מזמינים אתכם להצטרף אליה".

ארגון "אדם טבע ודין": "אנחנו מברכים על הרשויות שבחרו לשלב איתנו ידיים ולצאת לקראת מהלך עירוני לקידום בריאות הציבור, באמצעות מעבר לגינון בר קיימא נטול חומרי הדברה, קוטלי עשבים, בשטח הציבורי. בשבועות הקרובים נכנס את רשימת הרשויות המצטרפות ל'פורום ערים לקראת אפס הדברה', כמו גם רשויות החותמות על האמנה להפחתת הדברה ומעבר לגינון בר קיימא, המעגנת במספר שלבים הפחתה הדרגתית בשימוש בקוטלי עשבים בשנה וחצי הקרובות".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן