הקרב על הסכם הגג בכפר סבא רגעי ההכרעה

ביום רביעי תתכנס מועצת העיר כפר סבא לדיון והכרעה על אישור הסכם הגג, תכנית הפיתוח המשמעותית של כפר סבא בעשורים האחרונים, מה התכנית מי תומך ומי מתנגד? כל הפרטים

קריית הצעירים האם זו התכנית שתכריע את הבחירות בכפר סבא? הדמיה קורן אדריכלים

הסכם הגג, גולת הכותרת של כהונת רפי סער כראש העיר עולה השבוע לדיון והכרעה במועצת העיר. האם מדובר בתכנית העתיד של כפר סבא או בטעות חמורה? תלוי את מי שואלים.

רקע על הסכמי הגג:

הסכם גג הוא הסכם שנערך בין מדינת ישראל, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון לבין רשויות מקומיות, על מנת להגדיל את היצע הדירות. ההסכם מאפשר הקמת שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור בתחום הרשויות המקומיות איתן נחתם ההסכם. במסגרת ההסכם מתחייבת המדינה בפני הרשות המקומית להעמיד מימון להקמה של מבני ציבור, מוסדות חינוך ותשתיות, עוד טרם שיווק הפרויקט. הרשות המקומית מתחייבת להעניק ליזמים היתר בנייה תוך 90 ימים. במסגרת ההסכם, נקבע לוח זמנים מוגדר לקידום הפרויקט, קצב ההיתרים בהסכמים דומים ברשויות אחרות עומד על כ2000 היתרים בשנה.

בכפר סבא הסכמי הגג אמורים להביא לפיתוח שכונות מגורים חדשות בצפון העיר, יחד עם סלילה של כביש עוקף צפוני. תכנית תמ"ל 1088 בצפון העיר שאמורה להוסיף כ4200 דירות היא חלק מהתכנית הגדולה, התחדשות עירונית בשכונת יוספטל תמ"ל 2040 תוסיף עוד כ4500  דירות ושכונת האיצטדיון עוד 550 דירות.

כמות יחידות הדיור הצפויות לפי מסמכי הסכם הגג

תחבורה

אחת ההתנגדויות המשמעותיות לתכנית היתה נושא התחבורה – בתכנית מתוכננות 3 כניסות / יציאות מהשכונה – חיבור דרומי לרחוב בן יהודה ולדרך המוביל, חיבור מזרחי לשכונת קפלן וחיבור צפוני לכביש 5503 אשר איננו סלול היום וצפוי להגיע לרחוב טשרניחובסקי ממערב ולכביש 5504 ממזרח (הכביש שעליו נמצא אזור התעשייה כס/50 ובית העלמין).  לתכנית צורפה בדיקה תחבורתית לבחון את השפעתו על העיר. הבדיקה לא מביאה בחשבון כלל את תכנית פינוי בינוי יוספטל, אשר עתידה לכלול תוספת של כ-3,500 יח"ד במרחק של קילומטר (לפי הפרסומים עד כה), וכן מניחה כי 49% מהנסיעות יתבצעו בתחבורה ציבורית. בבדיקה מופיע סקר שימושים נכון להיום וכרגע 6%-10% בלבד משתמשים בתחבורה ציבורית. לא ברור כיצד אחוז זה אמור לגדול פי 5 עד שנת 2040.  הבדיקה התחבורתית מביאה בחשבון אוטובוסים שיגיעו עד לתחנות הרכבת או המטרו, לא מתוכננים קווים ישירים בינעירוניים. 

בעיריית כפר סבא טוענים כי התכנית מביאה בשורה לעתיד התחבורה בכפר סבא: "הבשורה הראשונה במסגרת הפרויקט היא הקמת כביש 541 – כביש רוחב צפוני לעיר, על בסיס תוואי כביש 5503. מדובר בכביש שישמש כציר תנועה מרכזי של ערי השרון ויקשר את כפר סבא מכביש 6 ומחלף אייל דרך כביש עוקף ניר אליהו בשלב הראשון. בשלב השני יבוצע חיבור ישיר לכביש 4 וממנו לכביש עוקף רעננה בואך מרכז התחבורה הציבורית במתחם שפיים על כביש 20 – נתיבי איילון. בנוסף, יורחב כביש 5504, המוביל לאזור התעשייה המזרחי קדמת השלום, עד למחלף אייל. זאת בנוסף לחיבור השכונות המזרחיות לצומת חדש שיוקם בכביש 55, סמוך לנווה ימין – אשר יהווה כניסה דרומית חדשה לעיר, והקמת כניסה צפונית חדשה עם חיבור דרך המוביל לכביש 541 המתוכנן.

מימון

אחת הבשורות המשמעותיות של הסכם הגג היא מימון תשתיות, המדינה במסגרת ההסכם, המדינה מתחייבת לתקצב פיתוח מואץ של תשתיות ומבני ציבור, בעוד הרשות מתחייבת לקדם שיווק של מגורים בקצב ממוצע של לפחות 2,000 יחידות בשנה ולהוציא היתרים כ-90 יום ממועד הגשתם. חוזה הסכם הגג כולל התייחסות להיבטים הבאים: התחייבות של הרשות לקצב שיווק מינימלי ולמשך מקסימלי של 90 יום להוצאת היתר, תקצוב הקמת מבני ציבור ופיתוח שכונות ותיקות, מתן הטבות לדיור בר השגה והטבות כספיות לרשויות הבונות יחידות דיור במסגרת "מחיר למשתכן". מעבר להחלטות אלה ובהתאם לכוח המיקוח של הרשות וערכי הקרקע בתחומיה, נוספות להסכם יחידות דיור נוספות אשר ההכנסות מהן יממנו "תשתיות על" כגון מחלפים וכבישים בין-עירוניים, תשתיות עירוניות כגון פארקים, וכן מסגרות כספיות נוספות כגון התחייבויות לקרקע חלופית על מנת לאפשר כדאיות של פינוי-בינוי ברשויות בהן ערכי הקרקע נמוכים.

הניסיון מלמד שהמדינה לא תמיד עומדת בהתחייבות שלה למימון פיתוח, בהרצליה לדוגמא לא עמדה המדינה בסיכומים לפיתוח התשתיות בשכונת גליל ים מה שאילץ את עיריית הרצליה לממן פיתוח תשתיות מקופתה ולתבוע את רשות מקרקעי ישראל על סך של 380 מיליון ש"ח

פוליטיקה להיות או לחדול

הסכמי הגג, התחדשות עירונית ביוספטל, תמ"ל 1088, תכנית האצטדיון כל אלו עלו לדיון לאורך כל הקדנציה הנוכחית. תהליכי התכנון ההתנגדויות ואי היציבות השלטונית הביאו להתכנסות של כל התכניות להכרעה פחות מ5 חודשים לבחירות. בשבועות האחרונים היה דיון סוער האם יובאו ההסכמים לאישור המועצה או שיחתמו בלי דיון במועצה. ביום חמישי האחרון הודיע ראש העיר על כינוס ישיבת מועצה מיוחדת ביום רביעי 21.6 על מנת לאשר את ההסכמים, זהו שיא הכהונה של רפי סער, אישור ההסכם יטביע את חותמו של רפי סער כמי שעיצב את עתידה של כפר סבא, כישלון באישור ההסכם עלול להצביע על חולשה של רפי סער לקראת הבחירות המתקרבות.

רפי סער פרסם אתמול פוסט בו כתב: "פותחים שבוע היסטורי לעיר כפר סבא! שבוע שבו האמת תנצח את השקר.
המציאות את ההכפשה. לאחר עבודה מאומצת ומדוקדקת בת 3 שנים שהובלתי יחד עם הצוות המקצועי הבכיר של העירייה, עם יועצים ומתכננים ברמה הגבוהה ביותר, ועם רשות מקרקעי ישראל וכל משרדי הממשלה – ״פרויקט הצעירים״ יוצא לדרך!
לאחר אישור מועצת העיר, נחל בתכנון מפורט של פארק ההיי-טק הירוק שנקים בזכות ״פרויקט הצעירים״ בצפון-מזרח העיר, מהפכת התחבורה שנוביל לטיפול שורש בבעיות התחבורה הקיימות בעיר, הכרזה על התחדשות עירונית ביוספטל והקמת כ-3,230 יחידות דיור איכותיות (בשכונת הצעירים) שיוקדשו בחלקן הגדול לבני ובנות כפר סבא, הן בהשכרה מפוקחת לטווח ארוך והן לרכישה – בהנחה של מיליון שקלים ממחירי השוק! חלק מהקרקע יהווה בשורה כקרקע משלימה להתחדשות עירונית.
דמויות המובלות מאופורטוניזם ופוליטיקה קטנה, מנסות בכל כוחן לפגוע בפרויקט אשר יבטיח את עתיד המשפחות הצעירות בכפר סבא. שקרים, פייק ניוז ותעמולה פוליטית נבובה מסכנים את התנופה של כפר סבא. ראיתי בתעמולת הכזב פרסום פייק על מספר יחידות דיור מטורף, הזוי ולא קשור למציאות. קשקוש ושקר. מה הן באמת חושבות? שתושבי כפר סבא טיפשים? מהיכן הזלזול בעיר ובאינטליגנציה של תושביה?"
 
 

 

האם הסכם הגג יכריע את הבחירות בכפר סבא?

הקרבה לבחירות מעוררת התנגדות עזה הטענה המרכזית היא כי אסור להביא לאישור את ההסכם סמוך למועד הבחירות

חברת המועצה והמועמדת לראשות העיר הדר לביא: "איאבק למנוע את אישור הסכם הגג המסוכן והלא חוקי שראש העיר מנסה לקדם בישיבה החפוזה שנקבעה במועצה"

ראש העיר רפי סער הודיע על כינוס ישיבת מועצה בהולה ביום רביעי הקרוב לאישור הסכם הגג השנוי במחלוקת חריפה. במסגרת ההסכם, מתכנן סער לקדם בנייה בהיקפים אדירים של 30 אלף יחידות דיור נוספות, שצפויות להכפיל את אוכלוסיית כפר סבא.  עו"ד ד"ר מתן גוטמן, מטעמה של לביא, שלח מכתב לראש העיר רפי סער, למנכ"ל העירייה וליועץ המשפטי של העירייה ועותקים שלו נשלחו גם לשר הפנים, היועצת המשפטית לממשלה, מנכ"ל משרד הפנים, היועץ המשפטי למשרד האוצר, היועץ המשפטי של משרד התחבורה והיועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון. במכתב קוראת לביא שלא להביא לחתימה את הסכם הגג עתיר המשמעויות לעיר בתקופת בחירות, כיוון שאין בסיס חוקי לכך. לביא מבקשת לבטל את הישיבה בנושא שנקבעה בחופזה, תוך כדי שראש העיר נמנע מהעברת חלק מחומרי הרקע הרלוונטיים.

במכתב דורש עו"ד גוטמן, מטעמה שלהדר לביא, כי תינתן לאלתר הבהרה מטעם ראש העירייה והיועץ המשפטי כי הסכם הגג לא יובא לאישור והצבעה של המועצה טרם הבחירות הקרובות. כמו כן, הובהר לעירייה כי יש לראות במכתב זה מיצוי הליכים טרם פניה להליכים משפטיים ולהוצאת צווים מתאימים.

הדר לביא מסרה: "מדובר בהסכם חסר תקדים ומשנה סדרי עולם, של הוספת 30 אלף יחידות דיור בעיר, והוא עתיד להשפיע על עתידה של העיר כפר סבא לדורות הבאים. הבניה המסיבית חסרת התשתיות שמעוגנת בהסכם המדובר היא הרסנית לעיר. כעת עולה כי לא רק שההסכם הוא מסוכן לעתידה של כפר סבא, הוא גם מקודם ע"י ראש העיר באופן בלתי חוקי. הכוונה לאשר את ההסכם חודשים ספורים בלבד טרם הבחירות, אינה מתקבלת על הדעת ואינה חוקית. לראש העיריה אין מנדט לסנדל את העיר לדורות הבאים כאשר כלל לא ברור שהוא יבחר". חשוב לציין כי רק לאחרונה אימץ משרד הפנים הנחיות יסוד ביחס לשלטון המקומי שקבעו בחוזר מספר 10.2: "ככלל, בתקופת הבחירות נדרש איזון 'בין החובה לפעול במקום שיש צורך חיוני בכך, לבין חובת השמירה על איפוק וריסון בהפעלת סמכויות שלטוניות' (בג"ץ 8815/05)- ונקודת האיזון משתנה ככל שמתקרבים למועד הבחירות. בהתאם לכך, ככל שמתקרבים למועד הבחירות על הרשות המקומית לבחון את הצורך והחיוניות בפעולה ובפרט כאשר מדובר בפעולה בעלת השפעה ארוכת טווח, בין השאר לאור החשש מכבילת ידיי המועצה הבא".

 

הדר לביא צילום רמי זרנגר

מפת המועצה מי בעד מי נגד ומי לא החליט

מועצת העיר מונה 21 חברים כרגע ההכרעה תלויה בהחלטת סיעת מרצ, במידה ויתמכו יאושר ההסכם, במידה ולא או במקרה של פיצול הצבעה עשוי ההסכם לא להיות מאושר

תומכים:

סיעת ראש העיר "דרך חדשה" ראש העיר רפי סער וסגנו דני הרוש

סיעת תפו"ח  עו"ד יובל לוי וממה שיינפיין 

סיעת תנופה הרשימה הדתית סגן ראש העיר עו"ד איתן צנעני, אמיר קולמן וד"ר רפאל קובי

סיעת הליכוד סגן ראש העיר אורן כהן

מתלבטים:

סיעת מרצ פליאה קטנר, קובי פדווה, לירית שמש ומאיר מנדלוביץ'

חברי הסיעה יתכנסו הערב כדי לגבש החלטה משותפת בנוגע להצבעה

מתנגדים:

סיעת כפר סבא מתקדמת הדר לביא, פנחס כהנא ויעל סער.

סיעת כפר סבא בראש עו"ד יוסי סדבון, עו"ד קרן גרשון חגואל עו"ד סמי ריכטר

הרשימה שלנו עו"ד עדי לוי סקופ

חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה

סיעת כפר סבא אחת צביקה צרפתי

תומכים: 8

מתנגדים: 9

מתלבטים: 4

לקריאת ההסכם המלא שיובא לישיבת המועצה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן