מרד הרשויות המקומיות

כפר סבא הצטרפה לשביתה עליה הכריז מרכז השלטון המקומי עד שקרן הארנונה תוסר, מערכת החינוך לא תפעל, אין פינוי אשפה וגזם, אין קבלת קהל במשרדי העירייה , על מה נלחמים ראשי הרשויות?

מה מושבת

מערכת החינוך חוץ מהחינוך המיוחד, הבגרות המתמטיקה תתקיים כמתוכנן, לא יתקיים פינוי אשפה וגזם, לא תתקיים קבלת קהל במשרדי העירייה.

מה הרקע לשביתה

הנתון עליו יש הסכמה רחבה הוא שארנונה למגורים היא הפסדית בניגוד לארנונה עסקית שממנה הרשויות מרוויחות וכך מממנות את השירותים לתושבי העיר, ברשויות בהן ההכנסה מארנונה עסקית הוא נמוך רמת השירותים נמוכה, טענת משרד האוצר אין עידוד לבניה חדשה למגורים והחוק נועד להעביר כספים עודפים מרשויות חזקות לעידוד בניה ברשויות חלשות.

קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה.

רפי סער ומשה פדלון בועדת הכספים, צילום מתוך ערוץ הכנסת

ראש עיריית כפר סבא רפי סער "במילים פשוטות, החוק נועד לקחת לתושבי כפר סבא את המיסים שהם משלמים לעירייה, וכעונש על כך שהעירייה מתנהלת בצורה טובה ותקינה, להעביר את הכסף שלכם לרשויות אחרות. מדובר ברעיון פופוליסטי ושערורייתי – גם בעיני רשויות חזקות וגם בעיני רשויות פחות חזקות כמו אילת. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. 

ראש עיריית הרצליה משה פדלון הזהיר ממרד תשלומים "לנוכח החוק העומד להיות מאושר הבוקר בוועדת הכספים, שתכליתו נטילת תשלומי ארנונה מערים מבוססות לטובת ערים נחשלות – הנני מזדרז להביע בפניך חשש כבד מפני סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם מעתה את מס הארנונה כל עוד הכספים המשולמים על ידם אינם מתועלים לצרכיהם אלא לצרכי אחרים" 

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא: "מדובר בניצול ציני של משמעת קואליציונית בכנסת, כדי לגרוף את כספי התושבים לקרן שאיש אינו יודע את מטרותיה ואת ייעדיה. הרשויות המקומיות הן כיום החוסן החברתי של מדינת ישראל. פגיעה כלכלית בהן, באמצעות ניצול כוח השררה, תגרום לכך שגם רשויות מקומיות חזקות, יקרסו ולא יוכלו להמשיך ולהעניק את השירותים לתושבים". 

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי: "הקרן שלכאורה נועדה לעודד בניה למגורים וליצור צדק חלוקתי בפועל תפגע ביכולת של רשויות ליברליות לתת שירות לתושבות והתושבים ותביא לקריסה מלאה של השלטון המקומי ולחיזוק נוסף לממשלה חסרת רסן. כל ראש רשות שהתנהלה נכון כלכלית, שתכנן נכון מבחינת עירוב שימושים של מגורים מסר ותעסוקה, ייקנס במיליוני שקלים מהתקציב השוטף לכספים שיועברו לאיו״ש ולרשויות שמקורבות לשלטון. רשויות איו״ש אגב הוחרגו מלתרום לקרן אבל נמצאות ברשימת מקבלות התקציבים מהקרן."

עדי לוי סקופ - עיריית כפר סבא צריכה לקחת אחריות צילום: מיכל בנדק

חברת המועצה עדי לוי סקופ: " בהליך בזק וחסר תקדים, מקודמת חקיקה שתגזול את הקופה העירונית שלנו ושל ערים נוספות ותעביר את הכסף שלנו לאיו"ש בעיקר, צריך להילחם בגזירה זו בכל הכוח ולא לאפשר פגיעה כזו בנו בשום אופן
המשמעות מבחינתנו תהיה ירידה דרמטית ברמת השירות לתושבים ולתושבות- בחינוך ובביטחון, פגיעה באיתנות הפיננסית של הרשות וריסוק כוחו של השלטון המקומי ע"ח הגדלה וריכוז כוח אדיר בידי הממשלה. שוב ולמרבה הצער ישנו ניסיון להגדיל כוחה של הממשלה על חשבון יתר הרשויות ועל חשבון הרשויות המקומיות תוך ניסיון להחלישן עד זרא.

 

הדר לביא צילום רמי זרנגר

הדר לביא- ראש סיעת כפר סבא מתקדמת וחברת ועדת הכספים העירונית: "בנושאים אסטרטגיים כמו תחנת הכח הצפויה לקום באזור, איום קרן הארנונה, קידום המטרו בעיר וכיו"ב – אני מצפה מראש עיריית כפר סבא להוביל ולא להיות מובל. עיר חזקה וגדולה כמו שלנו צריכה לתת את הטון בנושא. אנחנו צריכים לעשות כל שבאפשרותנו כדי להבהיר את האיום שבפגיעה בהכנסות העיר מארנונה, שלצערנו נמוכות יחסית לצורך, עקב מחסור חמור בארנונה עסקית ועקב הגדלת החוב העירוני ע"י רפי סער מ-270 מיליון ל-350 מיליון ש"ח בארבע שנים. באם תלקח מאיתנו ארנונה- היכולת לספק שירותים בסיסיים עירוניים תפגע משמעותית"

 

אורן כהן

סגן ראש העיר אורן כהן: "חוק הארנונה במתכונתו עלול לגרום לכפר סבא נזק שאני מתנגד לו. אני פועל לכך שנציגי השלטון המקומי יגיעו להבנה עם נציגי הממשלה. אני בטוח שההבנה כזו שתושג ותושבי כפר סבא רק ירוויחו."

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן