רפי סער בוועדת ההתנגדויות לתוכנית הדיפו "קוראים לביטול התכנית לאלתר"

ראש העיר כפר סבא בוועדת ההתנגדויות לתוכנית הדיפו: "קוראים לביטול התכנית לאלתר ולאימוץ החלופה המתבקשת – הקמת הדיפו במחלף אייל".

עוד אמר רפי סער ראש העיר היום בדיון בפני החוקרת שמונתה לבחון את טענות העירייה: "התוכנית שגובשה תוך ניתוק מוחלט מראשי הרשויות ותושבי הישובים באזור, מנותקת מהמציאות. לא נסכים להקמת מוסך רכבות בסמיכות לאף שכונה בעיר"

השלב הראשון להתנגדויות לתוכנית המטרו בכפר סבא בנושא הדיפו, התקיים היום (30.5) בוועדה הארצית לתכנון ובניה. הדיון התקיים בהשתתפות רפי סער, ראש עיריית כפר סבא; בכירי העירייה, יועצים מקצועיים מטעם העירייה, מחזיקת תיק השכונות הירוקות וועד השכונות הירוקות בכפר סבא.

רפי סער, ראש העיר כפר סבא הציג את עמדתו להקמת הדיפו: "אנו מברכים על הקמת המטרו ורואים בה כאמצעי חשוב שיסייע בצמיחה של מדינת ישראל אך לא נסכים למיקום הדפו. עם זאת, לצערי הרב הפקדת התוכנית היא יריקה בפרצוף של תושבי כפר סבא והעירייה. התוכנית שגובשה תוך ניתוק מוחלט מראשי הרשויות ותושבי הישובים באזור, הייתה צריכה להיעשות בשיתוף ולא בהנחתה מעל ראשינו. במקום לקיים דיון רחב ומשותף להצבת הדיפו במיקום המיטבי עבור כולם – התוכנית המבורכת הפכה באופן אבסורדי לחלוטין, למושא לקונפליקט חסר היגיון. הקמת המטרו היא אירוע בסדר גודל ארצי שצפוי להשפיע על חייהם של מאות אלפי תושבים, וכן על הסביבה האקולוגית שלנו. זהו אירוע רגיש ומורכב ביותר, שלתחושתנו בוצע בחיפזון, חוסר שקיפות, באופן מנותק מהמציאות ותוך חוסר אחריות בלתי נתפס.

"אנו קוראים לוועדה הארצית במיוחד בימים אלה, לשים את האינטרס הציבורי בראש, לאמץ הוא החלופה המוצעת ולהקים את הדיפו במחלף אייל – מיקום אשר ישרת את כלל האזור ומוסכם על ידי כלל הצדדים. זהו מאבק על איכות חיי תושבינו, כמו גם מתן מענה מיטבי לכלל הערים והיישובים ,ובמידת הצורך – נעתיק אותו גם לכותלי בית המשפט".

בין עיקרי התנגדויות עיריית כפר סבא לתוכנית הדיפו במתכונתה הקיימת:
• מתחם הדיפו הצפוי מתפרס על פני 370 דונם (גודל של שכונת מגורים) וגוזל שטחים חקלאיים, ללא שינוי יעוד קרקע.
• הדיפו שייעודו לשמש כמוסך רכבות, צפוי לקום בצמוד לשכונת מגורים
• הדיפו יצמצם משמעותית את יכולות התכנון לכביש 541 העתידי, ציר תחבורתי חשוב להמשך פיתוח העיר
• הדיפו צפוי להוביל לתנועה מאסיבית של רכבי תפעול, לחסימה של הכביש היחיד המחבר את שכונת המגורים הסמוכה לכביש 4, ולהכבדה משמעותית על תנועת הרכבים בשכונה. גם בעתיד , וגם היום כאשר 370 הדונם יכולים לשמש כאתר התארגנות ענק לא רק לקו המטרו המקומי אלא לכלל הפרויקטים לצורך תשתיות בסביבה.
• הדיפו צפוי לקום במרחק של 260 מ' מקצה שכונת המגורים וכמעט בצמידות לשטח הקאנטרי, וכ 100 מ' מהפארק המשרת את תושבי השכונה. ללא מתן מענה בתכנית למטרדי רעש קשים, וההשפעה על איכות חיי התושבים.
• תמ"א 35 ותכנית המתאר המחוזית , מתייחסת לכל המרחב המדובר כשטח חקלאי שמור, ויש לשמר את אופי האזור. התכנית מציעה שינוי ייעוד כפוי לתעשייה ללא דיון מהותי בשינוי ייעוד הקרקע
• תכנית הדיפו צפויה לדרוס את המסדרון האקולוגי באזור ולחסום את צוואר הבקבוק ממערב לו – שטח המשמש כמעבר ארצי של בעלי חיים וכן להמשכיות המגוון הביולוגי מהשרון דרומה.
• תכנית הדיפו צפויה להשבית באר מים הממוקמת באזור. מי התהום באזור מספקים 11% מתצרוכת המים לתושבי העיר, ומהווים יותר ממיליון ליטר קוב בשנה.

 

את דיון ההתנגדויות פתחה אדריכלית עיריית כפר סבא, מיכל שרייבר גלבנדורף: "עיריית כפר סבא מובילה מהלך אסטרטגי להתחדשות עירונית הנסמכת על תחבורה ציבורית. קידום תכנית המטרו ומסילת הרכבת לאזור השרון מבחינתנו, הינו מנוף נוסף להמשך שגשוג העיר ופיתוחה. יחד עם זאת, לצערנו בעקבות שורה של פגמים משמעותיים בתוכנית, היא צפויה להוביל להשלכות הרסניות על העיר ואיכות חיי התושבים. אנו מבקשים להעתיק את הדפו מהזרוע המערבית לזרוע המזרחית של הרכבת, תוך טיוב התוואי המזרחי עד לרביע הצפון-מערבית של מחלף איל לצד כביש 6 וטירה, מהלך שזכה לקונצנזוס מלא של הרשויות מסביב. במיקום המוצע, ניתן יהיה לרכז את מוסך הרכבות יחד עם המסוף לתחנה עילית, מסוף אוטובוסים, חניון "חנה וסע" יחד להוות שער תחבורתי מיטבי עבור כלל יישובי השרון למטרופולין דן".

ד"ר יוסי סוקר, יועץ עיריית כפר סבא לפרויקטים בתחום האקוסטיקה, ואיכות הסביבה: "התסקיר מתעלם כמעט לחלוטין מההשפעות הסביבתיות על האזור – ערכי הטבע, שטחים פתוחים המסדרון האקולוגי, פוטנציאל ההשפעה הגיאולוגית. בנוסף נערך התסקיר ללא חוות דעת אקולוגית של אנשי מקצוע, או של נציגי ארגוני הסביבה. הדיפו צפוי להוביל לפגיעה אנושה בשטחים הפתוחים באזור, בחי ובצומח. נראה כי התסקיר הינו לא יותר מעלה תאנה, אשר מתבסס על נתונים חלקיים בלבד. מדוע? לא ברור".

עו"ד בתיה בראף, יועצת משפטית, הוועדה המקומית כפר סבא: "הדיפו סותר תוכניות מתאר ארציות ומחוזיות. מצופה ממתכנני הדיפו לפעול בהלימה עם תוכניות בניה המתוכננות לאזור – בפועל הדיפו עלול לסכל אותן. בנוסף, כיצד ייתכן שבמסגרת הוראות חוק תכנון ובניה, תחום הדיפו אמור להסתכם בכ-180-200 דונם, אך בפועל התכנית אשר הופקדה כוללת שטח של 370 דונם, ללא שום הסבר. התוכנית דורסת את הקיים ומתעלמת מאיכות חיי התושבים מהטבע והסביבה. תכנית הדיפו שאמורה להתגבש בשיתוף רחב היקף ובאופן סדור, יצרה עיוות, חוסר אמון מוחלט והחשש כאן כבד ביותר כמו כן בימים לאחר פסק הדין בבג"צ על תכנית אפולוניה יש לחזור ולבחון את יסודות בסיס הידע הסביבתי בתכנית".

חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ ומחזיקת תיק השכונות הירוקות: "לא יקום ולא יהיה דפו בצפון השכונה הירוקה 80 ולא נאפשר בשום אופן פגיעה כה אנושה במרקם הסביבתי הירוק ובאיכות חייהם של עשרות אלפי תושבי ותושבות השכונה והמושבים. החלופה המוצעת במחלף אייל היא מיטבית מכל הבחינות ומאפשרת תיקון היסטורי של חיבור הפריפריה למרכז תוך ראיה רבת שנים קדימה לעיצוב עתידה של המדינה. אנו קוראים לרשויות התכנון להתעשת, לעשות חישוב מסלול ולהורות על סילוק הדפו מקרבת בתי המגורים".

מטה המאבק של תושבי כפר סבא ודרום השרון: ״אנחנו דורשים לעצור באופן מיידי את תכנון מפלצת מוסך הרכבות מול ביתנו. גם הוועדה המחוזית קבעה כי יש חלופות טובות יותר. חייבים לעצור את זיהום האוויר והשמדת האדמות החקלאיות. הבית שלנו לא מוסך רכבות. מתחם טירה-אייל הוא המתחם העדיף לשמש כדיפו מנקודת ראות תכנונית-מטרופולינית. חלופת טירה-אייל, שמאופיינת כמוקד תחבורתי כולל, תגדיל את הביקוש למטרו, תתרום לבניית מתחם מוקד תעסוקה, תרחיב הזדמנויות לקבוצות חלשות ותתרום להפחתת פליטת מזהמי אוויר וגזי חממה״.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן