ציור לא יהיה גם הכסף לא יוחזר

בהמשך לביטול פרוייקט האמנות לרגל חגיגות 120 לכפר סבא, החליטה הנהלת החברה העירונית לתרבות ופנאי לא לדרוש את השבת הכספים ששולמו כמקדמה.
החברה לתרבות ופנאי" "הליך הפיצוי נעשה בכפוף לחוות הדעת של היועצים המשפטיים וע"פ דיני העבודה שנקבעו בחוק. ההליך נעשה בצורה שקופה מול חברי הדירקטוריון ומנהלי החברה העירונית לתרבות ופנאי"
עו"ד עדי לוי סקופ "לא יעלה על הדעת שכספי ציבור משולמים לאמן שלא ביצע עבודה ואין לנו שום תמורה"
אריק ונונו - המקדמה נשארת אצל האמן

ארבעה חודשים אחרי שהתפוצצה פרשת הזמנת עבודת האמנות מהאמן אריק ונונו, קיבל דירקטוריון החברה לתרבות ופנאי כפר סבא את המלצת היועץ המשפטי של החברה לא לדרוש את השבת כספי המקדמה ששולמה בסך 140,000 ש"ח מהאמן אריק ונונו.

תחילת הפרשה בחודש מאי השנה,  דירקטוריון של החברה לתרבות ופנאי בכפר סבא אישר סכום של 330אלף ש"ח לקראת חגיגות ה-120 לכפר סבא עבור אומנות ותרבות. לאחר אישור הסכום התברר לחברי הדירקטוריון כי כל הסכום ישולם עבור יצירה אחת של האומן אריק ונונו, היצירה אמורה היתה להיתלות בהיכל התרבות במסגרת חגיגות 120 שנים לעיר.

מדובר ביצירה של 7 מטרים על 7 מטרים (49 מ"ר), עליה כבר קיבל ונונו, אומן מוערך ובינלאומי תושב העיר, מקדמה בסך 140 אלף ש"ח. אחרי שהתברר כי כל הסכום יופנה לרכישת עבודה אחת מאמן אחד קמה סערה ששיאה היה בישיבת מועצה בה טען חבר המועצה יוסי סדבון כי “ראש העיר רפי סער היה צריך לפסול עצמו לעסוק בבחירת האומן המוכר לו שנים רבות בגלל הזיקה הפוליטית של האומן אליו" טענה שהוכחשה על ידי ראש העיר רפי סער: "הנ"ל הטיח כנגד ראש העיר, כאילו פעל בניגוד עניינים מבלי שנכנס לעובי הקורה ועל אף שלא בדק את הדברים לעומקם."

הסערה בעיר הובילה את אריק ונונו להוציא מכתב לראש העיר, כי הוא מבקש לצאת ממחול השדים סביב הפרויקט ולוותר עליו. הסוגיה שנותרה היתה גורל המקדמה ששולמה עבור העבודה בסך 140 אלף ש"ח עליה לא היה מוכן אריק ונונו לוותר.

סוגיית השבת הכספים וביטולו של ההסכם הובאה להמלצתו של עורך הדין חן סומך על מנת לתת חוות דעת בנוגע לסגירת החשבון בין החברה העירונית לתרבות ופנאי לאריק ונונו. חוות הדעת אותה נתן המליצה לא לדרוש את השבת הכספים ובמקביל אריק ונונו ימנע מדרישה לקיים את ההסכם שנחתם איתו.

ביום חמישי האחרון 10.11.22 התקיימה ישיבת דירקטוריון החברה העירונית לתרבות ופנאי בה הוחלט לקבל את המלצתו של עורך הדין סומך שנכח בישיבה וחזר על עמדתו התומכת באי השבת הכספים. חברות המועצה עו"ד עדי לוי סקופ מ"מ יו"ר דירקטוריון החברה לתרבות ופנאי וחברת המועצה הדר לביא התנגדו להחלטה.

 

חברת מועצת העיר, יו"ר מועצת הנשים ומחזיקת תיק התרבות, עו"ד עדי לוי-סקופ
עו"ד עדי לוי סקופ היעד שוויון ביצוג נשים בפוליטיקה המקומית

"לא יעלה על הדעת שכספי ציבור - 140,000 ש"ח משולמים לאמן שלא ביצע עבודה ואין לנו שום תמורה. אני מאמינה שכספי ציבור הם קודש הקודשים"

עו"ד עדי לוי סקופ, חברת מועצת העיר ומ"מ דירקטוריון החברה לתרבות הפנאי: "לא יעלה על הדעת שכספי ציבור – 140,000 ש"ח משולמים לאמן שלא ביצע עבודה ואין לנו שום תמורה. אני מאמינה שכספי ציבור הם קודש הקודשים ולכן ברור שהתנגדתי לכך בישיבת הדירקטוריון האחרונה ואמשיך להתנגד בכל במה. לטעמי ההליך כולו מתחילתו היה נגוע בפגמים מהותיים המהווים פגיעה במנהל תקין, בכללי האתיקה ובשקיפות ולא אוכל לתת לכך יד. מדובר באמן שקיבל את התשלום וימים ספורים לאחר מכן הודיע כי אינו מעוניין בביצוע היצירה ובהמשך דרש כי מלוא הסכום יוותר בידיו, כולל זכויות היוצרים בגין היצירה. המשמעות היא הוצאת סכום עתק מהחברה של 140,000 ₪ בגין אפס תמורה ובניגוד להוראות ההסכם. עד עכשיו לא קיבלתי שום הסבר המניח את הדעת כיצד הועברו לאמן תשלומים כה גבוהים עוד בטרם חתימת הסכם בין הצדדים ויתרה מכך- ממש במועד שיא הביקורת הציבורית על ההליך, איך מבוקש לאשר תשלום כה גדול בניגוד להוראות ההסכם וללא כל אסמכתאות על הוצאות נטענות אם היו כאלה, מדוע אושר לאמן להותיר את זכויות היוצרים בידיו בניגוד להסכם ועוד. כנבחרי/ות ציבור עלינו לנהוג בכספי ציבור בחרדת קודש, הכספים הללו הם של התושבים/ות ועל כן אמשיך לפעול בכל כוחי להשבתם לחברה ולציבור".

מהחברה העירונית לתרבות ופנאי נמסר: "העירייה, באמצעות החברה לתרבות ופנאי, משקיעה בתרבות בעיר ופועלת בכדי להביא לקדמת הבמה מיצגים של אומנים כפר סבאים. לרגל חגיגות 120 שנה להיווסדה של העיר, נבחר האומן המוערך אריק ונונו, שיצירתו הייתה אמורה להיות מוצגת בהיכל התרבות העירוני. הבחירה ביצירתו של ונונו נעשתה ע"פ החוק וכללי המנהל התקין, כפי שנהוג ברכישת פריט אומנות בפטור ממכרז.
בעקבות הכפשות מצד האופוזיציה כנגד החלטת העירייה, בחר האומן לבטל את השתתפותו בפרויקט, על אף שהיצירה הייתה כבר בשלבי ביצוע. האומן ביקש את השכר היחסי על ביצוע שלבי התכנון, זמן העבודה והחומרים שהוזמנו והושקעו. בעקבות כך, היועמ"ש של החברה המליץ על דרך פעולה שמאזנת בין כל האינטרסים וממזערת את הפגיעה האפשרית בחברה, ולכן הצביעו 6 מתוך 8 חברי הדירקטוריון אשר לקחו חלק בדיון, בעד אישור המלצת יועמ"ש ומנכ"לית החברה. הליך הפיצוי נעשה בכפוף לחוות הדעת של היועצים המשפטיים וע"פ דיני העבודה שנקבעו בחוק. ההליך נעשה בצורה שקופה מול חברי הדירקטוריון ומנהלי החברה העירונית לתרבות ופנאי".

בכירים בדירקטוריון החברה לתרבות ופנאי התייחסו לדבריה של חברת המועצה והדירקטוריון עדי לוי-סקופ, ומסרו:
"בתאריך 28.5.22 הצביעה הגברת סקופ בעד אישור ההקצאה הכספית בסך 330 אלף ש"ח לרכישת יצירת אומנות והיא לא העלתה כל תהייה ביחס לכך. האמירות של חברת המועצה מטילות דופי בעבודתו המקצועית של היועמ"ש ומנכ"לית החברה העירונית לתרבות ופנאי, שליוו את הליך הגישור מול האומן. כל זאת בזמן שלוי סקופ, משמשת כמ"מ יו"ר הדירקטוריון בחברה.
הדלפת פרטים לא נכונים על הליך הגישור בזמן הישיבה, הוא מעשה לא ראוי שאינו צריך להיעשות על ידי נבחר ציבור".

"בתאריך 28.5.22 הצביעה הגברת סקופ בעד אישור ההקצאה הכספית בסך 330 אלף ש"ח לרכישת יצירת אומנות והיא לא העלתה כל תהייה ביחס לכך. האמירות של חברת המועצה מטילות דופי בעבודתו המקצועית של היועמ"ש ומנכ"לית החברה העירונית לתרבות ופנאי, שליוו את הליך הגישור מול האומן."

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן