קם מהמיטה יום אחרי שבר בחוליה

איסמעיל חאסקיה הגיע למרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית עם שבר בחוליה לאחר שנפל מסולם על גבו מגובה של כשני מטרים ולמחרת הניתוח כבר התהלך

איסמעיל חאסקיה הגיע למרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית עם שבר בחוליה לאחר שנפל מסולם על גבו מגובה של כשני מטרים.

הוא נותח בשיטת הניווט הזעיר פולשנית לקיבוע השבר ולמחרת הניתוח כבר התהלך עם הקלה משמעותית בכאב. "פחדתי מאוד ולא יכולתי לזוז. היו לי שברים בחוליה השלישית, ויותר מכל חששתי שאחרי הניתוח לא אחזור לעמוד על רגליי. הרופאים הסבירו לי שישנה דרך חדשנית לבצע את הניתוח בצורה פחות פולשנית עם תוצאות מדויקות יתר והחלמה פשוטה יותר. כמובן שבחרתי בדרך הזו ובאמת יום וחצי לאחר הניתוח כבר ירדתי מהמיטה והתחלתי ללכת", הוא מספר. 

"המטופל הגיע אלינו לאחר נפילה מגובה ושבר בחוליה מותנית. הוא סבל מכאבי גב חזקים ולא יכול היה לקום ממיטתו. יחד איתו בחרנו בשיטת הניווט הזעיר-פולשנית לקיבוע של השבר", מסבירים ד"ר יובל ברוך וד"ר דוד שלייפר, מומחים לניתוחי עמוד שדרה במחלקת ניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית שניתחו את חאסקיה. "למעשה שיטה זו מאפשרת קיבוע של החוליות תוך שמירה על הרקמות והשרירים, מאפשרת החלמה מהירה, והפחתה של כאב גב במהלך ההחלמה ויום לאחר הניתוח הוא כבר קם מהמיטה והתהלך במחלקה ושוחרר עם הקלה ניכרת בכאבים", הם מוסיפים.

"קיימים מספר מצבים הדורשים קיבוע לעמוד השדרה. הראשון, שבר בחוליה הפוגם ביציבות או שיוצר עיוות של הגב. השני, כאשר קיימת עקמת הדורשת תיקון וקיבוע. השלישי, כאב קיים לחץ על חוט השדרה או העצבים הדורש שחרור ובמסגרת שחרורו נוצרת בצורה מכוונת אי יציבות הדורשת קיבוע", מסביר ד"ר יצחק אנגל מנהל המחלקה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי מאיר. לדבריו, לעתים נוצר מצב בו קיימת אי יציבות בעמוד השדרה הדורשת קיבוע. קיבוע זה משלב בד"כ ברגים ומוטות המקבעים את עמוד השדרה ומאפשרים החלמה מהירה.

"קיימות מספר שיטות לקיבוע של עמוד השדרה ובד"כ צוות המנתחים מחליט על השיטה בהתאם למצב הרפואי. ניתן להסביר בקלות את השיטות השונות בעזרת השוואה לנהיגה בכביש", מוסיף ד"ר ברוך. לדבריו, השיטה הרווחת ביותר כוללת ניתוח 'פתוח' בו נחשף עמוד השדרה והקיבוע מוחדר לפי שטח הפנים של החוליות, בדומה לנהיגה פשוטה בכביש וניווט 'בעיניים' ולפי השטח. במקרים מסוימים, כמו שברים, מבוצע קיבוע בעזרת חתכים קטנים בצידי עמוד השדרה והקיבוע מבוצע בהנחיית מכשיר רנטגן ומבלי 'לראות' את עמוד השדרה. דומה הדבר לניווט רק בעזרת שלטים או מפה.

"בבית חולים מאיר נצבר ניסיון במערכת חדשנית, שמאפשרת לבצע את הקיבוע דרך חתכים קטנים, תוך שימוש במע' ממוחשבת המאפשרת ליצור תמונה מרחבית תלת מימדית של עמוד השדרה. מערכת זאת מאפשרת לנווט את כלי הניתוח והברגים בדיוק מירבי למקום. מאפשרת לבצע את הקיבוע בצורה מדוייקת ובטוחה, בדומה לניווט בכביש בעזרת מע' GPS ו"WAZE, מסביר לנו ד"ר שלייפר.

במחלקה לניתוחי עמוד שדרה בבי"ח מאיר נעשה שימוש בכלים המתקדמים בעולם לניתוחי עמוד שדרה, כאשר איכות הטיפול ובטיחות המטופל הם העקרון המנחה בבחירת הטיפול המותאם אישית למטופל.  

"בימים אלו התחלתי בתהליך השיקום החשוב שנכון לי ואני מודה לכל צוות המנתחים, הרופאים, האחיות והפיזיותרפיה שעשו הכל בדייקנות והצלחה וסייעו לי להשתקם מהר", מסכם חאסקיה.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן