"הדבר האחרון שעיריית כפר סבא רוצה הוא שנצא להפגין ברחובות"

"…אני יוצאת עם המערוך…… תדליק את האורות …."

זה לא משפט מסרט . אלא משיחה טלפון  אחת מיני רבות להן אני "זוכה" מידי לילה, כל פעם מתושב או תושבת אחרת מתושבי העיר . כך פתח ציבי אלון פוסט שהעלה  את בעיית הביטחון בשכונות המזרחיות בכפר סבא לראש סדר היום

פעם היה מי שישמור שלמה קרמר במדי נוטר

מוקד העניין בישיבת המועצה האחרונה הייתה הופעתו של ציבי אלון אשר מתריע כבר שנים על מכת הגניבות בשכונות המזרחיות בעיר. בישיבת המועצה האחרונה העלה הצעה לתכנית חומש מקיפה, אך נדחה, לטענתו משיקולים זרים ופוליטיים. מי שפועל כבר שנים למען ביטחון השכונות בהן גדל, מספר בראיון נרחב על הייאוש של התושבים, לא מבין לאן הולך הכסף שמיועד לביטחון עירוני, מזהיר שאסון גדול קרוב מתמיד ומבטיח: "לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את הביטחון לנו ולמשפחותינו"

רבים ממשתפי ישיבת המועצה האחרונה של עיריית כפר סבא, נדהמו כאשר החל ציבי אלון לספר על שיחה שקיבל, לפיה תושבת העיר חשדה שפרצו לביתה ויצאה החוצה עם מערוך על מנת להגן על עצמה. לדברי אלון, חבר בסיירות הביטחון בשכונות קפלן ויוספטל, מדובר באחת מיני עשרות שיחות שהוא מקבל מדי יום. "אם אשמיע לך את ההקלטות אתה תזדעזע. האבסורד הוא שמדובר בבעיה שקיימת כבר למעלה מ-50 שנה", הוא אומר בראיון ל"כפר סבא ניוז". 

אלון, שזומן לאותה ישיבה כדי להציג את עמדת התושבים בעניין הפריצות והחדירה לבתים בשכונות המזרחיות, הציע להקים תכנית חומש מקיפה, ובכלל זה ועדת ביטחון רחבה שתדאג לביטחון התושבים. לאכזבתו, ההצעה ירדה מסדר היום, זאת לטענתו בגלל שהעלה אותה בשם האופוזיציה. "זה לא מריח טוב", אומר אלון. "אני לא יודע אם יש למישהו משהו נגדי או נגד האופוזיציה, אבל ברור שהתאכזבתי מאוד שלא קיבלו את ההצעה. אותי לא מעניינת הפוליטיקה ואין פה שום עניין פוליטי. אני דואג רק לביטחון של התושבים, נקודה". בפוסט חריף שפרסם בנושא, הוסיף אלון בין השאר כי "מסתבר שהביטחון האישי של כל אחד מאיתנו לא שווה שקל.. מתברר שגם בביטחון האישי שלנו יש קואליציה ואופוזיציה ושאר מיני ירקות".

על המצב הביטחוני הקשה הוא מוסיף: "כבר כשהיינו ילדים היו פורצים אלינו לשכונות מהמשולש עם חמורים ועגלות, שודדים ובוזזים רכוש. 35 שנה עברו, והמצב רק נהיה יותר גרוע. רק לפני שלושה שבועות באו בני מיעוטים לדירה, התחזו למאבטחים ולאחר שפרצו לדירה נעלו ילד בן 16 באחד החדרים ו"ניקו" את הבית. כלום לא נשאר. זה יכול היה להיות גם אירוע לאומני. ומה אם חלילה הייתה בחורה צעירה בבית?". 

כידוע, יוספטל וקפלן סמוכות מאוד לקלקיליה, מה שמקל את מלאכת הפריצה. "אנחנו קו אחרון לקלקיליה", אומר אלון. "להרבה עובדים אמנם יש אישור לעבוד בישראל ואוספים אותם מהצומת באזור התעשייה, אבל הם מצלמים בטלפון חלק מהמקומות ומאוחר יותר פולשים אליהם בלילה. התופעה רק מתגברת ובחודשים האחרונים יש סרטונים איך ממש נכנסים לתוך הבתים. אותו פורץ יכול היה בקלות לחטוף ילד לתוך קלקיליה. מבחינתם, מה ההבדל בין אופניים, גנרטור וילד? הזדעזעתי רק מהמחשבה הזו".  

מי אחראי למחדל הזה?

"ראש העיר אחראי. מנסים להפיל את התיק על המדינה? מה זה מעניין אותי? אני משלם על הביטחון כמו כל בית אב בכפר סבא, אבל הם לא עושים את העבודה ובסופו של דבר אין לנו ביטחון. הכל פרטאץ' ובכל יום יכול לקרות אסון גדול מאוד. אף אחד לא עוזר לנו". 

לפני כשבועיים יזם אלון, יחד עם קבוצה של 25 תושבים, מפגש עם מנהל אגף הביטחון בעירייה, שי זייד, אליו הגיעו גם נציגים של המשטרה ושל סיירות הביטחון בשכונות המערביות. "המנהל הסביר לנו שהוא בכלל לא היה חייב להגיע ונראה היה שהוא עושה לנו טובה", אומר אלון בכעס. "אולי אנחנו עושים טובה לעירייה עם הפעילות של הסיירות בשכונות המזרחיות. אם היה יושב עם הוועדים החזקים של השכונות הירוקות הוא היה מגיע עם דף מסרים ומוסר נתונים על תקציבים כמו טטל'ה". כשאלו פני הדברים, באופן לא מפתיע הפגישה התפוצצה.

ועדה בלי מריחות

ציבי אלון (52), נשוי ליהודית ואב לשלושה – הבנות אופיר (25) ועמית (21) והבן גיא דוד (15). גדל ביוספטל, עבר לקפלן ובשנים האחרונות מתגורר במרכז העיר. כאמור, הוא חבר בשתי סיירות ביטחון בהתנדבות ובין האחראים לביטחון בשכונות המזרחיות בכפר סבא. בנוסף הוא בעליה של חברת "קבוצת נתיבי אלון", המספקת שירותי טואליטיקה וקוסמטיקה. 

בכל הנוגע לספורט, אלון מזוהה יותר מכל עם בית"ר כפר סבא, כשהקים את מחלקת הנוער שלה לפני 35 שנה, רובם ככולם בני נוער תושבי השכונות המזרחיות. במסגרת זו טיפח גם פרויקטים חברתיים וחינוכיים, בכללם הקמת תנועת הנוער הראשונה של בית"ר בעיר, קבוצת בנות מהראשונות בישראל וכן קידם פרויקט לימודי בשיתוף עמותת אלון, שהעניקה סיוע ומענה לימודי למאות ילדים ברחבי הארץ. כחלק מהפרויקט, 300 ילדי המועדון זכו ללמוד בבית הספר הדמוקרטי בכפר סבא בשעות אחר הצהריים. "קודם לימודים, אחר כך כדורגל", הוא פוסק. בגזרת הבוגרים, עשה היסטוריה עם הקבוצה שעלתה מליגה ג' לליגה א' לראשונה בתולדותיה.  

ובחזרה למצוקת הגניבות הבלתי פוסקת. "האמת? האנשים כבר מיואשים", אומר אלון בעצב. "הם ממורמרים עשרות שנים ואחרי שגנבו להם, כבר לא טורחים אפילו להתקשר – לא לעירייה ולא למשטרה. פשוט אפאתיים. ומה האבסורד? יודעים שאנחנו כל כך קרובים לקלקיליה, אז איך אין אפילו מצלמה אחת או פרוז'קטור בצד הזה מתוך עשרות מצלמות אבטחה בעיר? שימו עשר מצלמות עם מתנדבים שיצפו בהן ותראו את השב"חים מגיעים דרך הפרדסים. חסרים פתרונות? אנשים חוששים לצאת בלילות החוצה וכל אחד נועל את הבית 200 פעם. איפה קיים דבר כזה? יש כ-7,000 בתי אב בשכונות המזרחיות, כל אחד מהם משלם מדי חודשיים 30 שקל דמי ביטחון לעירייה. אתה יודע כמה זה יוצא? מה עושים עם הכסף הזה? אם אתם לא מסוגלים, תחזירו לנו את הכסף ונקים חברת ביטחון פרטית". לאלון גם תלונות ספציפיות לסגן ראש העיר, דני הרוש, שאותן שכונות, כך לדברי אלון, אמורות להיות קרובות לליבו. "האדון דני הרוש היה תושב יוספטל ומחזיק תיק הביטחון. לצערי הוא לא נראה ולא נשמע בשכונה – לא ביטחונית, לא חברתית ולא פוליטית", קובל אלון. 

התכנית שהציע אלון, לפיה תוקם ועדה מיוחדת שתטפל בפריצות, אמנם ירדה מסדר היום, אך הוא הוזמן להיות חבר בוועדת הביטחון העירונית. "בסך הכל ברוב הוועדות מורחים דברים, אבל אני שמח שאכנס לוועדה ואוכל לדווח איך היא מתנהלת. אצלי אין מריחות", מסכם אלון. "אם ימרחו, נקים קבוצה גדולה של מאות מתנדבים ונצא לרחוב. אנחנו אנשים רציניים, לא פראריירים והגיע הזמן שנעמוד על שלנו. לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את הביטחון לנו ולמשפחותינו. הדבר האחרון שעיריית כפר סבא רוצה הוא שהתושבים ייצאו להפגין ברחובות".  

יכול להיות שגם ב-2021 השד העדתי קיים והשכונות המזרחיות מקופחות ביחס לאחרות? 

"אתה אמרת, אבל עצם השאלה מלמדת הרבה". 

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה:

עיריית כפר סבא קיימה פגישות ודיונים רבים עם גורמי מקצוע, לרבות בצה"ל, במשטרת ישראל ובממשלה, באשר לתופעת השוהים הבלתי חוקיים המגיעים לעיר מהרשות הפלסטינית. במקביל, העירייה מקיימת באופן סדור ועל פי פקודת העיריות ועדת ביטחון עירונית, שבראשה המשנה לראש העיר, חבר המועצה אורן כהן. סגן ראש העיר ומחזיק תיק הביטחון, דני הרוש, מקיים סיורים תכופים עם כל גורמי המקצוע הרלוונטיים בעיר כולה, בין היתר בשכונות מזרח העיר והעירייה מקיימת פעילות יזומה בנושא הביטחון. יש לציין, כי יו"ר ועדת הביטחון אורן כהן צפוי לכנס את הוועדה הימים הקרובים ולדון, בין היתר, בהקמת מערך ביטחון יחד עם תושבי מזרח העיר. עיריית כפר סבא משקיעה משאבים רבים למען ביטחון כלל תושביה, בין היתר בהדרכה, סיוע והנעה של הקמת סיירות שכונתיות, כפי שנעשה בשכונת עלייה שבמערב העיר, התקנת מצלמות אבטחה, הקמת גדרות, הגברת תאורה במוקדים עליהם הוחלט על ידי גורמי המקצוע, סיורי ביטחון ועוד. העירייה תמשיך לפעול בכל הדרכים האפשריות למען ביטחון תושבות ותושבי העיר".

כתוב את הכותרת כאן

כתבות קשורות

2 תגובות

  1. "המון תושבים בורחים מכפר סבא. מעולם לא היינו במצב כזה" - KfarSaba.news הגב

    […] http://kfarsaba.news/%d7%94%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%94%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%a9%d7%a2%d7%…רבע שעה לתוך שיחה אישית-נשית עם נועה אזוגי לא מותירה מקום לספק. מדובר במה שמכונה בעולם הספורט "שחקנית נשמה". כזו שלא תחשבן לזמן, למקום או לכל דבר אחר. היא רוצה לעזור – וכמה שיותר. "רוב החיים שלי אני עוסקת בפילנתרופיה. אין לי בעיה עם זה, אני עובדת בחצאי משרות ותמיד מוצאת זמן פנוי לעשות טוב למען האחר. זו הראייה שלי בעולם", היא פותחת בראיון ל"כפר סבא ניוז".  […]

  2. "המון תושבים בורחים מכפר סבא. מעולם לא היינו במצב כזה" - KfarSaba.news הגב

    […] יקרו", היא מבהירה ומכוונת ליוזמה של ציבי אלון (ראו ראיון נפרד) לתכנית חומש והקמת ועדת ביטחון שתטפל בשורש הבעיה – […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן