מצמצמים את האשפה במרחב הציבורי

ראש העיר כפר סבא חתם על אמנת "קחו איתכם את הזבל" כחלק ממיזם לצמצום הפסולת המרחבים הציבוריים. במיזם לוקחים חלק גם תלמידות ותלמידי העיר ואשכול פיס, במטרה להטמיע ערכים לאחריות אישית וסביבה נקייה

ראש העיר כפר סבא חתם על אמנת "קחו איתכם את הזבל",  לקידום איכות הסביבה ושמירה על הניקיון במרחבים הציבוריים. מדובר במיזם של עמותה שבראשה עומדת פרופ' מיכל ציון מאוניברסיטת בר-אילן, שהוקמה אשתקד וזוכה לתמיכה רבה בציבור.

8,000 חברי "קחו איתכם את הזבל" מאמינים שהדרך הנכונה להילחם בתופעה של זבל בשמורות הטבע, בגנים ובכלל בשטחים ציבוריים היא חינוך ואכיפה. עד כה חתמו על האמנה: כפר סבא, עכו, פתח תקוה, מצפה רמון, ירוחם, עמק חפר, עמק הירדן, דיר אל אסד, ג׳ת, רמלה, מודיעין-מכבים-רעות, יבנה ומועצה אזורית גזר.

למיזם שותפים גם תלמידות ותלמידי העיר כפר סבא ואשכול פיס, כאשר בטקס חתימת האמנה נכחו גם סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות עילאי הרסגור-הנדין, סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר דני הרוש ונציגי אגף קיימות וחזות העיר בעירייה. זאת, כשהמטרה היא להעלות את המודעות לצמצום הצריכה, לקיחת אחריות אישית, שמירה וניקיון הסביבה בה אנו חיים ומטיילים.

רפי סער, ראש העיר כפר סבא: "כעיר שחרטה על דגלה קידום תחום איכות הסביבה, זה אך טבעי כי כפר סבא תוביל מהלך זה בקרב התושבים. אנחנו מעודדים את תושבי העיר לגלות אחריות אישית ולשמור על המרחב הציבורי ופועלים רבות בתחום המיחזור, הקיימות והפחתת הפסולת. על כולנו מוטלת החובה והאחריות להמשיך ולפעול להטמעת

ערכים אלה בקרב תושבינו, בין היתר באמצעות מערכת החינוך העירונית, למען העתיד שלנו ושל ילדינו ולמען כדור הארץ בו אנו חיים".

פרופ' מיכל ציון, יו"ר קחו איתכם את הזבל: "אני מודה לראש עיריית כפר-סבא, רפי סער, על החתימה על אמנת "קחו איתכם את הזבל". התופעה של זבל ואשפה המושלכים בטבע ובמרחב הציבורי בכלל הפכה למפגע סביבתי קשה בישראל ומבצעי הניקיון שנעשים על-ידי אנשים טובים עם כוונות טובות גורמים לנזק משום שהם מעודדים את התפיסה כי "מותר ללכלך כי מישהו כבר ינקה אחרי".

אנחנו טוענים כי את כל האנרגיה והמשאבים צריך להשקיע בהפנמת התפיסה האומרת כי האחריות לניקיון במרחב הציבורי מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו. הגענו לשטח נקי וכך גם עלינו להשאיר אותו לבאים אחרינו. את הזבל שלנו ניקח איתנו חזרה ונזרוק במקום בו יש פינוי אשפה מסודר.

התפיסה הזו צריכה לעבור גם לדור הבא – לילדים, אותם יש ללמד את העקרון החשוב של אחריות אישית כשיוצאים לטייל ולא משאירים זבל בשטח. הילדים בתורם יוכלו להיות סוכני השינוי בחברה. דרך נוספת להתמודד עם הבעיה היא דרך שנחלה הצלחה ברחבי העולם וגם בתחומים אחרים בישראל והיא – הטלת קנסות גבוהים עם אכיפה מוגברת. שינוי התפיסה הבסיסית בנוגע לאחריות על הזבל בתוספת קנסות ואכיפה יביאו לשינוי המיוחל".

המיזם הארצי "קחו איתכם את הזבל" הוקם באוגוסט 2020 על-ידי פרופ' מיכל ציון, ראש המרכז להוראת המדעים באוניברסיטת בר-אילן, כדי לקדם מרחב ציבורי (שמורות הטבע, חופי הים, גני השעשועים, רחובות) נקי מזבל. השאיפה היא שכל אחד ואחת מאיתנו יגלו אחריות אישית וגם שתתבצע אכיפה חמורה על המלכלכים.

שתי דרכי הפעולה העיקריות: חינוך – לימוד בכל מסגרות הלימוד – מגן הילדים ועד התיכון, שלא להשליך זבל במרחב הציבורי, ושחובתנו להשאיר אחרינו מקום נקי. אכיפה – דרישה מהרשויות להטיל קנסות כבדים ומרתיעים על השלכת פסולת ולכלוך הסביבה.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן