תעמולה זה לא הסברה

שנתיים לבחירות ובתי המשפט פוקחים עין על נבחרי הציבור, שמונה חודשים אחרי הגשת העתירה של חברת המועצה הדר לביא והפעיל החברתי ערן ורנר פסק בית המשפט ברוב הטענות, לטובת העותרים והציב את הקו בין הסברה ולתעמולה אסורה. כמו כן נפסקו הוצאות בסך 4000 ש"ח לכל אחד מהעותרים

מעיריית כפר סבא נמסר: ״העירייה מברכת את בית המשפט על החלטתו לדחות את מרבית טענות העותרים. נדגיש כי מעט הטענות אשר התקבלו מיושמות בידי העירייה זה מכבר.

בית המשפט: "השתתפות המשיב בסרט מבוים שאין בו דיווח אינפורמטיבי על פעולות העיריה, אסורה."

שמונה חודשים לאחר הגשת העתירה של הדר לביא וערן ורנר בנוגע לשימוש אסור בפרסום עירוני פסק בית המשפט כנגד עיריית כפר סבא וראש העיר רפי סער " אין פסול ברצונה של העיריה לפרסם את פעולותיה בדרכים שונות לרבות במדיה הדיגיטלית ואולם נאסר עליה ליחס את פעולותיה לפועלו של ראש העיר כך שראש העיר והעיריה יהפכו לישות אחת"

הרקע לעתירה היה סדרת פרסומים של עיריית כפר סבא שכללה סרטונים, מסרונים, שילוט חוצות, וברכות אישיות בהן מופיע ראש העיר רפי סער בדמותו או בשמו.  

העותרים טענו כי "המשיב (ראש העיר רפי סער)עושה שימוש במשאבי המשיבה, בנכסיה ובעובדיה, לצורך הפצת מסרים ופרסומים אישיים לקידום אישי שלו. בין אלו, חלוקת מתנות וברכות, פרסום שלטים עירוניים במימון הציבור הנושאים ברכות למיניהן ויידוע הציבור בדבר פעולות פיתוח שונות של המשיבה. אין כל סיבה עניינית או אינפורמטיבית לציון שמו של המשיב בפרסומים אלו פרט לרצונו לנכס לעצמו את פעולות העירייה והאדרת שמו"

בתגובה השיבו עיריית כפר סבא ורפי סער " המשיב הוא העומד בראש המשיבה וככזה הוא נושא בתפקידים שונים לרבות קבלת החלטות, קידום פרויקטים שונים, וזאת בנוסף להיותו בעל תפקיד ייצוגי-טקסי מכוח סעיף 126 לפקודת העיריות, העירייה פועלת באמצעות ראש העירייה והוא משמש "בבואה" לפני העיר ולקשר הבין אישי עם תושביה. ראש העיר הוא מייצג העירייה ומציג בפני הציבור את פועלה, עמדותיה ומדיניותה."

ערן ורנר: המשרד להגנת הסביבה גורר רגליים בטיפול במפגעי הריח בשכונה הירוקה
הדר לביא

בית המשפט פסק כי:

"העתירות מתקבלות בחלקן, ניתן בזאת צו המורה למשיבים לפעול לאלתר כדלקמן:
* להסיר את שמו של המשיב מכל פרסום ושילוט אינפורמטיבי;
* לחדול באופן מיידי משימוש במאגרי המידע של המשיבה לצורך משלוח הודעות מטעמה בצירוף שמו
של המשיב
*על המשיבה לחדול מכל שיתוף/תיוג של פרסומים מעמוד הפייסבוק האישי של המשיב. המשיבה תסיר
כל שיתוף ופרסום שכזה שנעשו בעבר;
*המשיבים יסירו את הסרטונים נושא העתירה מהמדיה הדיגיטלית.
* לחייב את היועץ המשפטי לעירייה לקבוע נהלים ברורים בקשר לפרסומים נושא העתירה
*המשיב יישא בהוצאות העותרים בסכום של 4000 ₪ לכל אחד מהם. סכום זה לא ישולם מקופת
המשיבה."

מעיריית כפר סבא נמסר " ״העירייה מברכת את בית המשפט על החלטתו לדחות את מרבית טענות העותרים. נדגיש כי מעט הטענות אשר התקבלו מיושמות בידי העירייה זה מכבר. כל פרסום אשר מקדמת העירייה כחלק מתקשורת עם התושב, אינו שונה מבכל רשות מקומית אחרת. ראש העירייה הוא הדמות המייצגת והמובילה את מדיניות העירייה ומתוקף כך מלווה חלק נכבד מפרסומי העשייה העירונית, כפי שקיים בכל יישוב אחר״.

חברת המועצה הדר לביא מסרה: אני שמחה שועדת הבחירות הביאה צדק לציבור בכפר סבא. לכולנו ברור ששימוש במשאבי הציבור לטובת יחצנות של ראש העיר הוא מנהג פסול שיש להפסיקו. חבל שנאלצנו לעתור על מנת להפסיק את ההתנהלות המבישה הזאת. את הכסף שרפי סער משלם לי בכוונתי לתרום לעמותה שעוסקת בשקיפות או באיכות השלטון בכדי לחזק את ערכי השקיפות והממשל התקין בהן אני מאמינה ועליהם אני עומדת.

ערן ורנר: כל הסעדים שביקשתי בעתירה התקבלו. העיריה הוציאה עשרות אלפי שקלים מכספי המיסים שלנו לטובת סרטונים ופרסומים אסורים, ועוד עשרות אלפי שקלים מכספנו לטובת הגנה משפטית חסרת סיכוי מול עתירה איתנה שלא היה לה שום סיכוי להתמודד מולה.  פסק הדין שם סוף לניצול דוברות העיריה לשימושו האישי של ראש העיר, כך יש לקוות. מדובר בתקדים ברמה ארצית שיביא לחישוב מסלול מחדש בעיריה כדי שזו תוכל להתרכז יותר בעשייה למען התושבים ופחות ביחצנות מופרזת.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן