אושר הסכם הגג, ההימור הפוליטי הצליח

מועצת העיר כפר סבא אישרה את הסכם הגג ההימור הפוליטי של רפי סער הצליח, במרכז התכנית: הקמת שכונה חדשה בצפון מזרח העיר עם 3,232 יחידות דיור ההתנגדויות לתכנית ימשכו

אושר הסכם הגג


המאבק הפוליטי על אישור תכנית קריית הצעירים והסכמי הגג הצליח לראש העיר רפי סער, בתמיכת מרצ וחבר האופוזיציה עו"ד סמי ריכטר אישרה מועצת העיר את התכנית.

ראש העיר כפר סבא, רפי סער: "היום זה אחד הימים החשובים בתולדות כפר סבא. התוכנית שאישרנו הערב במועצת העתיד היא בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא ואני נרגש מאוד מאישור התוכנית."

הדר לביא, מועמדת לראשות העיר ויו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת: "תכנית המגדלים שאושרה הערב במחטף היא חלק מתכנית כוללת של רפי סער להוספת 30,000 יחידות דיור בעיר. מדובר בהכפלת אוכלוסיית העיר תוך שנים ספורות והעמסת 60,000 רכבים נוספים על הכבישים שלנו."

התכנית עמדה במרכזו של הדיון הציבורי בכפר סבא בשבועות האחרונים, החלטתו של ראש העיר להביא את התכנית לאישור מועצת העיר במועד סמוך לבחירת עוררה ביקורת בטענה שזהו מחטף בחירות. למרות ההתנגדות הצליח רפי סער לשמור על רוב קואליציוני, לשון המאזניים היתה סיעת מרצ שהתנו את אישור ההסכם בתנאים 3 מחברי הסיעה תמכו בתכנית וחבר המועצה קובי פדוה יצא מהדיון לפני ההצבעה ולא הצביע.

לא ברור אם להסתייגויות אלו יש משמעות,  ההסכם שאושר אתמול לא כולל את הסתייגויות אלו והן דורשות גם את הסכמת המדינה. בעוד מספר חודשים סיעת מרצ בהרכבה הנוכחי לא תהיה קיימת לא תהיה לה אפשרות לאיים על שלמות הקואליציה וגם לא יהיה שום כלי לאכוף את דרישותיהם אלא החוזה החתום יכריע.



בהודעה שהוציאה עיריית כפר סבא נכתב: " בהשקעה של מיליארד וחצי שקלים: 'פרויקט הצעירים' של כפר סבא אושר במועצת העירהקמת שכונת חדשה במחירי מטרה ושכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח, חידוש השכונות הוותיקות ובראשן יוספטל, פתרונות תחבורה מקיפים לשחרור הפקקים בעיר, הקמת מעונות סטודנטים ודיור מוגן לגיל השלישי ואצטדיון עירוני חדש שיהפוך לאחד מהמגרשים המתקדמים בישראל. פרויקט הצעירים שישנה את פני העיר כפר סבא אושר היום (ד') במועצת העיר ויביא השקעה של 1.5 מיליארד שקלים בעיר.

במרכז התכנית: הקמת שכונת "קריית הצעירים" בצפון מזרח העיר עם 3,232 יחידות דיור חדשות, שיעניקו למשפחות בכפר סבא אפשרות לרכוש דירה בהנחה של עד מיליון שקלים ובשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח בשורה ענקית לעיר כפר סבא: פרויקט הצעירים, שקידם רה"ע רפי סער יחד עם גורמי המקצוע בעירייה מול רמ"י ומשרד התחבורה, אושר הערב (ד') במועצת העיר. במסגרת התוכנית, יושקעו 1.5 מיליארד שקלים בעיר כפר סבא במגוון תחומי החיים, כאשר ינתן דגש רב לשדרוג התחבורה הציבורית בעיר, הקמת כבישים חדשים והרחבת כבישים קיימים, כניסות חדשות לעיר, הקמה של שכונות חדשות בעיר, שדרוג השכונות הוותיקות ובראשו שכונת יוספטל, שמירה על השטחים הירוקים בעיר ושדרוג האצטדיון העירוני כפר סבא. תקבולי העירייה משיווק יח״ד ע"י רמ״י צפוי להגיע למאות מיליוני שקלים.

במסגרת התוכנית, התחייבה העירייה לשים דגש על דיור בר השגה לזוגות הצעירים במחיר מופחת ובהנחה של עד מיליון שקלים ודירות שיופנו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח ומסובסד על ידי חברת 'דירה להשכיר'. השכונה תיבנה על בסיס שמירה על השטחים הירוקים, הקמת טיילת עירונית ירוקה, שימור יער קפלן ועוד.

לצד הקמת שכונת "קריית הצעירים", ישודרגו, במסגרת התוכנית הכוללת, השכונות הוותיקות בעיר שבראשן שכונת יוספטל. בזכות הפרויקט תקודם תוכנית התחדשות של כ-960 יחידיות דיור קיימות בשכונה, שכיום אינן עומדות בתקן רעידת אדמה, באמצעות תוכנית להתחדשות של שכונה שלמה בעיר. מדובר בתוכנית שכולה צדק חלוקתי באחת השכונות הוותיקות של העיר. בנוסף יוקמו בשכונת יוספטל המחודשת 950 יחידות דיור חדשות, שישווקו במחיר מטרה, מתוכן ישווקו מאות יח"ד במחיר מטרה לבני העיר כפר סבא. התוכנית השלישית היא תוכנית האצטדיון, במסגרתם תוקם שכונה חדשה עם 550 יח"ד למגורים.

במסגרת ההסכם, משרד התחבורה יהיה זה אשר יתכנן ויבצע את התשתיות התחבורתיות ברחבי העיר, מחוצה לה ובשכונות החדשות שיוקמו בכפר סבא. הבשורה הראשונה במסגרת הפרויקט היא הקמת כביש 541 – כביש רוחב צפוני לעיר, על בסיס תוואי כביש 5503. מדובר בכביש שישמש כציר תנועה מרכזי של ערי השרון ויקשר את כפר סבא מכביש 6 ומחלף אייל דרך כביש עוקף ניר אליהו בשלב הראשון. בשלב השני יבוצע חיבור ישיר לכביש 4 וממנו לכביש עוקף רעננה בואך מרכז התחבורה הציבורית במתחם שפיים על כביש 20 – נתיבי איילון.

בנוסף, יורחב כביש 5504, המוביל לאזור התעשייה המזרחי קדמת השלום, עד למחלף אייל. זאת בנוסף לחיבור השכונות המזרחיות לצומת חדש שיוקם בכביש 55, סמוך לנווה ימין – אשר יהווה כניסה דרומית חדשה לעיר, והקמת כניסה צפונית חדשה עם חיבור דרך המוביל לכביש 541 המתוכנן. בשורה נוספת במסגרת ההסכם שיובא לאישור היא תכנון ממשק התחברות לכביש 4 על ציר מזרח-מערב, לרבות חיבור השכונות הירוקות לכביש 541.

ראש העיר כפר סבא, רפי סער: "היום זה אחד הימים החשובים בתולדות כפר סבא. התוכנית שאישרנו הערב במועצת העתיד היא בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא ואני נרגש מאוד מאישור התוכנית. פרויקט הצעירים הוא פרויקט שתוכנן בקפידה, וכזה שיאפשר לצעירי העיר להישאר לגור בכפר סבא במחיר שפוי. לראשונה, אנו מציגים הסכם משולב עם משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל להקמת תשתיות תחבורתיות מקיפות ונרחבות למען רווחת וטובת כלל תושבינו. בזכות פרויקט הצעירים תתאפשר התחדשות עירונית בשכונת יוספטל בפרט, ושדרוג השכונות הוותיקות בכלל. הפרויקט ישדרג גם את אזורי התעסוקה של כפר סבא וישמשו עוגן כלכלי לעיר כפר סבא לעשורים הקרובים.

הדר לביא צילום רמי זרנגר

הדר לביא, המועמדת לראשות העיר ויו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת, מסרה: "תכנית המגדלים שאושרה הערב במחטף היא חלק מתכנית כוללת של רפי סער להוספת 30,000 יחידות דיור בעיר. מדובר בהכפלת אוכלוסיית העיר תוך שנים ספורות והעמסת 60,000 רכבים נוספים על הכבישים שלנו. תכנית המגדלים תשנה את אופייה של העיר מקצה לקצה, כל זאת, מבלי שניתן מענה אמיתי לנושא התשתיות העירוניות, חרף הבטחותיו של ראש העיר בנושא. אין בהסכם פתרונות תחבורה ראויים – אין נת"צ ברחוב בן יהודה, אין פתרון לצומת עלייה ואין חיבור של כביש 541 לכביש 4. אין בו תחנת רכבת במזרח, לא תחנת מטרו, ואפילו מחויבות לשבילי אופניים, כפי שמבטיח ראש העיר, אין בהסכם.

דווקא שכונת יוספטל הוותיקה, שצמאה להתחדשות, לא זוכה לתכניות פינוי-בינוי במסגרת ההסכם. ההסכם יפגע גם בעצמאותה הכלכלית של כפר סבא, אשר מוותרת על הכנסות בגובה מאות מיליוני שקלים ותהפוך להיות תלויה בכספים שיועברו אליה מהמדינה. בהסכם כפר סבא מתחייבת להעביר גם לידי המדינה שטח גדול של 8 דונמים לטובת מסופי תחבורה, שטח שערכו הכספי הוא אדיר. לא פחות חמור מכך, נושאי תשתיות שלמים וחשובים אינם זוכים לשום מענה בהסכם, כדוגמת טיהור שפכים וקידוחי מים וזה מבלי להזכיר אפילו שפרקים שלמים, כולל לוחות זמנים, פשוט נעדרים מההסכם.

מדובר בהסכם מסוכן ולא מבושל שהועבר במחטף ערב בחירות. אנחנו נמשיך להיאבק בכל הכלים נגד תכנית המגדלים המסוכנת. לאחר שאנצח בבחירות הקרובות, נביא תכנון אחראי למען כפר סבא ותושביה. תכנון עם חזון שישמור על האופי המיוחד של העיר, תוך דאגה לתשתיות ולשטחים הציבוריים. תכנון שיכלול התחדשות עירונית איכותית, פתרונות דיור ליוקר המחיה וקיצור הבירוקרטיה, רק כך נבטיח את עתידה של כפר סבא".

חברת המועצה ומועמדת לראשות העיר אסנת ספורטה מסרה: לא מדובר בקריית צעירים אלא בפרויקט מגדלים. זו עוד פעולת יח"צ יקרה של רפי סער, ארבעה חודשים לפני הבחירות. כהרגלו, הוא שולף מהמותן סיסמאות ריקות מתוכן, והפעם תכנית שכולה אחיזת עיניים שתחמיר את משבר הדיור בכפר סבא; היא תביא לעיר משקיעים עם כיסים עמוקים שירכשו את הדירות במחירים גבוהים. הם יעלו את מחירי השכירויות כך שהזוגות הצעירים שלנו לא יוכלו להשכיר בעיר אפילו דירה בת שני חדרים. הגיהנום הזה הוא כאין וכאפס לעומת הגיהנום שיהיה בכפר-סבא ובעיקר במזרח העיר אם הסכם הגג הזה יצא לפועל. כשאני אהיה ראש עיר אפעל לביטול מיידי של ההסכם הרע הזה ואגבש תכנית רצינית שתביא פתרון יסודי ואמיתי בדמות דיור בר השגה לזוגות הצעירים.

ד"ר אסנת ספורטה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן