אדם על שבב

האם רפואת העתיד משנה פנים? חדשנות, מחקר ופיתוח יצאו לדרך במרכז הרפואי מאיר

כנס מאיר העשירי לחדשנות, מחקר ופיתוח, בהובלת פרופ' שי קויתי, ראש מכון מאיר למחקר ומנהל היחידה לראומטולוגיה, הסתיים בהצלחה מרובה במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית. הכנס הועבר במתכונת פרונטאלית והועלה באתר כנס ייעודי. פורסמו כ-70 פוסטרים בקטגוריות שונות, הוצגו עבודות מצטיינות ונשמעו הרצאות מרתקות

כמידי שנה בכותלי מרכז רפואי מאיר מוצגים מחקרים פורצי דרך ומגמות רפואה עתידיות בתחומי גנטיקה נשים ומיילדות, אונקולוגיה וכירורגיה, רפואה פנימית, רפואת ילדים, שיקום ועוד. חדשנות, מחקר ופיתוח הן מילים עם משמעות ועשייה, עליהן שוקד בקדחתנות, ד"ר גיא טופז, מ"מ סגן מנהל מרכז רפואי מאיר ומי שהיה בין המובילים בכנס ואחראי על מערך החדשנות במאיר. ד"ר טופז הציג את הפעילות הנרחבת בתחום החדשנות עבור מטפלים ומטופלים, פיתוח טכנולוגיות מתקדמות וחיבור לתעשייה ולחברות סטארט אפ. לדבריו: "חדשנות ברפואה היא אחד הכלים החשובים שיש לנו במאיר. היא מאפשרת ליצור תקשורת של שפות שונות בין ממשקים שונים מעולמות תוכן שונים." ומוסיף כי במאיר מתקיים תהליך מתמיד של איתור האתגרים וחיפוש פתרונות אפשריים.
ראש מכון המחקר פרופ' קיויתי אמר בגאווה רבה כי "המחקר והחדשנות הם עתיד הרפואה. אני שמח שנפלה בחלקי ההזדמנות לקחת חלק פעיל בהובלת התהליך במרכז הרפואי שלנו."

האודיטוריום היה מלא. הקהל היה מרותק לשמע ההרצאות המיוחדות, ביניהן פרופ' קרן אברהם, דיקאן הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב, פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית שהרצה בנושא מחקר בעידן הרפואה המנבאת. לדבריו, חדשנות היא היכולת להתמודד עם עולם משתנה. רופאים לא יוחלפו על ידי בינה מלאכותית, אלא זו תהייה וכבר הינה כלי מצויין לעיבוד נתונים רבים בזמן קצר, לדיוק, למניעת מחלות ולרפואה מותאמת אישית.
כמו כן, הציגו פרופ' דינה בן יהודה, דיקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, פרופ' דדי מאירי, ראש המעבדה לחקר מנגנוני סרטן וקנבינואידים בטכניון – על המדע המדוייק של הקנאביס. ד"ר גלוריה רשיד, מנהלת מערך המעבדות, פרופ' אבשלום שלום, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית ועוד.
בין המחקרים המצטיינים שהוצגו בכנס היה מחקרם של ד"ר רנין חילו וד"ר פיראס חסקיה ממערך הלב במאיר, שעסק ב שיקום לב מרחוק – העידן החדש. תכנית השיקום מרחוק בחולים לאחר התקף לב – זוכה לפופולריות רבה. היא מגדילה את נפח המצטרפים לשיקום הלב וזוכה לשעורי שביעות רצון גבוהים מהמשתתפים. המשתתפים מצויידים בשעון חכם עם אפליקציה ייעודית, המתעדת נתונים רבים כולל פעילות גופנית, מדדי לחץ דם, דופק ועוד. מכלול הנתונים משודר ישירות לצוות השיקום, שמבצע מעקב ונותן פידבקים בזמן אמת. במחקר שבוצע לאחרונה, נמצא כי משתתפי השיקום מרחוק משפרים באופן משמעותי את הכושר הגופני, יורדים במשקל ובאחוזי השומן בגוף באופן דומה למסלול השיקום במכון עצמו.

מחקר נוסף בהובלת ד"ר גל כהן מאגף הגניקולוגיה ומיילדות/המכון הגנטי במאיר עם עמיתיה, עסק בקשר בין הפחתה בתנועות עובר ובין סיבוכי חבל טבור. המחקר השווה את התוצאות המיילדותיות של נשים שהתלוננו על הפחתה בתנועות אל מול נשים ללא תלונה על הפחתה בתנועות, וגילה שבקרב נשים עם הפחתה בתנועות היו יותר סיבוכי חבל טבור בלידה.
מחקר מעניין, שבוצע במעבדה של פרופ׳ אסנת אשור-פביאן, על ידי הסטודנטית איילין כהן, התגלה קשר בין שני חלבונים חשובים מאד בהתפתחות סרטן השחלה (p53 ו (DIO3 שעשוי לתרום להאצת קצב גידולו. בימים אלו שוקדים על הבנת המנגנון והפוטנציאל העתידי שלו, שאולי אף יסייע בפיתוח תרופות חדשניות.
ד"ר אריאל ברל מהמחלקה לכירורגיה פלסטית, בשיתוף עם מעבדת המחקר במאיר, ובשיתוף אונ' ת"א הפקולטה למדעי הסביבה בראשות אלכס גולברג, ד"ר שלי מטלון מהמעבדה האוטואימונית וד"ר קרבצוב מהמכון הפתולוגי, הובילו מחקר מעניין ומרתק במיוחד. והפעם – הדילמה בשימוש בחוטי תפירה בזמן גידול.
המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז רפואי מאיר הינה מהמובילות בארץ בתחומים של גידול העור, ניתוחי אף ומומים מולדים בילדים. יש בה חשיפה למגוון רחב של תחומים בכירורגיה פלסטית יחד עם שאיפה מתמדת למצוינת ומתן שירות מעולה למטופל.
הכנס נחתם לאחר שלושה ימים מרתקים בפאנל שעסק בחשיבות מרכז החדשנות, שהוא בשר מבשרו של כל מרכז רפואי, ובחשיבות שיתוף הפעולה עם התעשייה. נאמר כי יש חשיבות רבה שרופאים יצאו לעולם הרפואה עם כלים טכנולוגיים ועליהם להשתנות ולהתמודד עם השינויים. בתום הפאנל הוכרזו הזוכים בעבודות המצטיינות.

מתוך 12 העבודות פורצות הדרך, נבחרו שלוש העבודות הזוכות:
במקום הראשון – גב' מאיה ז'מילה קוהון מהמעבדה לחקר מחלות אוטואימוניות
במקום השני – פרופ' מרטין אליס/ דר ניצן זוהר מהמכון ההמטולוגי
ובמקום השלישי והמכובד – ד"ר עמית זיו מהיחידה לראומטולוגיה – ילדים

כמו כן, נבחרו שני פוסטרים מצטיינים ד"ר מיכל כשר מירון רופאה בכירה מהמכון האינדוקריני
וד"ר גל כהן מאגף הגניקולוגיה והמיילדות.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן