לראשונה: הצצה דיגיטלית לעולמו עוצר הנשימה של גן הברון מנשה בכפר סבא

מוזאון כפר-סבא עושה שימוש ראשון בישראל בטכנולוגיית NFC באתר שימור מורשת, גן הברון מנשה ההיסטורי

לראשונה בישראל: מבקרי גן הברון מנשה שבכפר סבא יוכלו לקבל מידע עשיר על הגן והצמחייה הייחודית שבו מכל מכשיר חכם, באמצעות הטכנולוגיה האלחוטית NFC.

מוזאון כפר סבא, בשיתוף מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ועיריית כפר סבא, יצא בפרוייקט שילוט טכנולוגי ייחודי לצמחייה העשירה וההיסטורית שבגן. הגן ההיסטורי חולק לכ-16 חלקות, בכל חלקה ישנם צמחים שונים מכל רחבי העולם. לכל חלקה עוצב שלט שבו מוטמע שבב NFC.

המבקרות והמבקרים בגן יוכלו בפשטות להצמיד את המכשיר הנייד לשלטים שבהם הוטמעו שבבי NFC ולקבל באופן מיידי מידע נוסף אודות הצמחים שבחלקת הגן שלפניו, המידע כולל תמונות, טקסט ווידאו.

רפי סער, ראש העיר: "גן מנשה הוא פנינת טבע יוצאת דופן, ולא רק ביחס לטבע העירוני שלנו, אלא בהשוואה לישראל ככלל. הוא כולל מגוון נרחב של סוגי צמחים עוצרי נשימה, ולראשונה שאנו מנגישים את כל היופי שמרכיב אותו באמצעות טכנולוגיה לזיהוי צמחים ומתן הסבר על כל אחד מהם".

חברת המועצה, עו"ד עדי לוי סקופ, מחזיקת תיק התרבות: "אני מודה למוזיאון כפר סבא על היוזמה הנפלאה שמנגישה לציבור הרחב. הנהלת המוזיאון הגדילה לעשות והרחיבה את מערך ההנגשה גם לציבור שאינו חובב טכנולוגיה באמצעות מפה מאויירת ומודפסת של הגן והחלקות השונות בו".

ירדנה ויזנברג, מנהלת ואוצרת מוזאון כפר-סבא: "בחנו מספר טכנולוגיות ויישומים לנושא זיהוי הצמחייה בגן הברון מנשה. יתרונותיה של הטכנולוגיה שנבחרה היא קלות השימוש שלה – מגע קל בין השלט והמכשיר הנייד והמידע יופיע. כיום כמעט בכל סמארטפון חדש ישנו רכיב NFC. טכנולוגיה אחרת, כדוגמת סריקת קוד QR, אמנם אמינה אך מורכבת יותר לתפעול ומביאה לרתיעה מהטכנולוגיה. לטובת מבקרים שאינם משתמשים בטכנולוגיה, תינתן מפה מאויירת ומודפסת של הגן והחלקות השונות בו".

טל בן נון גלז, מנהלת מחוז מרכז, מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: "המועצה לשימור דואגת לשילוט אתרי מורשת בשלטים הכחולים עם סילואטת הגימנסיה כחלק מהעלאת המודעות הציבורית לקיומם ולסיפורם של האתרים. כל שלט כזה חושף את קיומו של האתר לציבור וכך נעשה גם בגן מנשה. השילוט הנוסף שדאגה לו במוזאון כפר סבא, מוסיף מידע לגבי צמחיית הגן ומורשתה ההיסטורית והוא מהלך מבורך ונחוץ". 

אודות גן הברון מנשה

גן הברון מנשה, הינו גן היסטורי בליבה של חוות מטעים שנרכשה על-ידי הברון פליקס דה-מנשה, מראשי הקהילה היהודית באלכסנדריה בין שתי מלחמות העולם.

בשנת 1934, בשיאה של פעילות ושיתוף פעולה מבורך בין הברון לחיים ויצמן וגורמים ציוניים נוספים בארץ-ישראל, החליט הברון לרכוש הנחלה במושבה כפר-סבא, לבנות בית, לטעת גן משובח עם עצים שיובאו מאירופה ופרדס מניב. הוילה של הברון מנשה לא נבנתה אך נבנה ביתו של חיים יופה שנתמנה כמנהל חוות המטעים במקום, לצידו מרים יופה שטיפחה את הגן במשך ארבעה עשורים לאורך השנים. אנשי ההגנה והפלמ"ח פעלו במקום והקימו בשטח הגן סליק.

עם מותו של הברון וחוסר עניין של צאצאיו בחווה, נמכרה הנחלה לשאול אייזנברג, פעיל בהתפתחותה של המדינה בדרך תוך המשך החזקתו של הפרדס והגן. בשנת 2018 הועבר הגן לאחריות ולטיפוח לידי עיריית כפר סבא.

פרוייקט שימור גן הברון מנשה נעשה בשיתוף הקהילה ופרוייקט אימוץ אתר על ידי בית הספר על שם ש"י עגנון, הבית ספר הדמוקרטי וחטיבת אלון, במסגרתו תלמידי בתי הספר מקיימים פעילויות חינוכיות בגן כמרחב לימוד אלטרנטיבי, טבעי ותחת כיפת השמים.

הגן הינו אתר לשימור מורשת והוא תחנה ב"שביל הראשונים" הכפר סבאי.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן