מצאתם קרציות או פרעושים? לא להיבהל, יש מה לעשות

פרעושים וקרציות בבעלי חיים הם טפילים מטרידים ולא נעימים במיוחד בקיץ בה מזג האויר החם משפיע על ההתרבות שלהם. לא להיבהל, יש מה לעשות ד"ר דניאל חן בוירסקי ממרכז וטרינרי בכפר סבא מציג את הפתרונות

 

פרעושים

פרעושים הם חרקים מחוסרי כנפיים בגודל 1-6 מ"מ ישנם שני סוגי פרעושים: פרעוש הכלב ופרעוש החתול. הבנת מחזור החיים של הפרעוש חשובה מאוד לטיפול במכת פרעושים בבית או על בע"ח.

ביצה-זחל-גולם- בוגר , זה מחזור החיים של הפרעוש, רק הבוגרים ניזונים מדם בע"ח והם חייבים דם בשביל להתרבות , שאר שלבי החיים לא ניזונים מדם אלא משאריות חומרים אורגניים.

הנקבה תטיל בין 40-50 ביצים ,הביצים תוטלנה על בע"ח עצמו אך ינשרו ויתפתחו במקום המרבץ של בעל החיים. הביצים יבקעו ומהם יגיחו זחלים ,הזחלים מאוד רגישים לשינויים בטמפרטורה ולחות ולא חובבי אור  וחומרי ניקוי . 

הזחלים יבנו פקעת תוך יומיים שלושה יתגלמו בין 7 -16 יום  ,הגלמים חסינים בפני שינוי טמפ' או לחות ,הגולם ימתין לזמן הנכון בו התנאים להגחה נכונים( גם כמה חודשים ),פרעוש מסיים התבגרות תוך כמה ימים נוספים ומחכה לבע"ח שיעבור לידו בשביל לזנק עליו ולמצוץ את דמו . פרעושים יכולים לקפוץ פי 200 מגודלם הפיסי, והמבנה שלהם מותאם למעבר חלק בין פרווה או נוצות בע"ח .

 

אם ראיתם פרעוש חי על הכלב , תדעו שיש עוד 10 בסביבה

בזמן שפרעוש מוצץ את דם בע"ח הוא מחדיר חלבון המונע קרישה , חלבון זה הוא הגורם לאלרגיה לפרעושים בבע"ח .

פרעושים יכולים להעביר תולעי סרט – עוד בשלב שהם זחלים וניזונים מחומרים אורגניים , זחל יכול לאכול ביצה של תולעת אשר תתפתח בבטנו לתולעת, התולעת מאיטה את הפרעוש ,כאשר בע"ח מלקק בגרד הוא בולע פרעוש שלם אשר מתעכל ואז משתחררים התולעים , ובחתולים הם מעבירים טפיל דמי הנקרא מיקופלזמה(בעבר המוברטונלה )- המאופיינת בחום ותשישות  כמו כן מחלה המועברת לבני אדם(המו ברטונלה הנסלה) – שרטת החתול .

פעילות הפרעושים יורדת כאשר הטמפ יורדת מתחת ל15 מעלות , בבית אין ירידה כזו בטמפ ולכן יש לטפל נגד פרעושים כל השנה. גם בחתולים שלא יוצאים החוצה , גם אנחנו מסייעים להפצה של הפרעושים, מביאים לכלוך  מבחוץ ולכלוך זה יכול להכיל ביצי פרעושים אשר יבקעו בביתנו.

 

ד"ר דניאל חן בוירסקי ומשפחתו
ד"ר דניאל חן בוירסקי ומשפחתו

קרציות 

שייכות למשפחת העכבישנים ,יש עשרות סוגים של קרציות ליונקים, עופות, זוחלים. הקרציות מתחלקות לשתי משפחות קרציות רכות וקרציות קשות . קרציות מתפתחות מביצים ועוברות שלושה גלגולים: זחל, נימפה ,בוגר .

קרציה בוגרת תמצוץ דם תגיע לגודל מלא , תנשור תטיל ביצים ותמות . קרציות ממתינות על צמחים בסביבה בעזרת חיישני פחמן דו חמצני מזהות שיש בע"ח בסביבה ועולות עליו למצוץ דם .

קרציות מעבירות מחלות מסוכנות בבני אדם קדחת הבהרות-ריקציה ,קדחת המערות-ברוצלוזיס ובחיות -קדחת קרציות -ארליכיוזיס :

למחלה שלושה שלבים : שלב אקוטי המתחיל 1-3 שבועות אחרי הידבקות ונמשך 2-4 שבועות. בשלב זה החיידק מתרבה בתאי הדם ומתפזר בגוף. התאים הנגועים נצמדים לפנים כלי הדם, גורמים לדלקת בכלי הדם וכך לשימוש בטסיות דם. בשלב זה נראה לרוב סימנים קליניים כגון חום גבוה, הגדלה של בלוטות לימפה, הגדלה של הטחול ירידה במספר הטסיות, שתוביל לדימומים שונים, שטפי דם וכו". לפעמים נראה גם אנורקסיה, דיכאון, "עייפות", בצקות של הרגליים ושק האשכים, שיעול וקשיי נשימה.

שלב סאב אקוטי הנמשך חודשים עד שנים. כלבים מסוימים נפטרים מהחיידק בשלב זה, אחרים נעשים חולים כרוניים.

שלב כרוני בו מתרחשת פגיעה במח העצם. בשלב זה הסימנים הקליניים מושפעים האיברים המעורבים וכוללים הגדלה של הטחול, פגיעה בכליות, דלקת ריאות, דלקת עיניים, ירידה במשקל, דימום, שטפי דם.

בשוק מספר תכשירים המטפלים נגד קרציות ופרעושים:

ספריי- לריסוס על בע”ח או על מקום המרבץ 

אמפולה – השמה ישירה בנוזל על הצוואר בע”ח 

קולר – חומר המשתחרר לאיטו במשך זמן נכנס למחזור הדם של בע"ח

כדור – ניתן בבליעה ( או לחתולים באמפולה )ישנם כדורים הניתנים אחת לחודש וכאלו   הניתנים אחת ל3 חודשים – כרגע הפתרון היעיל ביותר .

יש להיזהר לא לשים על חתולים מוצרים של כלבים שכן הם מכילים חומרים רעילים לחתול .

ד"ר דניאל חן בוירסקי מתגורר בכפר סבא, מגיל 5 ידעתי שאני רוצה להיות וטרינר. אבא של עלמה (7) ורותם לב (4.5) בן הזוג של מרטינה.אבא של וואסבי ויפה הכלבים, כפיר החתול ולילי הארנבונת.

ההורים לא הרשו לי כלב, אז גידלתי כל חיה אפשרי שהיא לא כלב/חתול- ציפורים, איגואנות, נחשים, מכרסמים קטנים,לטאות שונות. החדר שלי תמיד היה מלא בחיות שאספתי ברחוב, אותן הייתי מביא לטיפול לוטרינר הקרוב.

סיימתי את לימודי ב2011 והשנה פתחתי את המרפאה שלי בכפר סבא, מוזמנים להגיע תחומיי העניין הוטרינרים שלי הם: רפואה פנימית ,התנהגות בע"ח, תזונה.

ליצירת קשר עם ד"ר דניאל חן בוירסקי

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן