עיריית כפר סבא תפעיל פיילוט להטמעת חשיבה מגדרית לגיל הרך בגני הילדים בעיר

בעקבות הזכייה בקול קורא של הרשות למעמד האשה בשיתוף ע"י משרד החינוך והמשרד לשוויון חברתי, תפעיל עיריית כפר סבא בעיר פיילוט חדש להטמעת חשיבה מגדרית בגיל הרך שמטרתו למנוע התבססות של סטריאוטיפים מגדריים. התכנית תופעל כפיילוט בהשתתפות כספית של המשרדים הממשלתיים לגילאי 3- 6 ב-8 גני ילדים בחינוך הרגיל בכפר סבא.

הפיילוט מושק בימים אלה בשמונה רשויות מקומיות נוספות ברחבי הארץ, ונועד לקדם את הטמעת השוויון המגדרי כבר בגיל קדם יסודי. מכלל הרשויות והמועצות שהגישו את הקול הוקרא במרכז זכו לאמון כפר סבא, ג'לג'וליה וראשון לציון. הפיילוט יתמקד בהגברת המודעות של הצוותים החינוכיים למרחבי הגן ולעיצובם ויספק את התשתית הנכונה בשגרת היום של ילדי וילדות הגן בישראל, היות שהשלבים המוקדמים, הם קריטיים ביצירת תפיסות שוויון מגדרי. התפיסה המגדרית מתחילה להתבסס כבר בגיל ינקות. בגילאים 2 -3 לילדים יש כבר ידע על תפקודים מגדריים ובגיל 4 -5 כבר מוטמעות בהם אמונות סטריאוטיפיות, המעצבות את התנהגותם כלפי עצמם וכלפי אחרים.

מטרת התוכנית להשפיע על משולש היחסים המשמעותי- חינוכי: ההורים, הצוותים ודרכן ודרכם על הילדות והילדים.

הוגנות, רגישות ושוויון הזדמנויות בחינוך לשני המינים משמעותן יצירת סביבה חינוכית-תרבותית ואקלים חינוכי שיבטיחו, לא רק ברמת ההצהרה אלא גם בפועל, נגישות שווה להתנסויות חינוכיות מגוונות ועידוד וקידום תלמידים ותלמידות על פי הכישורים, המיומנויות וההתאמה האישית, באופן ענייני ולא סטריאוטיפי.

הפיילוט מצטרף למארג האסטרטגי של התכניות העירוניות לקידום הוגנות מגדרית הכוללות תוכניות רוחב במישורי המדיניות, התקשורת, הקהילה וקידום מורחב של מודעות ורגישות מגדרית בחינוך, אשר פועלת בעיר בשותפות רחבה כבר מספר שנים החל מהגיל הרך, במעונות היום העירוניים, בגני רשת "ילדות בכפר" ובחברה לתרבות זו השנה השלישית. במסגרות הללו מופעלות סדנאות ומופעי אימפרוביזציה לקידום שוויון מגדרי בשותפות "עשרים אלף מילים". לכלל שכבות ו' וח' עורכת יחידת החינוך של מרכזי הסיוע והרשות העירונית למניעת אלימות סמים ואלכוהול סדנאות מגדר ומיניות בריאה "יחד בהסכמה".תכניות נוספות המופעלות בכפר סבא הן "נערות מובילות שינוי", תוכנית ייחודית לאקטיביזם ומנהיגות נשית לנערות, מיזם אוסישקין, פיילוט יישובי ארצי שנועד ליישום עקרונות פדגוגיה, ומלגת נשים ע”ש שלי עמרמי ז”ל ללימודים גבוהים.

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער: "תפיסה הוגנות רגישה שוויונית אמיתית, שיש לה גם ביטויים התנהגותיים ולא ביטויים הצהרתיים בלבד, מחייבת אותנו לפעול כבר במסגרות הגיל הרך. במסגרת המאבק בפערים המגדריים, אין ספק כי לתכנית משמעות אדירה והשפעות ארוכות טווח. אנחנו מאמינים ומאמינות כי שינוי בהתייחסות המגדרית כלפי הזולת כבר בגיל מוקדם יסייע בעיצוב תפיסות ערכיות יותר בקרב הילדים והילדות ויקדמו את השוויון והרגישות המגדרית בחברה כולה. אני מברך את אגף החינוך ,מועצת נשים יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, הצוותים החינוכיים ממשרד החינוך והעירוניים, ההורים התלמידות והתלמידים על הזכייה החשובה הזו, והתהליך החשוב אליו נצא יחד לדרך עשייה ערכית, כפר סבא היא ללא ספק מודל חינוכי מוביל".

עדי לוי סקופ, יו"ר מועצת הנשים: "אחת ממטרותיה של מועצת נשים בשיתוף אגף חינוך, היא להנהיג ולהוביל שינוי חברתי של ממש באמצעות חינוך מודע מגדר כבר מגיל לידה. התחלנו לפני כ-3 שנים בהכשרות פורצות דרך של צוותי מעונות היום והיול"א, בימים אילו אנו בהיערכות שיא להכשרות חדשות לצוותי הצהרונים ולכך מצטרפת הבשורה המדהימה בדבר זכייה בקול קורא. תודה גדולה לכל השותפים והשותפות היקרות להובלת והצלחת המיזם המרגש ופורץ הדרך, נמשיך לפעול ביחד למען קידום חברה שוויונית וטובה יותר"

מנהלת אגף החינוך בעיריית כפר סבא, אסנת חכמון: "באמצעות חינוך לשוויון מגדרי ניתן למזער אמונות סטריאוטיפיות מגדריות, לקדם לטווח הארוך התייחסות ותפיסות ערכיות שוויוניות ולקדם את מיצוי הפוטנציאל ואת השאיפות של שני המינים באופן שווה. התחלת פיילוט זה כבר בגיל קדם יסודי מאפשר יצירת סביבה חינוכית תרבותית ואקלים חינוכי המבטיחים נגישות שווה להתנסויות חינוכיות וקידום תלמידות ותלמידים על פי כישוריהם באופן ענייני ולא סטריאוטיפי. הטמעת חשיבה מגדרית בגיל הרך מאפשרת צמצום פערים בכלל ובהיבט המגדרי בפרט.

מנהלת מחלקת החינוך הקדם יסודי, שירה ברף: "דמיינו לכם עולם בו הילדים והילדות שלנו ירגישו חופשיים, שווים ובטוחים להיות פשוט מי שהם. בלי דעות קדומות ובלי הכתבה על תסריט ידוע מראש של מי להיות ואיך להתנהג. אני מאמינה בכל ליבי שעולם שכזה יוליד דורות שמחים, יצירתיים וסובלניים אחד כלפי האחר. אני מברכת על התפיסה התקדימית שעיריית כפר סבא זכתה לקדם. השינוי בידיים שלנו וזה בדיוק הזמן שהוא יקרה."

יועצת ראה"ע לענייני מגדר ומעמד האשה, טלי רונה פאר: "מודה על האמון לכלל המשרדים הממשלתיים על האמון הרב בנו בקול הקורא וכלל העשייה המשותפת לכל אורך השנים, לכלל השותפויות הכפר סבאיות חדורות רצון לשינוי: ההנהגה, הקולגות המקצועיות והקהילתיות בדגש על הצוות החינוכי שהוא העורף הקריטי שמחזק את מעמד האישה, המאפשר לנו את הבחירה לצאת לעבוד, ואף מרחיב בתקופה מאתגרת לתוכנית וולנטרית ערכית וחיונית שתקנה שפה של הוגנות, רגישות מגדרית, מקדמת שוויון ובכך מקדמת סביבה בטוחה יותר ומפחיתה אלימות בחברה שלנו. תודה".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן