השמיים סגורים והקשישים מופקרים לגורלם

עינת קולמן עובדת סוציאלית מומחית לגיל השלישי, מנכ"לית קולמן לגיל השלישי המתמחה בליווי אישי ומקצועי באוכלוסיית הגיל השלישי ומשפחותיהם, ולארגונים המעניקים שירותים לגיל השלישי.  

עינת  מנתחת את האתגרים איתם ישראל צריכה להתמודד בטיפול בגיל השלישי והפתרונות שלא יודעים על קיומם בדרך להבטחת איכות של חיים בכבוד.

והשבוע משבר העובדים הסיעודיים

עינת-קולמן-יור-ישראליסט-1-e1613032383476

דמיינו מצב בו קשיש סיעודי נמצא בביתו ולא מטופל, תפסיקו לדמיין כי זה מה שקורה אצל אלפי קשישים בישראל והרשויות לא פועלות לפתרון המצוקה

 עקב חוסר בעובדי סיעוד משפחות נאלצות לטפל בעצמן בקרובי המשפחה והקשישים סובלים מטיפול חלקי ולעיתים להזנחה, מטופלים במצב קשה נשארים ללא טיפול ראוי ומשפחות קורסות זוהי לא גזרה משמיים יש פתרון פשוט ומהיר. 

טיפול סיעודי על ידי עובד זר הפך לאפשרות כמעט היחידה של קשישים ואנשים עם מוגבלויות רבים להמשיך את חייהם בביתם ולאפשר למשפחתם שמירה על שגרת חיים, משבר הקורונה וסגירת השמיים העצים את המשבר והחוסר במטפלים סיעודיים בו היתה גם כך  מצוייה המערכת.

גם אחרי מסע קבלת אישור העסקה של מטפל זר משפחות רבות מוצאות את עצמן ללא מטפל עקב חוסר בעובדים, מי שמנצל את המצב להעלאת שכרם הם המטפלים הסיעודיים אשר נמצאים במצב של ביקוש שעולה משמעותית על ההיצע, לא רק תנאי השכר של העובדים עולים אלא גם ניצר מצב בו עובדים יכולים לנהל משא ומתן עם מספר מעסיקים על תנאי עבודתם, להחליף מעסיקים ולהשאיר קשישים ללא טיפול.

שכר עובדי הסיעוד מגיע  עד ל כ 8000 ש"ח עם התוספות השונות על שכר זה מתווספת עלות כלכלתם בבית המטופל, המצב האבסורדי ממשיך  גם כשמצליחים ליבא  עובד זר, עלות השהיה שלו בבידוד כאשר מגיע לארץ חלה על המשפחה.

גם במוסדות סיעודיים מצבת העובדים הסיעודיים היא בעיה קשה. מנהלי מוסדות  נתקלים במצב בו הם נאלצים להעסיק עובדים ללא הכשרה מתאימה ובמקרים רבים עובדים לא חוקיים ואפילו שוהים בלתי חוקיים מהרשות הפלסטינית.

יש פתרונות מהירים זולים ופשוטים שממשלת ישראל מעדיפה לא לקבל ולהחמיר את מצוקת האוכלוסייה החלשה ביותר.

החוק מאפשר לעובד זר לעבוד בסיעוד ואחרי 5  שנים ושלושה חודשים  באם המטופל שלו נפטר זו הוא נאלץ לעזוב את הארץ אלא אם התמזל מזלו לויזה הומיניטרית, בפועל אלפי עובדים זרים נשארים בארץ כעובדים לא חוקיים, רובם עובדים מסורים אשר זכו להערכה מהמעסיקים שלהם ומעדיפים להישאר בארץ כעובדים לא חוקיים מאשר לחזור למולדתם.

אם תאפשר מדינת ישראל לתקופת הקורונה לכל העובדים הזרים אשר  כבר עבדו כמטפלים סיעודיים לעבוד באופן חוקי יתווספו אלפי עובדים מנוסים אשר יסייעו לפתרון מיידי של המצוקה עד לחזרה לשגרה.

אפשר להכשיר במהירות את העובדים גם לטיפול בחולים דימנטיים שם המצוקה היא גדולה יותר ונדרשת הכשרה מתאימה, אפשר להתנות את ההעסקה בעבודה במוסדות סיעודיים  אפשר לנווט את המצוקה לפתרון. גם לפתור את מצוקת העובדים ששוהים בארץ באופן לא חוקי וגם את מצוקת הקשישים.

עובדים שסיימו את עבודתם וקיבלו המלצות טובות שיעבדו בבתי אבות 

נקודה משמעותית נוספת היא הגבלה של העסקה , לא ניתן להביא עובדים מכל מקום, לדוגמא לישראל ולפולין אין הסכם בילטראלי המאפשר העסקת עובדים מפולין כך קשישים אשר דוברים פולנית לא יקבלו מטפל ששולט בשפה ואיכות הטיפול נפגעת , חשוב מאד להרחיב את המדינות מהם אפשר ליבא עובדים.

השיח הפוליטי מדבר על נושאים חשובים כמו מניעה של עושק קשישים אבל בפועל רוב ההבטחות הן הבטחות סרק של הרבה מפלגות להעלאת סכום קצבת הזקנה. אך אין התייחסות כלל למצוקה האמיתית מצוקת הטיפול הסיעודי.

הגיע הזמן לשנות את המצב זה קל פשוט ולא דורש משאבים רק החלטה אמיצה.

מי לוקח על עצמו את האתגר?

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן