"מעולם לא הייתה תקופה קשה יותר לרואי החשבון. האחריות עצומה"

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, נכנסה לעובי הקורה בסוגיית המענקים לעצמאיים, ופועלת ימים כלילות כדי שכל עסק יקבל מה שמגיע לו בתקופה שעיקרה אי ודאות. בראיון נרחב לכפר סבא ניוז היא מספרת על הסיוע המקיף ("ההשפעה של הלשכה על הכלכלה והעסקים הינה דרמטית"); הפעילות הרחבה למען קידום נשים ("גיוון מגדרי הוא כלי שתורם בכל המישורים"); האמונה שנחזור בקרוב לשפיות ("אני תמיד אופטימית") ועל מנהיגות מוניציפלית ("זה כמו לנהל ממשלה. אני באה מהמקום המקצועי ותמיד מוכנה לעזור"). כוח נשי עולה בצומת רעננה

כמעט בלתי אפשרי לאמוד את הנזק שנגרם לציבור העצמאיים ובעלי העסקים כתוצאה ממשבר הקורונה. סגירה של מסעדות, פשיטות רגל של חנויות ותיקות, השבתה של ענפים שלמים בתחום התרבות והספורט ללא תאריך יעד או תכנית יציאה, ומחאות רחבות היקף  של עצמאים ובעלי עסקים בכלי התקשורת השונים. מעבר לאיסור הגורף לפתוח את אותם עסקים, קיים חוסר ודאות כללי בכל הנוגע למענקים – אותם סכומי כסף שאמורים לסייע לאותם בעלי עסקים לשרוד ולהרים מעט את הראש מעל המים.    

הסיטואציה המורכבת שמה בחזית המאבק את לשכת רואי החשבון. לצד הדאגה היומיומית ללקוחות, נכנסה לשכת רואי חשבון לעובי הקורה על מנת לקבל תשובות מהרשויות השונות, לתת תשובות לציבור שזקוק להן כמו אוויר לנשימה ובעיקר לדאוג לכך שהעצמאים, בעלי עסקים וחברות, יקבלו את המגיע להם על פי חוק, וללא יוצא מן הכלל. 

רו"ח איריס שטרק היא נשיאת הלשכה ולמעשה הפנים של ציבור רואי החשבון בישראל. "אנחנו עומדים בחזית בכל התחומים האפשריים בנושא המענקים – מפרשים את החוקים המסובכים, מנגישים אותם באמצעות ומידע מקצועי , מפשטים את ניתוח התקנות כדי להקל על כ 15,000 רואות ורואי החשבון חברי הלשכה, ומלבנים בעיות", פותחת שטרק בראיון מקיף ל"כפר סבא ניוז". "הפעילות נעשית בכל המישורים ובאמצעות קשר שוטף מול רשויות המס והתעסוקה, ועדות הכנסת ומשרדי הממשלה – בעיקר האוצר והכלכלה וכן משרד המשפטים לגבי עסקים שמגיעים לפשיטת רגל. היו לא מעט עיוותים ואנשים נפגעו, אבל בזכות העבודה של הלשכה הוסרו חסמים רבים וגובשו פתרונות עבור הרבה עסקים. אלמלא העבודה הזו המצב היה שונה לגמרי. הלשכה שינתה מציאות וההשפעה שלנו על הכלכלה והעסקים הינה דרמטית".

יש לך הערכה לגבי אחוז העסקים שקרסו בתקופת הקורונה?

"יש עלייה של כ-50% בעסקים שנסגרו לעומת השנה הקודמת, כמו גם ירידה ניכרת בעסקים חדשים שנפתחים. יחד עם זאת, אני חושבת שירגישו את ההשפעה עוד יותר בשנה הנוכחית, 2021, עם גידול משמעותי בכמות העסקים שיישארו ללא יכולת לשרוד ולהשתקם. מעבר לזה, לצערי כרגע יש עיכוב בנושא המענה בהחלטות לגבי מענק ההוצאות הקבועות, ויש לזה השפעה גם על הזכות ההנחה בארנונה. זה לוקח זמן בגלל חלק מאנשי רשות המיסים שנמצאים בבידוד או חולים, אבל אני מקווה מאוד שזה ייפתר בקרוב".  

למרות התחזית הקודרת, מקפידה שטרק לשמור על אופטימיות. "מן הסתם חלה ירידה בצמיחה של המשק, אבל לא חדה כפי שחזו. ברגע שהתחלואה תרד ויתחילו לפתוח את העסקים אני מאמינה שהמשק יידע להתאושש. יצר החיים גדול מאוד וכולנו רוצים לחזור לפעילות כמה שיותר מהר".     

כן לעסקים

רו"ח איריס שטרק לא עונה להגדרה של רעננית מבטן ומלידה, אבל שלושה עשורים בהם היא מתגוררת בעיר מאפשרים לה להצהיר בחיוך שהיא מרגישה רעננית לגמרי. היא נשיאת לשכת רואי חשבון החל מספטמבר 2018, האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד מאז הקמת הלשכה בשנת 1931. במסגרת תפקידה הציבורי פועלת בהתנדבות לביסוס רואות ורואי החשבון בחזית הכלכלה, וכאמור לסיוע לעסקים בהתמודדות עם משבר הקורונה, לטובת יציבות המשק ויציאה מהמשבר. 

כפועל יוצא, שטרק הייתה שמחה מאוד לראות את עיר מגוריה צומחת ומתפתחת מבחינה עסקית. "דווקא בימים כאלה, המודעות לפיתוח עסקים חשובה מאוד", היא מאשרת. "באזור התעשייה שאני ממוקמת בו, הרבה משרדים נותרו ריקים בגלל הקורונה וחשוב למצוא פתרונות יצירתיים כמו הקלות לעסקים, וכן תמיכה ביזמים צעירים ובעסקים בתחילת דרכם". 

שטרק הנה חברת מועצת רואי חשבון, מייסדת ושותפה מנהלת של פירמת "שטרק את שטרק" רואי חשבון, הנמצאת באזור התעשייה ברעננה. בעבר כיהנה כיו"ר חברת נמל אשדוד (האישה הראשונה בתפקיד זה), יו"ר ליגת העל בכדורסל נשים, דירקטורית בחברת חשמל, בזק ועוד. במהלך השנים כיהנה כחברה בוועדות ציבוריות שונות, בכלל זה בוועדת השירות של נציבות שירות המדינה ובוועדות מינויים בשירות המדינה. מרצה בכירה באוניברסיטה בנושאי ממשל תאגידי ואחריות דירקטורים, ביקורת פנימית, ומלכ"רים. בעלת תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה ותואר שני בכלכלה, מאוניברסיטת בר אילן. במישור המשפחתי שטרק היא אם לשבעה ילדים – חמישה בנים ושתי בנות. שניים מילדיה מוכיחים כי התפוח לא נפל רחוק מהעץ ועובדים כרואי חשבון. אם התעניינתם, במקצועות המגוונים של ילדיה ניתן למצוא גם רופא, מהנדסת, מורה ושני מדריכי כושר. "הילדים רגילים שאני נאבקת למען הדברים שחשובים לי", אומרת שטרק. "הם מתעניינים, מעריכים ותומכים בי. ברור שלפעמים הם היו רוצים שלא אהיה כל הזמן בחזית במאבקים ציבוריים, אבל בסופו של דבר ולאורך זמן הם מכירים בחשיבותה של השליחות הזו. חשוב לי להשפיע ככל האפשר כדי שיהיה כאן טוב יותר. זו חלק מהחובה האנושית".  

אני מניח שבתקופה הנוכחית היה לך פחות זמן איכות משפחתי.

"כן. רואה חשבון הוא מקצוע חיוני והלשכה חיונית, כל תקופת המשבר ובוודאי במהלך הסגרים וכן בסגר  הזה עבדנו בשיא הלחץ למרות המגבלות, כדי שאף אחד לא יפסיד זכאות למענק וכל עסק ידע בדיוק מה מגיע לו. מעולם לא הייתה תקופה קשה יותר עבור רואי החשבון. אנחנו מחויבים לעזור לכלל המגזר העסקי והאחריות עצומה".

פוטנציאל נשי

רו"ח שטרק פועלת בכל תפקידיה לקידום נשים לעמדות מפתח וניהול בכיר, מתוך מטרה לסייע בהשגת שוויונית לנשים בכל תחום, מחינוך וכלכלה ועד ספורט. בהנהגתה, בוועד המרכזי של לשכת רואי חשבון חברות עשר נשים, למעלה מ-40%. עוד פעלה לקידום חקיקה לשוויון נשים והובילה את תיקון 16 בחוק החברות, בכך שבנות משפחה לא יכללו במניין הדירקטוריות. לפני מספר שנים הייתה מעורבת בגיבושה ובכתיבתה של הצעת חוק יחד עם שדולת הנשים בישראל, לקידום לפחות 40% נשים בחברות ציבוריות. ההצעה הועברה למשרד המשפטים וטרם עברה אישור בכנסת. 

"גיוון מגדרי הוא כלי שתורם בכל המישורים, גם העסקי", מתגאה שטרק. "יש המון נשים מוכשרות וצריך לתת להן למצות את הפוטנציאל הגלום בהן על מנת שיוכלו לתרום. אני מעסיקה רוב של נשים כי אני מאמינה בהן, ומתוך מטרה לייצור שוויון ואיזון בין חיי הבית לחיים העסקיים. לא תמיד מיישמים את זה כי אנחנו קצת שמרנים, אבל היום כולם בהחלט מבינים שזה תורם להצלחה העסקית. אין לי ספק שמגמת הנשים המובילות במגזר העסקי רק תלך ותגדל עם השנים".  

מה החזון שלך בכל הנוגע לרעננה?

"אני רוצה לראות עיר צעירה יותר שתומכת בעסקים, אם בהפחתת ארנונה או בכל תמיכה סביבם שתאפשר פיתוח עצמי. הלוואי שאזור התעשייה יפרח ואנשים לא יצטרכו לנסוע רחוק לעבודה. אני רוצה שרעננה לא תהיה "עיר שינה", אלא עצמאית המספקת תעסוקה לתושביה". 

כאישה ומנהלת שמחוברת לעיר, היית רוצה לעמוד בראשה יום אחד? 

"לא. אני מכבדת מאוד את המנהיגות המוניציפלית, זה כמו לנהל ממשלה, אבל אני באה מהמקום המקצועי שאני טובה בו, ותמיד מוכנה לתמוך במקבלי ההחלטות ולעזור להם".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן