נתיב בטוח

מיזם "שומרי הדרך – שינוי חברתי בכבישים", עומד בפני סכנת סגירה. יאיר נתיב, שאביו מידד נהרג בתאונת דרכים ממקימי המיזם: "נלחמנו בהתנגדות של משרד התחבורה שסירב להקצות תקציב למיזם שמציל חיי אדם בכבישים

לאחרונה נלחמו חברי העמותה בהתנגדות של משרד התחבורה לאשר את התקציב למיזם – "שומרי הדרך". מאות משפחות שיקיריהם נהרגו בכבישי ישראל, הצטרפו למאבק עד להסרת התנגדותו של משרד התחבורה לאישור התקציב. 

עמותת נתיב בטוח – הינה עמותה ללא מטרות רווח ועם מטרה אחת ברורה – לעצור את הבריונות בכבישים בעזרת אפליקציה שמאפשרת לכל נהג לדווח על אלימות בכביש בצורה מאובטחת אנו מעבירים את הדיווחים לרשויות אכיפת החוק שפועלות להענשת העבריינים שמסכנים את כולנו.

יאיר נתיב 36, שהיה מעורב עם אביו בתאונת דרכים קטלנית, מספר על ההחלטה להקים את המיזם והרצון לחולל שינוי בכבישי ישראל: "הרצון שלי למנוע מעוד משפחות לעבור את הסבל שאנחנו עברנו", הוא אומר. 

2012 יום התאונה

מידד (62) ובנו יאיר שהיה אז בן 25, יצאו במכוניתו של האב מביתם בכפר סבא, למקום עבודתו של האב בלוד. סמוך למחלף חורשים, נהג משאית מערבל בטון נכנס לצומת באור אדום והתנגש בעוצמה בצד השמאלי של הרכב. יאיר: "כל החלק השמאלי של הרכב שם ישב אבי – נמחץ. לי לא קרה כלום. ראיתי שאבא מחוסר הכרה, יצאתי מהרכב, נהג טרקטור שעבר במקום סייע לי לפרוץ את הדלת ולחלץ אותו. החזקתי אותו ויחד עם אחות בית חולים שהייתה במקום הוצאנו אותו מהמכונית. ניסינו להחיות אותו אבל מהר מאוד הבנתי שאבי נהרג במקום". 

יאיר בן יחיד, נולד וגדל בכפר סבא, למד באותה עת משפטים. אביו מידד, עבד כמתכנת והיחסים בין השניים היו מאוד קרובים. "אני ואמי עברנו טלטלה מאוד קשה כשאבא נהרג. החיים שלנו התהפכו – החגים שלנו לא אותם חגים. אני מתגעגע לשיחות עמו, לדאגה שלו ולכך שהוא היה מסוגל לנסוע 5 שעות רק כדי להביא לי אוכל". 

מתי עלתה ההחלטה להקים את מיזם "שומרי הדרך"?

"אחרי שאבא נהרג הבנתי שהמדינה לבד לא תוכל להילחם בקטל בדרכים – שאנחנו האזרחים חייבים לקחת חלק בכך. מיזם 'שומרי הדרך' קם בחסות עמותת 'נתיב בטוח' אותה יזמתי.  

מטרת המיזם היא לתעד עבירות תנועה חמורות המבוצעות בכבישי הארץ, בדגש על בריונות כביש, ובכך לייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות תנועה. אנו עושים זאת באמצעות אכיפה אזרחית של עבירות תנועה בכבישים. ייחודו של המיזם הוא השימוש בחוכמת ההמונים – מתן האפשרות לכל אזרח, הפועל מתוך אחריות אישית ומוסרית לנושא הבטיחות בדרכים, לתעד עבירות תנועה חמורות באמצעים דיגיטליים מתקדמים".

איך זה מתקיים בפועל?

"מתנדבי המיזם עושים שימוש ביישומון ("אפליקציה"). היישום מופעל בטרם תחילת הנסיעה, ומצלם באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה הוא נותן הוראה קולית או לוחץ על כפתור המוצמד להגה, והאפליקציה שולחת את הדיווח באופן אוטומטי ומאובטח למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית. כל תיעוד שמתקבל נבחן בקפידה בכדי לבדוק האם ניתן לזהות בבירור את עבירת התנועה ופרטי הרכב, ואת סוג העבירה שנצפתה".

ישנם אנשים שמכנים אתכם מלשנים

"לפני שבועיים התפרסם מחקר על יעילותו של המיזם. מדובר בתיעוד עבירות חמורות ומסכנות חיים. הפחד של אנשים להיתפס לקבל קנס ולהישפט הוא הגורם הכי מרתיע. כוחה של העמותה מבוסס על המשתמשים. ככל שתיסעו ותצלמו יותר דיווחים של עבירות חמורות כמו מעבר באור אדום כך כוחה של ההרתעה באזור מגוריכם ילך ויגדל, ועמה האכיפה ותשומת ליבם של הנהגים על הכביש. עד כה נשלחו על ידי משטרת ישראל והרלב"ד עשרות אלפי זימונים לדין, קנסות ומכתבי יידוע (בעלי אופי התרעתי – חינוכי) לבעלי רכבים שתועדו על ידי שומרי הדרך". 

מה אבא שלך היה אומר על הפעילות שלך?

"הוא היה מאוד גאה בי אבל היה קם צועק ונלחם בכל הפן הבירוקרטי". 

חשבתם על שיתוף פעולה עם העיריות השונות באזור השרון?

"כרגע אנחנו ממתינים לראות שהתקציב יאושר. ברגע שזה יקרה נפנה לעיריות כדי שיעלו את המיזם לסדר היום הציבורי. אנחנו מאוד נשמח אם הם יפרסמו את המיזם שלנו כדי שעוד אנשים יזהרו בכבישים וגם שמתנדבים נוספים יצטרפו אלינו. לרוב, נושא תאונות הדרכים מדגדג לאנשים רק אם הם חווים אותו על בשרם". 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן