גיבורי העל של הכללית

לראשונה במחוז שרון שומרון של כללית: לא עוד בכי וסבל בעת מתן טיפול. במרכז לבריאות הילד בכפר סבא הירוקה, נפתחה מרפאה – "מתגברים ומתגברות" שמסייעת למטופליה להתגבר על הפחדים ולעבור טיפולים ובדיקות דם בהצלחה וברוגע

בדיקת רופא לנועם בן ה 4. יחד עם ד"ר אמיר מנדלסון - מרפאת מתגברים כללית הירוקה

במחוז שרון שומרון, מטעם ה"כללית", נפתחה לאחרונה "מרפאת מתגברים ומתגברות" – בשכונה הירוקה בכפר סבא. השקת המרפאה נועדה לתת מענה לילדות ולילדים הפוחדים מביקור במרפאה סביב פעולות רפואיות.

 צוות המרפאה הכולל את דר' אמיר מנדלסון – מומחה ברפואת ילדים, ואת האחיות: חנה רייסקי גרנות ואור לי גלמן חכים: "מדובר במיזם שאנחנו שואפים ליישם בכל מרפאות הכללית. המטרה שלנו היא להנעים את הטיפול בקרב הילדים ולשמוע בסופו קולות של צחוק ולא של בכי". 

לדבריהם: "מאות ילדים ומתבגרים חווים תחושות של חשש ופחד מטיפול רפואי ובייחוד מבדיקות דם. דבר שגורם להם להיכנס לסטרס, לסרב לטיפול ולעיתים אף לפרוץ בבכי. רוב הילדים חוששים ממחטים והחלום שלנו היה לייצר להם חוויה מתקנת שבה הם יסיימו את הטיפול בחיוך".

יחד כצוות הם הצליחו לעלות על שיטה ייחודית שאותה הם מיישמים במרפאה שהשקתה התרחשה בימים אלו. דר' מנדלסון: "הצלחנו לעזור להרבה מהמטופלים שלנו להתגבר על הפחדים שלהם. הכנסנו למרפאה ליצנים רפואיים, תחפושות של גיבורי על ועוד שלל אביזרים ל'המתקת' הטיפול. בנוסף אנחנו משלבים – אלחוש מקומי וטכניקות של הסחת דעת כמו משחקי דמיון באמצעות תחפושות, הקרנת סרטונים ואפילו משקפי מציאות מדומה למטופלים הבוגרים יותר. כל אלו מסייעים לילדים לצאת עם חוויה חיובית ותחושת מסוגלות והעצמה".

מהלך הטיפול

לאחר הפניה רפואית, פוגשים הילדים והוריהם את הצוות הסיעודי ומקבלים מענה מותאם בהתאם לצורך שזוהה על ידי צוות האחיות. ההכנה יכולה לכלול תהליכים קצרי מועד, בהם ניתנים הסברים בסיסיים או מספר מפגשים, לאורך תקופה, הכוללים הכנה רגשית עמוקה יותר וסימולציות ייעודיות.

תחומי המיקוד של עבודת האחיות במסגרת המרפאה הינם: יצירת קשר חיובי עם הילדים המטופלים ומשפחותיהם. בניית אמון ושיתוף פעולה של הילדים מול הצוותים הרפואיים לקבלת הטיפול, הבדיקות או החיסונים. סיוע לצוות המטפל בהתמודדות עם התנגדויות וקושי רגשי של הילדים והפחתת חרדה ומתח. כמו כן, הצוותים מביעים שביעות רצון גבוהה יותר, דבר המסייע במניעת שחיקה ותורם לאיכות הטיפול בטווח הארוך.

מטופלת המרפאה מספרות על החוויה:

לילי רויזמן בת 12 מכפר סבא מספרת: "הייתי צריכה לבצע בדיקות דם במשך תקופה ארוכה. האמת שממש רציתי אבל לא הצלחתי לגשת למרפאה מרוב פחד. יש לי פחד קיצוני מבדיקות ובעיקר ממחטים. בכל פעם שאמא שלי תיאמה לי בדיקות דם, עשיתי לה כזו דרמה שהיא הייתה חייבת לבטל. כשסיפרו לי שיש שיטה חדשה שתעזור לי לעבור את הבדיקות ללא כאבים ופחדים – לא האמנתי אבל נתתי לזה הזדמנות. בעזרת הסחת דעת והמון חיזוקים חיוביים – הצלחתי לעבור את הבדיקה ואני גאה בעצמי".

אריאל לוי בת 8 מכפר סבא מספרת: "אחרי שברחתי מהמרפאה, אמא שלי הבטיחה לי שהביקור הזה הולך להיות אחרת. בהתחלה ממש לא רציתי, אבל בסוף החלטתי לנסות. האחות והרופא במרפאה הסבירו לי בצורה מאוד נעימה על הבדיקה ולמה זה חשוב. הרגשתי שממש מקשיבים לי ומאמינים לי ואפילו האחות נתנה לי לבחור את המבחנות לבדיקה עצמה. הצלחתי להתגבר בלי לבכות בפעם הראשונה וההרגשה הייתה מאוד טובה."

בדיקת דם עם משקפי VR ללילי בת ה 12

ד"ר מנדלסון: "מחקרים שבוצעו מראים כי90% מהילדים חוששים ממחטים. ההורים מתמודדים עם הפחד עוד מקביעת התור וחלק גם מתקשים בכלל להכניס את הילדים למרפאה. ההחלטה להקים את מרפאת מתגברים ומתגברות שלנו הייתה מתוך ההבנה כי מתן מקום לחשש, הקשבה לילדים בשילוב משחק וצחוק ואפילו מכשירים כמו משקפי מציאות מדומה ומקרן סרטים, יכולים לעזור לילדים להתמודד עם הפחד ולהתגבר עליו. 

השינוי מורגש מרגע הכניסה למרפאה, דרך המשרד ובחדר ההמתנה, שם לעיתיים החרדה מתגברת לקראת המפגש עם הצוות, בדיקת הדם או החיסון. הליצנים הרפואיים מצחיקים, לעיתים מסיחים את הדעת, לעיתים שרים יחד עם המטופל ולפעמים רק נמצאים שם ומחזיקים את היד, של הילד, ההורה ולעיתים אפילו של איש הצוות". 

האחיות אור לי גלמן חכים וחנה רייסקי גרנות מספרות בהתרגשות: בנינו סטנדרט חדש של דרך טיפול. שינינו שפה ואת צורת השיח מול הילדים. השפה בה אנו בוחרות להשתמש, ההכרה בפחד ומתן לגיטימציה לכל תחושה ומחשבה – הם שיוצרים את השינוי האמיתי.

ילדים שעוברים את התהליך יוצאים מהחוויה מועצמים, גאים בעצמם וקרוב לוודאי יגדלו להיות מבוגרים שלא יהססו לפנות לקבלת מענה רפואי בעת הצורך.

לסיום מציין דר' מנדלסון: "בימים אלו נפתחת מרפאה דומה בחדרה ואנחנו מאמינים שעם הזמן המודל שיישמנו כאן בכפר סבא יגיע לערים נוספות. המטרה שלנו לעזור לכמה שיותר ילדים והורים לעבור את הטיפולים והבדיקות בקלות, ללא כאב וללא פחד".

אריאל בת ה 8 בבדיקות דם

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן