שישה חודשים לבחירות המרוץ לראשות כפר סבא

בעוד שישה חודשים, יצאו תושבי כפר סבא לבחור את ראש העיר הבא, האם רפי סער יזכה בכהונה נוספת או שאחת מחברות המועצה הדר לביא, עדי לוי סקופ, אסנת ספורטה? ואולי רון קוגמן יפתיע? על המועמדים וניסיון להעריך את הסיכויים ואת הקמפיין

מי יהיה ראש העיר הבא של כפר סבא?
הבחירות השנה קיבלו אופי שונה. במערכות הבחירות הקודמות שעד פסח תמונת המועמדים הייתה ברורה וגם הקמפיינים כבר היו בעיצומם, 5 שנות הכהונה האחרונה עשו שינוי משמעותי בחברה הישראלית שינוי שהשפיע מהותית על הבחירות לרשויות המקומיות. 5 שנים במהלכן היו 5 מערכות בחירות ארציות, מגפה עולמית וגל מחאה עממית חסר תקדים, כל אלו שינו ומשפיעים גם על הבחירות המקומיות. איך זה יבוא לידי ביטוי בבחירות המקומיות? התשובה בעוד שישה חודשים.


ראש העיר רפי סער

ראש העיר מדצמבר 2018, יליד כפר סבא, בן 55. נשוי  למיטל אב ל 3 מנישואיו הראשונים. נולד והתחנך בכפר סבא, למד בתיכון "כצלנסון". בעל תואר ראשון במדעי המדינה וסוציולוגיה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן. המסלול לצמרת עבר במערכת המוניציפאלית בעיר ומחוצה לה. סער כיהן כעוזרו האישי של ראש העיר לשעבר יצחק ולד, ובהמשך מונה לסמנכ"ל העירייה ולמנכ"ל העירייה. אחד מהפרויקטים עליו הוא גאה הוא פרויקט "מחיר למשתכן" בשכונת הדרים, בשנת 2002 מונה לתפקיד מנכ"ל עיריית כפר סבא, בשנת 2008 התמודד לראשות מועצת כוכב יאיר-צור יגאל והפסיד, כיהן כמנכ"ל עיריית הוד השרון במשך חמש שנים מ 2009 עד 2014.  בבחירות 2018 התמודד סער על ראשות עיריית כפר סבא מול הדר לביא, יובל לוי יוסי סדבון, צביקה צרפתי, עילאי הרסגור-הנדין ומירית שקד ברק ועלה לסיבוב השני בו ניצח את יוסי סדבון.

שנות הקדנציה הראשונה היו מאתגרות. ההתמודדות עם הקורונה, הצורך לשמור על מערכת עירונית יציבה ומתפקדת, על איזון תקציבי על שירותים חיוניים וכל זאת ללא תמיכה של השלטון המרכזי שהתמודד עם 5 מערכות בחירות. שרי פנים, אוצר ותחבורה מתחלפים.

אתגרי הבניה והפיתוח העירוני עוררו מחלוקת, קידום תכנית תמ"ל 1088 בצפון העיר, התחדשות עירונית של יוספטל, התחדשות עירונית במרכז העיר, כל אלו היו נושאים עליהם שם סער את הדגש ועליהם תתנהל מערכת הבחירות. הפוליטיקה המקומית גם היא לא הייתה פשוטה. סער זכה ב 3 מושבים במועצת העיר, הפרישה של אסנת ספורטה לאופוזיציה, השאירה אותו עם 2 מושבים במועצה. מה שדרש עבודה פוליטית מאסיבית לשמירה על קואליציה מתפקדת, משימה בה הצליח. למרות החיבור הלא פשוט בין הסיעה הדתית וסיעת מרצ, המחלוקות על נושא תחבורה ציבורית ושמיטה לא פרקו את הקואליציה. סער לא הכריז רשמית על תחילת הקמפיין אבל בשטח הקמפיין עובד. מי יהיו חברי הסיעה? חוץ מדני הרוש שמקומו מובטח כל הקלפים קרובים לחזה.

מה הסיכויים?

הניסיון אומר שקשה לנצח ראש עיר מכהן, רפי סער הוא בעל הסיכויים הגדולים להיבחר לקדנציה שנייה, עם ניסיון מוצלח בניהול קמפיין ובמיוחד במצב בו יש עוד 4 מועמדים שאם לא יהיו פרישות ואיחודים, הקולות יתפצלו ביניהם.



הדר לביא

הפתעת הבחירות האחרונות, הדר לביא התחילה את הקמפיין הקודם עם 2% מוכרות בציבור והגיעה למקום השלישי עם 18% תמיכה, קרובה לסיבוב השני. הרשימה שלה זכתה  ב 3 מושבים במועצת העיר. עד הבחירות הקודמות הייתה הדר לביא אנונימית, כפר סבאית מגיל שנתיים, פעילה ציבורית מגיל צעיר בראיון לכפר סבא ניוז אמרה "עברתי בכל חיי בתחנות של השפעה, התנדבות מועצת תלמידים מועצת נוער עירונית ו 12 שנות שירות צבאי קצינה  ב 8200  הובילו אותי רק למקום אחד, אני רוצה להנהיג את כפר סבא"

הדר בת 39 נשואה לאורון אמא ל 3 בנים למדה לתואר ראשון בכלכלה ומדעי הרוח ותואר שני במדיניות ציבורית. הפעילות הציבורית הראשונה שלה אחרי השחרור הייתה יו"ר מועצת הנשים העירונית תפקיד לו מונתה על ידי ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו.

הדר היא אחד מהקולות הדומיננטיים באופוזיציה, עם סיעה מגובשת ופעילה של 3 חברים יחד עם פנחס כהנא ויעל סער הצליחו לעורר לדיון נושאים רבים הבולט היה המאבק על עתיד הדיור בעיר, הסיעה הצליחה להחזיר את פרויקט אמנה לדיון ולשינוי ההחלטה המקורית, הובלת המאבק בתכנית תמ"ל 1088, המאבק על איסור שימוש במשאבי העירייה לקידום ראש העיר, פעולה מתמשכת בתחומי החינוך כולל מתן מענה להורים בהתמודדות מול המערכת העירונית.

מה הסיכויים?

הדר לביא נחשבת כמתמודדת הבכירה מול ראש העיר המכהן, הסיעה המגובשת נותנת יתרון על פני המתמודדים האחרים, כנס ההכרזה על המועמדות הביא מאות תושבים והמערכת הארגונית של הקמפיין כבר עובדת בשטח.

הדר לביא צילום רמי זרנגר


עו"ד עדי לוי סקופ

חברת המועצה עורכת הדין עדי לוי סקופ, נבחרה בבחירות הקודמות למועצת העיר ברשימת השכונות הירוקות מטעם סיעת הרשימה שלנו.  סקופ כיהנה כחברת קואליציה מחזיקת תיק התרבות, השכונות הירוקות ויו"ר מועצת נשים עירונית ועד לפני מספר חודשים כממלאת מקום יו"ר החברה לתרבות ופנאי תפקיד ממנו פרשה אחרי שנחשפה פרשת הציור. עיקר הפעילות של עדי לוי סקופ, הייתה במועצת נשים שם קידמה את הפעילות העירונית למען נשים.  אחת מגולות הכותרת של פעילותה היה קורס הדירקטוריות שמכשיר נשים לתפקיד. סקופ הכריזה על מועמדותה לפני כחודשים וכתבה "מתוך תחושת אחריות גדולה והבנה עמוקה של גודל השעה, החלטתי להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר כפר סבא, – הגיע הזמן לראשת עיר בכפר סבא ואני נחושה לעשות היסטוריה"

מה הסיכויים?

האם הכוח בשכונות הירוקות ישמר?, האם יש לסקופ השפעה גם במעגלים רחבים יותר בעיר? אלו שתי השאלות שיקבעו את סיכויי ההצלחה של עדי לוי סקופ, עדי הוכיחה עשייה משמעותית. השאלה היא עם העשייה שלה חלחלה לציבור שיבחר לתמוך בה. באירוע שערכה בביתה לפני פסח הגיעו עשרות רבות של תומכים. מטה הבחירות שלה מתגבש ויכלול מספר דמויות מפתח בקהילה הכפר סבאית.

עו"ד עדי לוי סקופ צילום: נוקי שריר


ד"ר אסנת ספורטה

חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה נשואה למולי ואמא ל-3 בנות נולדה וגדלה בשכונת עליה, בוגרת במערכת החינוך של כפר-סבא. לד"ר ספורטה רזומה עשיר בתחום האקדמי והמוניציפלי והיא חתומה על מספר מהפכות שיזמה והובילה בתפקידיה כסמנכ"לית עיריית חדרה ומוקדם יותר כמנהלת אגף החינוך בעיריית חולון. בתחום האקדמי, היא הובילה את מחקר בתי הספר הניסויים בישראל. היא בעלת תואר PH.D בתחום מדיניות החינוך מטעם אוניברסיטת תל-אביב, בוגרת התוכנית למנהל עסקים באוניברסיטת Harvard בבוסטון ונחשבת למומחית בהובלת רפורמות בארגונים מורכבים.
בשנת 2018 נבחרה למועצת העיר ברשימתו של רפי סער.מיד לאחר הבחירות, החלו חוסר הסכמות בין השניים. שנה לאחר הבחירות החליטה ד"ר ספורטה לפרוש מהקואליציה לדבריה בשל מחלוקות על אופן ניהול העיר כפר סבא. בראיונות שהעניקה לכלי התקשורת אמרה כי ההחלטה נפלה אצלה לאחר שהבינה שסער אינו מתכוון לממש את הבטחות הבחירות שלו ולכן בחרה לצאת לדרך עצמאית. מאז היא חברת אופוזיציה דומיננטית מנהלת מול ראש העיר עימות מתמשך בעיקר בנושאי חינוך, בינוי ותחבורה.

ד"ר אסנת ספורטה לא הכריזה עדיין באופן רשמי על מועמדותה לראשות העיר, אולם היא נפגשת עם תושבים ומנהלת שיחות עם מובילי דעה בעיר כפר סבא, על מנת לגבש תמיכה רחבה ככל האפשר במועמדותה. ההערכה היא כי היא תכריז בעוד מספר שבועות על מועמדותה.

מה הסיכויים?

ספורטה מתמודדת בפעם הראשונה ברשימה עצמאית. יחד עם זאת, היא מוכרת בציבור המקומי ומציגה ניסיון משמעותי בניהול מערכות חינוך. האם הניסיון שלה ימצב אותה כאישה המובילה? החודשים הקרובים יגידו.

ד"ר אסנת ספורטה


רון קוגמן

קוגמן הוא המועמד היחיד שלא מכהן כחבר מועצה. רון מביא איתו ניסיון עשיר בניהול מוניציפאלי. קוגמן  כפר סבאי ותיק, פעיל בוועדי הורים, נשוי לד"ר טל קוגמן, אב ל 2. בוגר תואר במנהל החינוך ולימודי ניהול עסקים בכיר באוניברסיטת תל אביב. בוגר קורס לניהול דירקטורים וקורס לניהול עמותות ומלכרי"ם מטעם המרכז הישראלי לניהול. כיהן בתפקידי ניהול באוניברסיטת תל אביב וכסמנכ"ל עיריית כפר סבא ועיריית רמת גן. בשנים האחרונות עובד כיועץ עצמאי לעיריות ולרשויות מקומיות רבות בישראל.  קוגמן היה מקורב לראש העיר לשעבר יהודה בן חמו והיה חבר בצוות המצומצם שלו בעת שהתמודד על ראשות העיר.

בחודשים האחרונים, פעיל קוגמן ברשתות החברתיות, מעלה לסדר היום הציבורי נושאים שונים ומקיים מפגשים רבים על פעילי ציבור בניסיון לגבש צוות מוביל משמעותי. ההכרזה הרשמית על המועמדות תתקיים בתקופה הקרובה "אני מתייעץ עם אנשי ציבור וקובעי דעת קהל בעיר על מועד ההכרזה הצפוייה"

מה הסיכויים?

קשה בשלב זה להעריך האם נסיונו וההכרות העמוקה עם כפר סבא והמערכת המוניציפלית בעיר תהפוך את קוגמן למועמד מוביל.

רון קוגמן


כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן