פוליטיקה עכשיו!

הכל פוליטי, חמישה חודשים לבחירות בכפר סבא והזירה מתחממת. מאבק על הסכמי הגג, פרישה מהקואליציה וספינים על הסרת שלטים פוליטיקה עכשיו!

האם הסכם הגג יכריע את הבחירות בכפר סבא?


חמישה חודשים לבחירות והפוליטיקה בכפר סבא מרימה ראש, שלושה נושאים היו במוקד הפוליטי השבוע. הקרב על הסכמי הגג, הספינים על הסרת שלט והפרישה של עדי לוי סקופ מהקואליציה. חם בכפר סבא.

הקרב על הסכמי הגג

הסכם גג הוא הסכם שנערך בין מדינת ישראל, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון לבין רשויות מקומיות, על מנת להגדיל את היצע הדירות. ההסכם מאפשר הקמת שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור בתחום הרשויות המקומיות איתן נחתם ההסכם. במסגרת ההסכם מתחייבת המדינה בפני הרשות המקומית להעמיד מימון להקמה של מבני ציבור, מוסדות חינוך ותשתיות, עוד טרם שיווק הפרויקט. הרשות המקומית מתחייבת להעניק ליזמים היתר בנייה תוך 90 ימים. במסגרת ההסכם, נקבע לוח זמנים מוגדר לקידום הפרויקט, קצב ההיתרים בהסכמים דומים ברשויות אחרות עומד על כ2000 היתרים בשנה.

בכפר סבא הסכמי הגג אמורים להביא לפיתוח שכונות מגורים חדשות בצפון העיר, יחד עם סלילה של כביש עוקף צפוני. תכנית תמ"ל 1088 בצפון העיר שאמורה להוסיף כ 3400 דירות היא חלק מהתכנית הגדולה ואושרה לאחר התנגדויות. חברת המועצה יעל סער: "הסכם הגג מתבסס על תכנית תמל/1088 שהעתירה שהגשנו נגדה מתנהלת כעת בבית המשפט. נזכיר כי במסגרת ההתנגדויות המדינה סירבה להתנות את קצב הבנייה בהקמת כבישים, או תשתיות ביוב או תחבורה ציבורית, כל יחידת דיור צפויה להכביד באלפי ש"ח על התקציב העירוני, דבר שעלול לפגוע בשירות העירוני לתושבים ללא פיתוח מקדים של אזורי תעסוקה ומסחר." "

בעקבות  המשא ומתן המתקדם לקראת חתימת הסכמי הגג בין עיריית כפר סבא למדינה, הודיע ראש העיר רפי סער, על כוונתו לקדם את ההסכמים. מהצד השני של המערכת הפוליטית נשמעות טענות על כך שזהו מחטף ואין לקדם את ההסכמים לפני הבחירות המקומיות. חברת המועצה והמועמדת לראשות העיר הדר לביא, יחד עם יוסי סדבון, יו"ר האופוזיציה, שלחו מכתב למנכ"ל משרד הפנים במטרה למנוע חתימה על הסכם גג חדש לכפר סבא במהלך שנת בחירות.

הדר לביא: "כאשר אנו נמצאים בעיצומה של שנת בחירות, ישנו חשש משמעותי כי נבחרי ציבור המחזיקים בעמדות כוח יפעלו בצורה שאיננה מיטיבה בהכרח עם הרשות, אלא משיקולים זרים. על כן, נדרשות זהירות ושיקול דעת בפעולות הרשות השונות. על רקע זה, יזמנו בשיתוף פעולה מכתב דחוף למנכ"ל משרד הפנים, על מנת להבטיח שהאינטרס היחיד שיקבע הוא האינטרס של תושבי כפר סבא ולא שיקולים זרים של שנת בחירות".

חברת המועצה והמועמדת לראשות העיר ד"ר אסנת ספורטה שלחה מכתב לראש העיר סער וביקשה ממנו שלא לחתום במחטף על "הסכם גג" שלטענתה יביא לקריסה כלכלית ושל תשתיות העיר: "אני קוראת לך שלא לחתום על הסכם גג מול המדינה, הסכם שעלול להביא לקריסה כלכלית של העיר ולפגוע אנושות ברמת השירות של העירייה לכל תושבי העיר".

רפי סער, ראש העיר כפר סבא הגיב לטענות :״כפר סבא נמצאת על סף נקודת מפנה המשמעותית ביותר שידעה העיר בעשורים האחרונים. העיר נמצאת לפני מהפכת תשתיות שבמרכזה הוספת שטחים חדשים לתחומה והקמת שכונה חדשה שמיועדת בעיקרה לצעירי העיר כפר סבא. לצד תנופת חיזוק המבנים והתחדשות העירונית שהתכנית תאשר, הקמת השכונה החדשה תוביל בעיקר להצערת העיר בכך שהיא תאפשר לבנות ובני העיר לקבל עדיפות ברכישת דירה במחיר הוגן (הנחה משמעותית). הדיונים שמתקיימים כעת מול רשות מקרקעי ישראל, נועדו להבטיח פיתוח של רחב ומקיף של תשתיות תחבורה, חינוך ופנאי, שיהיו חלק בלתי נפרד מהתכנית. לתדהמתי, גורמים בפוליטיקה המקומית מנסים לחבל באחת היוזמות האסטרטגיות של העיר לצרכים קטנוניים של עסקנות פוליטית . בניגוד לטענות הסרק שנשמעות לאחרונה, ההסכם נרקם לאחר משא ומתן ממושך של שנתיים שניהלו הגורמים המקצועיים בעירייה בהובלתי מול רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה. בשנתיים אלו פעלנו כדי לטייב ככל שניתן את התמורות שינתנו לעיר שלנו וכשיגובש סופית הסכם הגג, הוא יובא לעיון תושבות ותושבי העיר ולאישור כנדרש."

קרב הגרסאות על הסרת השלט


מי הסיר את השלט?

המאבק על הרפורמה המשפטית עורר מיני סערה בכפר סבא, שלט שהוצב מול מרכז שרונה כחלק מקמפיין ארצי של התנגדות למחאה עורר התנגדות של תושבים ברשתות החברתיות. זמן קצר לאחר מכן הוסר השלט הוסר.

מתקני השילוט בכפר סבא הם רכוש החברה הכלכלית ומתופעלים על ידי זכיינים כחלק ממכרז. כאן החלה מלחמת הגרסאות. הטענה הראשונה היתה כי השלט כאקט של ונדליזם. לאחר מכן נטען כי ההנחיה להסרת השלט היתה מהחברה הכלכלית. האם הסרת השלט היא מעשה ונדליזם או הוראה מלמעלה? את האמת כנראה לא נדע אבל שוב חזינו באירוע נקודתי שעורר את רגשות הציבור בכפר סבא.

עיריית כפר סבא פרסמה תגובה בה נכתב: "ראש העיר רפי סער הנחה את החברה הכלכלית להחזיר השלט לאוויר באופן מיידי מאחר שהיתה לדעתו במקרה זה פגיעה לא ראויה בחופש הביטוי. החברה הכלכלית תשא בעלות ההפקה מחדש. ראש העיר מתכוון לערוך בירור בנושא".

לוי סקופ, אבדן אמון בראש העיר צילום: מיכל בנדק


פרישה מהקואליציה

אחרי תקופה ארוכה של מערכת היחסים עכורה בין חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ לראש העיר רפי סער, הגיעה זמן הפרידה. עדי לוי סקופ: "הודעתי לראש העיר על עזיבתי את הקואליציה לאור אובדן אמון מוחלט בו וביכולותיו, חילוקי דיעות קשים לגבי אופן ניהול העיר ופערים ערכיים מהותיים. לדמוקרטיה אין מחיר וחוסר הערכים הזה יוביל להרס הבית שלנו"

לוי סקופ התמודדה בבחירות הקודמות בראש רשימה עצמאית "הרשימה שלנו" שייצגה בעיקר את השכונות הירוקות ומאז בחירתה ועד השבוע הייתה חברת קואליציה ממונה על תיק התרבות, השכונות הירוקות ויו"ר מועצת נשים עירונית, עד לחודש דצמבר כיהנה כממלאת מקום יו"ר החברה לתרבות ופנאי ופרשה עקב פרשת הציור, ובחודש מרץ הכריזה על מועמדותה לראשות העיר בבחירות הקרובות.

הפרישה אינה מפתיעה את מי שמעורב בפוליטיקה המקומית בכפר סבא והייתה צפויה. גם ללא חברותה של סקופ לקואליציה יש עדין רוב במועצת העיר, זאת במידה וסיעת מרצ לא תפרוש.  עד הבחירות צפויות להיערך כ 5 ישיבות מועצה. הנושא העיקרי שעשוי להיות מובא לדיון במועצת העיר הוא אישור הסכמי הגג.

סקופ: "במשך השנים וביתר שאת בשנה האחרונה התגלעו ביני ובין רפי סער מחלוקות מהותיות ביותר ביחס לאופן ניהול העיר ופערים ערכיים מנהיגותיים. עשיתי כל מאמץ כדי להתגבר על המחלוקות ולהילחם על עמדותיי מתוך הקואליציה. אבל כעת הגיעו מים עד נפש ולא אסכים לעבוד לסדר היום על האירועים האחרונים. לצערי הרב במקום להגן על כפר סבא כעיר ליברלית ושוויונית, רפי סער בחר בדרך אחרת. הוא יצא באופן בוטה נגדי ונגד חבריי למועצת העיר והצביע נגד הצעות לסדר שנועדו להגן על מערכת החינוך מפני פגיעה וביטול תוכניות שוויון ומגדר בעיר."



כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן