"שאפתי ליצור “קאפלה סיסטינית” משלנו, אך כפר סבא מתעקשת להישאר כפר"

יממה סוערת עברה על כפר סבא מדיון המועצה על אישור עבודת האמנות לרגל 120 שנים לעיר ועד להודעת האמן אריק ונונו כי הוא מוותר על הפרוייקט רפי סער "כוונותיה של העירייה בעניין זה היו נקיות לחלוטין" יוסי סדבון " היה צריך לאפשר שוויון הזדמנויות לכל אומני כפר סבא"

הקאפלה הסיסטינית של כפר סבא תחכה

אומנות או שחיתות?

יממה סוערת עברה על כפר סבא מהצהרתו של יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון בישיבת מועצת העיר כי “ראש העיר רפי סער היה צריך לפסול עצמו לעסוק בבחירת האומן המוכר לו שנים רבות בגלל הזיקה הפוליטית של האומן אליו . האמן תמך בו בבחירות וקיים בסטודיו שלו חוג בית כדי לסייע לבחירתו לראשות העיר" ועד להודעת האמן אריק ונונו על כך שהוא מוותר על הפרוייקט "התבטאויות אלה גרמו לי לעוגמת נפש רבה ולהרגשה כי אני נגרר בעל כורחי לתוך התכתשות פוליטית מכוערת שאין בה גבולות ואין בה רסן"

תחילת הפרשה באישור של דירקטוריון החברה העירונית לתרבות ופנאי לפני כחודשיים תקציב של כ־330 אלף שקל עבור אומנות ותרבות לקראת חגיגות ה-120 של כפר סבא. בהמשך נודע לחברי הדירקטוריון כי כל הסכום יופנה לרכישת עבודת אמנות אחת של האמן הכפרסבאי אריק ונונו, ולא לרכישת עבודות אמנות ממספר אומנים מקומיים.

הבחירה באמן אחד לביצוע העבודות הפחה סערה גם בקרב חברי הקואליציה חברת המועצה עורכת הדין עדי סקופ אמרה "כלל האמנים/יות צריכים לקבל הזדמנות שווה להגיש הצעה, פעולה שמגבירה את תחושת השייכות לעיר, מייצרת מעורבות, עניין, התרגשות, ציפייה ויצירתיות. בהתאם, יש למנות ועדה מקצועית הכוללת לדוג' צוות שופטים/ות הכולל אוצרים, אמנים/יות בעלי מוניטין וניסיון מוכח, מנהלי/ות מוזיאונים וכו."

שיא הסערה התחולל לאחר ישיבת המועצה שנערכה ביום רביעי בה עלה הנושא לדיון יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון הצהרה לאחר הישיבה בה הטיל ספק בטוהר כוונותיו של ראש העיר רפי סער והשווה את ההחלטה למעשי השחיתות בהם הורשע ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו  “ראש העיר רפי סער היה צריך לפסול עצמו לעסוק בבחירת האומן המוכר לו שנים רבות בגלל הזיקה הפוליטית של האומן אליו . האמן תמך בו בבחירות וקיים בסטודיו שלו חוג בית כדי לסייע לבחירתו לראשות העיר . ראוי להזכיר שפעולה בניגוד עניינים הביאה בעבר להעמדתו לדין ולהרשעתו של ראש העיר הקודם יהודה בן חמו בעברה של מרמה והפרת אמונים לאחר שטיפל בבקשות של חברו במצב של ניגוד עניינים וחתם על היתרים בבקשות הנוגעות לנכסיו ועסקיו."

על כך הגיב ראש העיר רפי סער " חבר המועצה מן האופוזיציה מר יוסי סדבון, ניצל לרעה את מעמדו כחבר מועצה ותוך בקשה להודיע "הודעה אישית", יצא כנגד ראש העיר, רפי סער, תוך הוצאת דיבתו של ראש העיר בפרהסיה, כשלא היסס להשוות בינו לבין ראש העיר יהודה בן חמו שכידוע הואשם בפלילים. השוואה מגוחכת שכן, חבר המועצה סדבון היה מקרובו של בן חמו, וכן כניצב במשטרה בדימוס נתן עדות אופי עבורו. הנ"ל הטיח כנגד ראש העיר, כאילו פעל בניגוד עניינים מבלי שנכנס לעובי הקורה ועל אף שלא בדק את הדברים לעומקם."

אריק ונונו - המקדמה נשארת אצל האמן

הסערה בעיר הובילה את אריק ונונו להוציא מכתב לראש העיר, כי הוא מבקש לצאת ממחול השדים סביב הפרויקט ולוותר עליו.

"רפי סער, ראש העיר שלום רב, הובאו לידיעתי ההתבטאויות הקשות בישיבת מועצת עיריית כפר סבא בדבר הזמנת יצירת האומנות המונומנטלית להיכל התרבות, אותה הצעתי. צפיתי בסרטונים שפורסמו ברשת והזדעזעתי ממש. התבטאויות אלה גרמו לי לעוגמת נפש רבה ולהרגשה כי אני נגרר בעל כורחי לתוך התכתשות פוליטית מכוערת שאין בה גבולות ואין בה רסן. אני בשר מבשרה של העיר כפר סבא שנים רבות. דומני שאת המוניטין המקצועי שלי אין צורך להציג. הקיר הנדון עמד חשוף שני עשורים מבלי שאיש יזם משהו, ואילו אני דיברתי על הרעיונות שלי לגביו כבר בימי אילנה ברנע ז”ל, ולאחר מכן עם אמיר גבע כאשר החזיק את תיק התרבות.

הטענות כאילו מתקיימת ביני ובין נושאי משרה בכירים בעירייה, ובראשם ראש העיר, מערכת יחסים של תן וקח הן טענות בזויות, שפלות שאין בינן ובין המציאות מאומה. רציתי לצאת מברך ונמצאתי מקולל . שאפתי בכל ליבי ליצור “קאפלה סיסטינית” משלנו, אך לשווא. כפר סבא מתעקשת להישאר כפר. בנסיבת אלה, ובשים לב לעוגמת הנפש הרבה שנגרמה לי, לפגיעה בשמי הטוב, להוצאות הרבות סביב תכנון היצירה (כולל נסיעות התייעצות בחו”ל) ולשירבוב שמי לשיח האלים והרדוד שהתקיים ומתקיים בעניין זה, אבקש לצאת ממחול השדים סביב הפרויקט ולוותר עליו.

לצערי הרב, השיח האלים שהתפתח בעניין זה והשוואתי לקבלן שהיה קשור עם ראש העיר הקודם בקשר עסקי , ויצירת קו משווה ביני ובין קבלן כזה, פוגעים בי קשות, ובנסיבות אלה אין לי כל רצון להיות מושא להשפלה ולביזוי. בכל הקשור להתבטאויות הפוגעניות כלפי, אמצא את הדרך הנכונה להגיב כלפי כל מלעיזי. אני מודה לך ראש העיר מר רפי סער, ולעיריית כפר סבא על ההזדמנות שניתנה לי ומיותר לציין כי אמשיך בכל מעשיי ודרכי האומנותית בארץ ובעולם, רק לא בעיר שלי, וזה מעציב את ליבי."

בעקבות מכתבו של וענונו, העביר ראש העיר, רפי סער, הודעה מיוחדת בנושא לחברי המועצה הערב:

"דומני שמכתב זה מדבר בעד עצמו על הכאב הרב ועוגמת הנפש שנגרמו לאמן. כנבחרי ציבור, על כולנו להיות זהירים בכבודם של אנשים, קל וחומר אזרחים מוערכים של עיריית כפר סבא ובן בנו של קל וחומר לכאלה שכוונותיהם ראויות וטובות. אני חוזר שוב ומבהיר כי לי לא היה כל קשר, חברי או עסקי, עם מר ונונו וכוונותיה של העירייה בעניין זה היו נקיות לחלוטין.
לאור זאת, הנני מעביר את הנושא לבחינה מחודשת של החברה לתרבות ,על מנת לקבוע הליך מסודר ושקוף לרכישת יצירות אומנות."

רפי סער ראש עיריית כפר סבא
רפי סער העתירה נדחתה
יוסי סדבון
יוסי סדבון

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן