בתי הספר בכפר סבא למען הסביבה

כ-5,500 תלמידים מ-9 בתי ספר בכפר סבא השתתפו השבוע במיזם 'חלליות' – פרויקט ייחודי ומרגש למען הסביבה, ביוזמת עיריית כפר סבא ותאגיד מ.א.י, במסגרתו אספו תלמידות ותלמידי בתי הספר מעל ל-1.3 טון של סוללות ופסולת אלקטרונית, וגיבשו קמפיינים יצירתיים וחדשניים של הסברה בקהילה, על חשיבות איסוף פסולת אלקטרונית ומיחזורה

מיזם "חלליות" בבתי הספר בעיר. צילומים: עיריית כפר סבא

אצל מי מאיתנו לא מתחבאים בכל פינה אפשרית בבית עשרות סוללות ריקות, מטענים, כבלים ומפצלים ישנים, טלפונים סלולריים ואין-ספור מוצרי חשמל מושבתים וצעצועים אלקטרונים שבהם הילדים כבר מזמן לא משתמשים, אך כאשר אינם ממוחזרים, מסבים לסביבה נזקים אדירים.
בדיוק לשם כך יזמה עיריית כפר סבא, בשיתוף תאגיד מ.א.י למיחזור פסולת אלקטרונית, את פעילות "חלליות", שמטרתה הסברה ואיסוף פשוט ויעיל של פסולת אלקטרונית ביתית, בכדי למנוע את פגיעתה בסביבה. במסגרת הפעילות, בכל בית ספר הוחלט על שכבה מובילה בפרויקט. התלמידות והתלמידים קיבלו קופסה בצורת חללית, הרכיבו אותה ומילאו אותה בכמה שיותר פסולת אלקטרונית שאספו מביתם – טלפונים סלולריים, מטענים, כבלים, סוללות, ראווטרים, טאבלטים ועוד, והפיקו קמפיין איסוף מבית הספר, המשפחה והקהילה.
בפעילות השתתפו כ- 5,500 תלמידים מ-9 בתי ספר בכפר סבא – יצחק שדה, גורדון, גולדה מאיר, סורקיס, רחל המשוררת, ש"י עגנון, לאה גולדברג, ברנר ורמז, כאשר במסגרת הפעילות אספו התלמידים מעל ל-1.3 טון של סוללות ופסולת אלקטרונית, וגיבשו קמפיינים יצירתיים וחדשניים של הסברה בקהילה, על חשיבות איסוף פסולת אלקטרונית ומיחזורה.
לפני מספר ימים הוכרזו בתי הספר סורקיס ויצחק שדה כזוכים בתחרות, וזכו ביום הפנינג סביבתי שיכלול סיור במרכז המבקרים מהמתקדמים בעולם למיחזור פסולת אלקטרונית – מאי פקטורי, פעילות מוזיקלית סביבתית – אקו מיוזיק ועוד.

צילומים: עיריית כפר סבא

בנוסף, במסגרת שיתוף הפעולה בין עיריית כפר סבא לתאגיד מ.א.י, הוצבו מרכזי מיחזור עירוניים לפסולת אלקטרונית וסוללות ברחבי העיר. מיקומי נקודות האיסוף וכן מידע מפורט בנושא, ניתן למצוא באתר עיריית כפר סבא ובאתר תאגיד מ.א.י.
בכל שנה מייצרים אזרחי ישראל כ-160,000,000 ק"ג של פסולת אלקטרונית. וכך, למרות שהפסולת האלקטרונית הינה רק כ-3% מכלל הפסולת, בפועל היא מהווה כ-70% מתכולתה הרעילה, המזיקה מאוד לבריאות התושבים, כאשר כל תושב בארץ מייצר כ-17 ק"ג פסולת אלקטרונית בכל שנה. היא עשויה מחומרים מזהמים ביותר כגון עופרת וכספית, שעלולים לגרום למחלות במערכות העצבים והנשימה. כיום, מרבית הפסולת עדיין אינה מגיעה למחזור. בישראל נשרפת כמות עצומה של פסולת אלקטרונית רעילה, המזהמת את האדמה, את מקורות המים וגם את האוויר, ופוגעת כאמור בבריאות התושבים.

צילומים: עיריית כפר סבא

ראש העיר, רפי סער: "כפר סבא היא עיר ירוקה ובת קיימא, המקדמת כל העת פעילויות למען שמירה על הסביבה ועל כדור הארץ, ומובילה פעילות במסגרת משבר האקלים העולמי. אנו מחנכים את ילדינו, החל מהגיל הרך למיחזור, צריכה נבונה ועקרונות הקיימות – למען עתידם ואיכות חייהם. הפרויקט החינוכי ללימוד חשיבות מיחזור הפסולת האלקטרונית הוא נדבך נוסף בפעילות עירונית נרחבת וחשובה, במסגרתה אף הוצאנו את כל כל הפלסטיק מכל מוסדות החינוך בכפר סבא, ואני מזמין רשויות נוספות להצטרף למיזם המבורך, למען העתיד של ילדינו".
דותן קבק, מנכ"ל תאגיד מ.א.י למיחזור פסולת אלקטרונית: "בעזרת מיזם 'חלליות' השכלנו להעביר לילדים שיעור חשוב ביותר על עקרונות הצריכה והקיימות. דרך הפעילות החינוכית המשותפת הם למדו על מיחזור ושימוש מושכל במוצרי חשמל, ושאלו את עצמם שאלות כמו – "למה אני צריך אייפון חדש, אם הישן עושה את אותה העבודה בדיוק? למה לקנות צעצוע חדש לפני שהישן התקלקל? הילדים של היום הם דור העתיד. בשביל איכות החיים שלהם, מוטלת על כולנו החובה למחזר ולשמור על כדור הארץ. בזכות ההיענות של תושבי ותלמידי כפר סבא, מוחזרו עד היום טונות רבים של פסולת אלקטרונית, ואנו קוראים לתושבים להמשיך ולהוביל במיחזור ולשמור על הסביבה.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן