אני יכול להגיד בגאווה שהחברה הכלכלית כפר סבא משיגה את היעדים שלה גם בעשייה ויזום פרויקטים כלכליים משמעותיים לטובת כפר סבא

שנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד, ראיון עם שגיא חן מנכ"ל החברה הכלכלית כפר סבא על ייצוב המערכת הארגונית ומעבר מגירעון לרווחיות, יזום פרויקטים חדשניים לרווחת תושבי כפר סבא ודאגה לפיתוח העתידי של העיר

שגיא חן מנכ"ל החברה הכלכלית כפר סבא
שגיא חן מנכ"ל החברה הכלכלית כפר סבא

משבר ארגוני, פרשת קירוי הסככות הסולאריות, העיכובים בבניית פרוייקט מהיר לעיר, אתגר עמדות הטעינה החשמליות, עזיבה משמעותית של עובדים, הפסקת פעילות מנהלת העסקים, ירידה דרמטית בהכנסות החברה הכלכלית זו רשימה חלקית של האתגרים שציפו לשגיא חן עם כניסתו לתפקיד המנכ"ל לפני כשנה וחצי. ראיון מיוחד על הישגים ואתגרים של החברה ומדוע בכלל צריך אותה. 

עו"ד שגיא חן תושב פתח תקווה, בעל תואר ראשון ושני במשפטים, נשוי ואב לשלושה. כיהן בתפקידו האחרון כמנהל אגף הלוגיסטיקה והרכש בעיריית פתח תקווה. במסגרת תפקידיו בפ"ת, ניהל חן תקציבים בהיקף של למעלה מ-200 מיליון ש"ח בשנה, היה אחראי על ניהול מכרזים מורכבים והוביל תהליכי שינוי פנים ארגוניים. 

החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא היא חברת בת עירונית בבעלותה המלאה של עיריית כפר סבא שהוקמה במטרה ליצור  ולקדם  פרויקטים כלכליים לרווחת תושבי העיר, החברה פועלת בכפר-סבא החל משנת 1991 ומשמשת כזרוע ביצוע של העירייה במספר תחומים עיקריים:

תכנון וביצוע של פרויקטים בתחום הבינוי והתשתיות, ניהול ותפעול של תחומים מוניציפאלים שונים, ניהול ותפעול,  פיתוח עסקי, מנהלת עסקים עירונית ויזמות של פרויקטים עבור העיר ותושביה. החברה פועלת על בסיס עסקי, בעלת מדדי הצלחה כלכליים ויעדים ברורים. ככזו, החברה מהווה משאב חשוב לפיתוח אורבני וליזמות בקרב הרשות המקומית.

 

 

מרכז המדעים החדש ביצוע החברה הכלכלית

מה היה מצבה של החברה כשנכנסת לתפקיד?

נכנסתי לתפקיד אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות ומשבר משמעותי בחברה, לא היה מנכ"ל קבוע תקופה ארוכה. משבר הסככות הסולאריות היה עננה על פעילות החברה, הצוות המקצועי של החברה היה חסר, ונדרש גיוס כ"א וייצוב של המערכת. החברה לא עמדה ביעדים התקציביים שלה והמשימות לשמה היא קיימת לא בוצעו. האתגר היה לבנות צוות מקצועי יעיל מגובש, להחזיר את החברה לפסים של רווחיות ויזום פרוייקטים חדשים. 

היום אני יכול לומר בגאווה שהחברה משיגה את היעדים שלה גם בעשייה וייזום פרויקטים כלכליים משמעותיים לטובת כפר סבא, גם במעבר מגירעון לרווחיות והיא  בעלת מערכת ארגונית אפקטיבית במסגרתה פועל כח אדם ברמה גבוהה מאד עם אווירה טובה של עשיה וצמיחה.

כיצד יצאם מהגירעון ועברתם לרווחיות?

יחד ובהתאם למדיניות יו"ר החברה וראש העיר מר רפי סער, הוחלט על בחינה של מוקדי רווח והפסד בכלל הפעילויות השונות. כל מוקד רווח/  הפסד נבחן בדקדקנות, פעילויות שהיו רווחיות הוגדלו, פעילויות שהיו הפסדיות הופסקו או צומצמו וכאלו שבהן הרווחיות הייתה גבולית התייעלו. במקביל עשינו שינוי בכוח האדם בחברה, היום מבנה כוח האדם בחברה הכלכלית הוא יעיל ואפקטיבי מה שהוביל גם לשיפור סביבת העבודה וגם לחיסכון כספי משמעותי.  אחד האתגרים הגדולים הוא חיבור של העסקים בכפר סבא ופיתוח עסקי של הפעילות הכלכלית של העסקים בעיר. אנחנו עובדים על הקמת מנהלת עסקים חדשה שתיתן שירות לעסקים הקיימים ולעסקים חדשים בעיר, גם בנושאי התנהלות עירונית, פיתוח עסקי כלכלי בתוך העיר, מינוף העבודה עם עסקים מקומיים וקידום יוזמות אנרגיה בעיר ולטובת העיר.

וממשיכים עם המאמצים ליעילות אנרגטית בעיר?

בוודאי, עיריית כפר סבא מייצרת היום 45% מהחשמל אותו היא צורכת והמטרה להגיע ל 70% אחוז. יש לנו פרויקטים חדשניים בתחום האנרגיה הסולארית כולל הקמת תאגיד אנרגיה עירוני, תחנות אגירה לחשמל, הרחבת תשתית הטעינה המהירה למכוניות חשמליות, פרוייקט החלפת תאורת הרחובות בעיר לתאורת לד, במסגרתו 50% מהתאורה העירונית כבר עברה לתאורת לד, מה שמביא לחיסכון משמעותי של חשמל. כל אלו מבוצעים על ידי החברה הכלכלית ביעילות, והרווחים גם הישירים וגם העקיפים נשארים לטובת תושבי העיר.

 

מדוע החברה הכלכלית נכנסה לפרויקט ההזנה, אפונים?

מדובר בפרוייקט מקסים שמתבסס לא רק על מזון אלא גם על חינוך לאורך חיים בריא ונכון. הפרויקט משלב גם ערכים כלכליים וגם ערכים חברתיים. בחנו את הנושא האם אנו יכולים לתת לילדי העיר מזון איכותי ובריא יותר במחיר תחרותי, והתשובה הייתה חיובית. כל המהלך נעשה בשיתוף פעולה מלא עם הנהגת ההורים. עיריית כפר סבא אחראית על בריאות ילדי העיר בזמן שהם שוהים במסגרות העירוניות, כל האוכל שמגיע מאפונים הוא מזון לא מעובד אלא אוכל בריא, החל מרמת הפסטה שהיא מחיטה מלאה ועד פשטידות מקמח חומוס וירקות טריים.

הפרוייקט כולל מערך שלם שתפקידו להסביר את החשיבות של מזון בריא, לרבות דיאטניות שמסייעות לבניית תפריט בריא וטעים לילדים, בקרת איכות יומית, והכל עם שמירה על הכלכליות של הפרוייקט. אין פשרות על האיכות של המזון שהילדים מקבלים ועל החינוך לאורח חיים ומזון בריא.

באיזה אופן מעורבת החברה בתכנון העתידי של אזור התעשיה?

אחד התפקידים החשובים שלנו זה הפיתוח הכלכלי העתידי של העיר, כל נושא עירוב שימושים המתוכנן ברובע התעסוקה של כפר סבא אמור להביא לשינוי דרמטי, העתיד הוא רובע תעסוקה עירוני שיכיל עירוב שימושים לרבות עסקים יחד עם מגורים ושימוש ציבורי, והחברה הכלכלית מקדמת את התכנון יחד עם מינהל הנדסה העירוני, וכמובן תהיה מעורבת בביצוע של התשתיות הציבוריות ופיתוח הנכסים העירוניים באזור התעשיה.

 

פרויקט המיזרקות בפארק פעילות חינם לתושבי כפר סבא

מה לגבי הסכם הגג החדש?

אין ספק כי הסכם הגג, לקידומו פעל ראש העיר בשנים האחרונות, הוא בשורה לתושבי העיר, גם מבחינת פיתוח התחבורה והתשתיות וגם מבחינת שדרוג והקמת שכונות חדשות אשר עתידות לתת פתרונות דיור לצעירים תושבי העיר.

בשנים הקרובות תהיה העיר כפר סבא בתנופת פיתוח משמעותית שתדרוש ניהול מקצועי של תכנון וביצוע התשתיות החדשות של העיר, הסכמי הגג, השכונות החדשות, ההתחדשות העירונית, הקרקעות המשלימות ופרויקט שכונת האצטדיון, כל אלו יהיו חלק מרכזי מהפעילות של החברה הכלכלית בשנים הקרובות, אשר עתידה לנהל את מכרזי התשתיות ותיקח אחריות על בניית מבני הציבור. מדובר בפרויקטים בסדר גודל כלכלי וביצועי משמעותי במיוחד והערך המוסף של החברה הכלכלית מבוסס על ניסיונה המקצועי עתיר השנים בניהול תכנון וביצוע פרויקטים של פיתוח שכונות חדשות העיר.

כיצד הציבור בכפר סבא רואה את החברה הכלכלית?

טביעת האצבע של החברה נוכחת בחייהם של תושבי כפר סבא באופן שוטף, החל מביצוע פרוייקטים של פיתוח כבישים ותשתיות ובניית בתי ספר ומבני ציבור ועד הקמת ושדרוג גינות חדשות ומתחמים ציבוריים שונים. ערכה המוסף של החברה הוא היכולת שלנו להרים פרויקטים כלכליים עירוניים במהירות, גמישות ויעילות, החברה משמשת כזרוע ביצועית יעילה של עיריית כפר סבא ובסופו של יום כלל הרווחים של החברה חוזרים לטובת העיר ותושביה.

פארק כפר סבא גם זכה לשורה של חידושים אותם ביצעתם, תוכל לפרט?

פארק יצחק ולד הוא דוגמה מצוינת לתפיסה תכנונית במסגרתה יציקת מספר תכנים למתחם אחד, מביאה לפריחה מחודשת של המתחם בלוח זמנים קצר. בחודשים האחרונים נפתחו לרשות הציבור מתקני המים והמזרקות החדשות המושכים אליהם מאות ילדים מידי יום הנהנים מבילוי קיץ מרענן ומהנה ללא תשלום, מתחם המנגלים החדש הכולל מספר עמדות מוצללות לשימוש במנגלים, תאורה, דשא ומתקן מים ושטיפה, מתחם הנינג'ה החדשני ורחב הידיים הכולל 17 מתקני ספורט אתגרי. לצד כל אלה, יפתחו במהלך החודש הקרוב 4 מגרשי פאדל, ענף ספורט חדש ונפלא התופס תאוצה עולמית, כאשר תושבי העיר יזכו להטבות בשימוש במתקן.

פשוט להגיע ולהנות.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן