מה יהיה עתיד מפעל המים

בעוד שבוע יפקע מינויו של הממונה על מפעל המים והכרעה לגבי עתיד הניהול לא התקבלה עו"ד ראובן חן בטור אישי על מפעל המים וחשיבותו לכפר סבא

מפעל המים
מפעל המים, הארכה נוספת לועד הממונה
מצילים את מפעל המים
מפעל המים הוקם לפני תשעים ואחת שנים כאגודה שיתופית , במושבה קטנה על ידי שבע משפחות. לאורך השנים מפעל המים סיפק מים והקים תשתית הולכה לכל שדה ובית במושבה כפר סבא ולמושבים בסביבה הקרובה.
היום כולנו מקבלים כמובן מאליו עובדה זו שיש לנו מפעל מים לתפארת שאין שני לו בהיקפו. עם נכסים רבים , כאשר נכסי האגודה מוערכים על ידנו בשמונה מאות מיליון ₪. אני באופן אישי שהערכתי והוקרתי מאוד את יוזמתם של מקימי מפעל המים ראיתי בשנת 1994 מודעה בעיתון דבר ( היה עיתון כזה ) על כינוס אסיפה כללית של חברי האגודה.
השתתפתי באסיפה זו ואלה שבאו בעקבותיה מטרתי הייתה לשנות כיוון, לא עוד קופה ב' של העיריה אלא אגודה שיתופית בכל מובנה של אמירה זו – ערבות הדדית. תמיכה בתחומי החינוך. ספורט. עמותות בתחום ההתנדבות. הנחות לחברי האגודה. מיזמים של האגודה לטובת חברי האגודה.
לצערי הרב , חבריי ואני , נתקלנו בהתנגדות עיקשת של פרנסי העיר, שפעלו תוך החלטות ללא קריטריון ציבורי בכספי מפעל המים . הכספים הוצאו לצרכים פוליטיים ושימור שלטונם ללא שום קשר שתאם טובת חברי האגודה.
אותה אסיפה כללית גרמה לי לשכנע חברי אגודה נוספים שיש צורך במאבק ציבורי נרחב לארגון פנקס חברים שיהווה גם את פנקס הבוחרים בגין העובדה שלכולנו הזכות לבחור ולהיבחר . רק כך נוכל להחזיר את המפעל האדיר שיסדו ותיקי המושבה למען טובת הכלל. המעורבות הפוליטית חייבת להפסק ויפה שעה אחת קודם . השתלטות על כספי מפעל המים נוגדת את תקנון האגודה .
חברי ואני המשכנו ביתר שאת לגלות מעורבות ציבורית שכל מטרתה הייתה אחת, השבת מפעל המים לתושבי העיר חברי האגודה . לראשונה עו"ד יוסף (יוסקה) דנאי ז"ל החל לפעול למען קביעת הקריטריונים שיהוו בסופו של יום את ספר הבוחרים דבר שישיב את הזכות הבסיסית לכל חברי האגודה שיוכלו לבחור ולהיבחר. עו"ד יוסף ( יוסקה ) דנאי ז"ל שהתמחה בעריכת בחירות בכל עת שהדבר נדרש במושבה , הופקד על משימה זו. פעילותו של עו"ד יוסף (יוסקה) דנאי ז"ל הייתה אמורה בסופו של יום להביא לראשונה את חברי האגודה לקלפיות לצורך מימוש זכותם לבחירה מתוקף היותם חברי אגודה שיתופית.
וראו זה פלא , במקום להשלים את פנקס חברי האגודה בחרו פרנסי העיר דאז ( בשנת 2002 ) , לפנות למושיע שר העבודה לשעבר מר שלמה בניזרי בבקשה להתקין תקנה שתמנע קיומם של בחירות דמוקרטיות למוסדות מפעל המים.
ואכן , שר העבודה לשעבר שלמה בניזרי הממונה על רשם האגודות השיתופיות התקין תקנה ששללה את זכותנו כחברי אגודה לקיים בחירות דמוקרטיות למוסדות האגודה, ולנהל את האגודה כפי שמקובל באגודה הזהה לנו בקרית חיים.
סברתי אז לתומי כי מדובר במהלך חוקי, בינתיים בגרתי, למדתי משפטים והוסמכתי כעורך דין והבנתי כי מדובר במהלך שחוקיותו מוטלת בספק , וסגן רשם האגודות השיתופיות כינה מעשה זה לאחרונה כ"חטא הקדמון".
לא השלמנו עם התקנה ופתחנו במאבק משפטי להשבת השליטה במפעל המים לבעלים החוקיים, תושבי העיר, בעלי נכס בעיר וצרכני מים , כולנו חברי האגודה .
לאחר שהוסמכתי כעורך דין, נגשתי מייד להכנת עתירה לבג"צ ובמשך כשנה שלמה שקדתי על הכנת עתירה ואלי הצטרפו כעותרים 54 חברי אגודה ( בסימן 3 פעמים ח"י ) .
בימים אלה פתחנו בגיוס המונים לאחר שהבנתי שהמשך הפעילות אותה אני עושה בהתנדבות מלאה מצריכה משאבים כספיים רבים לצורך כיסוי הוצאות, וכן גיוס משרד עורכי דין נוסף לייצוג בעתירה בעת קיום הדיון בבג"צ שיתקיים כנראה במהלך חודש מרץ 22 . רק כך נוכל להוציא את הצדק לאור ולממש את זכויותינו כחברי האגודה , זכויות עליהם לא ויתרנו מעולם.
עם כניסתו לתוקף של חוק תאגידי המים והביוב בשנת 2001 , החלה רשות המים להקשות על פעילות האגודה ולהעברת פעילות האגודה בתחום המים לתאגיד המים "פלגי השרון" ולשליטתה של רשות המים ובכך לצמצם את רווחי האגודה . גם בכך עלינו להיאבק לאור החרגת אגודות שיתופיות מחוק תאגידי המים והביוב ועתה מנסה רשות המים להעביר את נכסי המים של האגודה לשליטתה באמצעות תאגיד המים "פלגי השרון" .
בחזוני אני רואה את מפעל המים נותן הנחות לחברי האגודה בנכסים שבבעלותו ( גלי השרון , הקאנטרי בירוקה ) מקים מיזם חברתי של סופרמרקט ענק למוצרי מזון ומוצרי צריכה במחירי עלות לחברי האגודה , מחלק מלגות לסטודנטים בתמורה לתמיכתם בתלמידים נזקקים ומוחלשים , תמיכה בבעלי צרכים מיוחדים . משפץ ומחדש את קולנוע חן והופך אותו לזאפה כפר סבא בשילוב מוזיאון לקולנוע .
בכוחנו המשותף להפוך כל חזון למציאות , לא במקרה שתי המלים חזון וחלום מתחילות באותה אות . מיסדי מפעל המים חלמו על אגודה שיתופית לערבות הדדית ,ואנו נרחיב ונעמיק שורשיה של אגודה שיתופית זו – רק המעז מנצח.
לתמיכה במאבקנו המשותף , תמכו ותרמו באתר גיוס המונים beactive או בלינק https://bit.ly/32YfXRl
 
במאבק "מצילים את מפעל המים".
בכל שאלה , אני כאן לשרותכם , עו"ד ראובן חן 050-3377051 
 
 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן