"האדרנלין הוא סם החיים שלי. אני אוהב ללכת על הקצה"

מטוסים, יאכטות, מרוצים, תכנית טלוויזיה ובעלים של קבוצת כדורגל. נדמה שאין תחום ואתגר שלא נבחנו על ידי היזם ואיש העסקים סתיו שחם. בראיון הוא מדגיש את מוטיב הבטיחות גם בתחביבים לא ממש טריוויאליים, מספר איך חברת "סגמנט" בבעלותו דווקא התחזקה במשבר הקורונה, מנסה לסייע ללקוחותיו באמצעות חברת מימון חוץ בנקאי ומאמין שבתחילת השנה הבאה נוכל לחזור לסוג של שפיות. ומהי שפיות מבחינת איש שכולו אתגרים? סקי משפחתי באוסטריה, כמובן   

בתקופה בה התמודדות עם אתגרים מורכבים הפכה למציאות יומיומית בחסות הקורונה, מעניין לתהות על סדר יומו של מי שהאתגר הוא לחם חוקו, גם ללא כל מגפה וסכנה קיומית. קשה לחשוב על צ'לנג' שלא הפך מנת חלקו של היזם ואיש העסקים סתיו שחם, אם כאשר פרץ לתודעה הארצית לפני כשנתיים בתכנית המציאות "הכרישים", בה הוצגו יזמים צעירים שחיפשו משקיעים פוטנציאליים, המקומית – עת רכש את הפועל כפר סבא בכדורגל, או הפרטית – בשלל קטגוריות אקסטרים באוויר, בים וביבשה שעוד נגיע אליהן. 

"האדרנלין הוא סם החיים שלי. אני אדם שאוהב ללכת על הקצה ולכן תמיד מחפש בכל פעם אתגר חדש, בין אם בעסקים או בחיים הפרטיים", אומר שחם בראיון ל"כפר סבא ניוז". "חשוב לי להדגיש שמבחינתי לא מדובר בדברים חריגים ואני לא מתפרע או משתולל, אלא עושה הכל בצורה בטוחה. אשתי דווקא שמחה מאוד שיש לי הרבה תחומי עניין בחיים". 

כאמור, תחומי העניין שלו מגוונים במיוחד. בשנה האחרונה החל ללמוד טיסה עם המדריך גדי אדן, שפתח בפניו עולם חדש ומרהיב ממעוף הציפור. בקרוב ישלים את רישיון הטיס האזרחי בבית הספר "סקיי תעופה" בהרצליה, שיאפשר לו להטיס מטוס חד מנועי. אצל שחם, כמובן, לא מדובר בסוף פסוק ובהמשך הוא מתכוון להרחיב את הרישיון למטוס דו מנועי, מה שיאפשר לו, בוותק ובצבר השעות המתאים, להיות טייס אל על למשל. "זה בהחלט אפשרי, אבל זה לא מה שמעניין אותי", הוא צוחק. "אני עושה את זה בשביל הלב והנשמה". 

בשבועות האחרונים נחשף להתארגנות של נסיעות במסלולי מרוץ בארץ. אחד מהם, פצאל הסמוך לבאר שבע, משמש קרקע פורייה ל"טיסה" במהירות של 200 קמ"ש בפורש הפרטית והייחודית שלו, בצבע "כתום לאבה", כהגדרה ההומוריסטית של בעליה. ואחרי כל זה, אפשר להזכיר גם את היאכטה הוותיקה, אותה משיטים הוא ורעייתו איריס – שניהם סקיפרים מוסמכים בעלי רישיון שיט – באופן קבוע בסופי שבוע עם משפחה וחברים, הן בארץ והן מול נופיה של יוון. על הדרך אפשר להוסיף תחביבים "זניחים" במונחי שחם כמו שחייה מקצועית, טריאתלון, וסקי משפחתי מסורתי באירופה, בעיקר באוסטריה. מטבע הדברים, בכל הקשור לטיסות ולמרוצים, הרי שהפעילות בגזרה זו רק התחזקה בתקופת הקורונה. "אלה דברים אידיאליים למצבים בהם אין לך אפשרות להיפגש עם אנשים", מאשר שחם. "זה מספק אושר גדול ואדרנלין גבוה, וכל עוד זה אפשרי במסגרת ההנחיות זה מעולה". 

המצב במשק קטסטרופלי, יש משבר אשראי גדול ואנחנו רואים כמעט בכל מקום קניונים ורשתות קמעונאיות סגורות. זה כואב לכולנו

שלילי לקורונה, חיובי לעסקים

סתיו שחם, 48, מתגורר עם משפחתו בכפר סבא למעלה מעשרים שנה. נשוי לאיריס ואב לארבעה- דין (19), לוחם טרי בחיל הים, דפני (17), רקדנית בלט, דור (12) שכבר עוסק בטניס תחרותי ודניאל בת ה-6. שחם לא שוכח לציין גם את הכלבה לוקה ומבהיר: "היא הילדה החמישית שלנו". 

לשמחתו, לא רק בפן האישי הצליח "לעקוף" את משבר הקורונה בשל תחביביו הייחודיים, גם בפן המקצועי הוא חווה הצלחה גדולה בתקופה הנוכחית כבעליה של חברת "סגמנט", המעסיקה למעלה מ-80 עובדים ועוסקת במערכות לניהול שרשרת אספקה ופיננסים. במסגרת זו, החברה מקשרת אלקטרונית בין גופים גדולים במשק לספקים, מהזמנות, עבור בתעודות משלוח ועד חשבוניות – הכל ללא צורך באנשים וניירת. "השירות שאנחנו מספקים אידיאלי לתקופת הקורונה והחברה עושה חיל", מתגאה שחם. 

"מתחילת המגפה חלה עלייה מאסיבית בפעילות שלנו, כמו גם בכמות הלקוחות והספקים החדשים. מעבר לכך, סגמנט מוגדרת כמפעל חיוני ואנחנו ספקים של שירותי הבריאות והביטחון. לכן, לא הרגשנו את הקורונה ולא הוצאנו עובדים לחל"ת. להפך, עשינו גיוס מאסיבי של כוח אדם".

 יצוין כי האישה שאיתו, איריס שחם, היא סמנכ"לית החברה, אחראית על שירות הלקוחות והכספים, ולאחרונה מונתה על ידי ראש העירייה, רפי סער, לדירקטורית בחברה לתרבות ופנאי של עיריית כפר סבא. אחיו של סתיו, חן, שותף בחברה ומוביל אותה בגאווה למחוזות חדשים מבחינה טכנולוגית בתקופה סופר מאתגרת. זאת ועוד, לאחרונה הוקמה במסגרת סגמנט חברה חדשה של מימון חוץ בנקאי, המתעתדת להעניק הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים הנמנים עם לקוחותיה.  

"המצב במשק קטסטרופלי, יש משבר אשראי גדול ואנחנו רואים כמעט בכל מקום קניונים ורשתות קמעונאיות סגורות. זה כואב לכולנו", מתייחס שחם להשלכות הקורונה. "הרבה עסקים בישראל כבר הפנימו שהקורונה פה, ולהרבה זמן. לא נחזור לאורח החיים שהיה קודם, ולשמחתי הרבה עסקים מנסים להתאים עצמם למצב הנוכחי והעתידי, הן באמצעות מעבר לדיגיטל, בין השאר באמצעים שמספקת סגמנט, והן בפתיחה של חנויות אינטרנטיות". 

שקופית קודמת
שקופית הבאה

כריש במגרש 

בין הטייטלים הנוספים בהם הוא מתהדר יותר ופחות, נמצאים גם רואה חשבון ורב סרן במיל' ביחידת 8200 היוקרתית. לחשיפה הארצית זכה כאמור בכרישים, בשתי עונות ששודרו לאורך שנת 2018. "במישור האישי זה נתן לי חשיפה אדירה במישור האישי והעסקי. זו תכנית מדהימה עם רייטינג גבוה בקרב בני נוער וצעירים שרוצים להכיר את הראש העסקי והיזמי. עד היום מזהים אותי ברחוב ומתייעצים איתי בנושאים עסקיים שונים". 

זיכרונות קצת פחות טובים יש לו מעולם הכדורגל, עת רכש את הפועל כפר סבא מפירוק יחד עם עמותת האוהדים "הלב הירוק" (שמחזיקה עד היום ב-10% ממניות הניהול במועדון). במשך ארבע שנים שימש כבעלים של הקבוצה ותוך שנתיים הוביל אותה בחזרה מליגה א' לליגת העל. בשנה השלישית שרדה הקבוצה בליגה הבכירה וברביעית נשרה ללאומית. בענף עמוס טלטלות, למד על בשרו שחיצי ביקורת ארסיים מופנים חדשות לבקרים לבעל הבית, בין השאר בשל העובדה שהיה ידוע באהדתו להפועל תל אביב. "אחרי שעלינו לליגת העל, החברים הקרובים אמרו לי: 'חשבת שקנית חיית מחמד, אבל קיבלת זאב'. זה המשפט הכי זכור לי", אומר שחם. "בסך הכל נהניתי מאוד בתקופה הזו. בהתחלה זה היה אתגר וללכת על הקצה, כמו שאני אוהב, אבל בעלים של מועדון צריך להמשיך הלאה אחרי 3-4 שנים. רואים את זה גם בהפועל תל אביב ואפילו במכבי חיפה, עם בעלים כמו יענקל'ה שחר שהאוהדים ממררים לו את החיים. אוהדים תמיד רוצים הצלחות, הזיכרון קצר ומה שהיה בשנה שעברה לא נחשב. זה מתיש, ובשלב מסוים ההתרגשות והכיף נגמרים והדברים מדרדרים למחוזות שאף אחד לא רוצה בהם. לא הייתי מתנהל אחרת, אבל אולי מלכתחילה טעיתי כשהגעתי להפועל כפר סבא ולא למועדון יקר לליבי כמו הפועל תל אביב". 

את פרק הכדורגל הפרונטלי מיצה בהחלט, אבל הוא מחזיק בחברת "קיפס" יחד עם מנכ"ל כפר סבא בעבר, רובי רגב, המעניקה ייעוץ לניהול מועדוני כדורגל. בין הלקוחות נמצאות קבוצות הלאומית הפועל אשקלון, מ.ס כפר קאסם והפועל אום אל פאחם. רגב מנהל ושחם שומר על חיבתו לענף ומסייע מאחורי הקלעים.    

לסיכום, מתי להערכתך נחזור לנורמליזציה? 

"הבטיחו חיסון תוך כמה חודשים, אז להערכתי בסביבות חודש מרץ נוכל לחזור קצת לשפיות והמשק יוכל לקבל את החמצן שהוא זקוק לו. עסקים עושים כעת התאמות גם מבחינת כוח אדם, אבל אני מאוד מקווה שיחזרו לשוק העבודה הרבה עובדים שפוטרו או יצאו לחל"ת". 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן