"המון תושבים בורחים מכפר סבא. מעולם לא היינו במצב כזה"

הפעילה החברתית נועה אזוגי לא חוסכת ביקורת מעיריית כפר סבא וכפועל יוצא, מעדיפה לשלוח את ילדיה ללמוד בהוד השרון. בראיון נרחב היא מספרת על הפעילות הענפה בקבוצת "המאמות" שהיא מנהלת, משתפת מה קרה כשהרווחה לא שיתפה פעולה עם מיזם שהקימה למען נזקקים וחולמת על כפר סבא אחרת, מבוססת על אחדות וקהילתיות. עוצמה נשית בגרסה פילנתרופית

רבע שעה לתוך שיחה אישית-נשית עם נועה אזוגי לא מותירה מקום לספק. מדובר במה שמכונה בעולם הספורט "שחקנית נשמה". כזו שלא תחשבן לזמן, למקום או לכל דבר אחר. היא רוצה לעזור – וכמה שיותר. "רוב החיים שלי אני עוסקת בפילנתרופיה. אין לי בעיה עם זה, אני עובדת בחצאי משרות ותמיד מוצאת זמן פנוי לעשות טוב למען האחר. זו הראייה שלי בעולם", היא פותחת בראיון ל"כפר סבא ניוז". 

ואכן, רפרוף מהיר על העשייה החברתית שלה חושף עולם ומלואו עבור רבים. אזוגי מנהלת את הקבוצה הקהילתית "מאמות בכפר סבא", המונה – כדאי שתשבו – לא פחות מ-10,300 אימהות תושבות העיר ויישובי הסביבה. כ-95% מהן פעילות ויוצרות קבוצה סופר דינמית – מבירורים על שיפוצים, עבור בהתייעצויות על בייביסיטר ועד רכישת מקררים ואפילו קניית דולרים. בכל שנה, לפני חג פורים, מתנהל בקבוצה המשחק האהוב "הגמד והענק" בו מפנקות המאמות זו את זו במשך כמה שבועות.   

לפני מספר שבועות הקימה אזוגי בשיתוף עם דנית הראל מיזם בשם "מבשלים באהבה", המיועד לארוחות חמות בסופי שבוע לקשישים ומשפחות שידם אינה משגת, כאשר מן הסתם הצורך עלה בצורה משמעותית בשל משבר הקורונה. השותפה הראל פנתה למחלקת הרווחה העירונית בבקשה לקבל רשימה מסודרת, אך לתדהמתה נתקלה בסירוב לשיתוף פעולה בטענה שאין נזקקים ומי שיש כבר מטופל. אלא שלא אחת כאזוגי תוותר. קול קורא ברשתות החברתיות הזניק תוך פחות מחודש כ-500 מתנדבים למיזם. לא ברור מהיכן הגיעו הנתונים על כך שאין נזקקים, אבל ברור כשמש שכיום למעלה מ-150 קשישים ומשפחות מקבלים מדי שישי עד השעה 14:00 ארוחות חמות לבתיהם. 

עוד חשוב לציין, כי לפני כשבועיים, עקב כניסות רבות לבידודים, נפתח חשבון "PayBox" לתרומות עבור אותם קשישים ומשפחות, לשם רכישת מזון על מנת שאיש לא יישאר חלילה רעב. "אנחנו לא מבקשים מאיש ניירת או הוכחה שהוא נזקק", מבהירה אזוגי. "אני מאמינה שמי שמבקש – צריך. אגב, הקשישים כבר עדכנו את הרווחה שהם מקבלים ארוחות חמות מאיתנו". 

באופן כמעט טבעי, היא מציינת גם את התנדבותה במרכז הארצי לסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, כאשר בנוסף עברה לשם כך הכשרה בת חצי שנה מטעם המרכז לסיוע בשרון. עוד דבר לא מפתיע כשמדובר באזוגי, הוא הרינגטון בסלולרי שלה – שירה האהוב של גלי עטרי "מה שאת אוהבת" עם הפזמון הנצחי "תעשי – רק מה שאת אוהבת – רק מה שאת חושבת – שיהיה לך טוב".  "זה שיר שאני מאוד אוהבת ובאמת מאמינה בו", היא אומרת בחיוך. "כל אישה יכולה לעשות את המקסימום שלה. את ה"לא" כבר יש לה, אבל את ה"כן" היא יכולה להשיג. צריך רק להאמין בזה".

לצד קמפיינים דוגמת Me Too, את מרגישה שיש יותר מודעות לכוח ולהשפעה של נשים?

"אין לי ספק. היום נשים הרבה יותר חזקות ועצמאיות. אני לא צועדת בראש חוצות עם דגל הפמיניזם, אבל כל אישה יכולה לעשות, לשנות ולהיות בזכות עצמה".

על יח"צ ופילוג

נועה אזוגי מתגוררת בכפר סבא כבר 12 שנה, כיום בשכונת אלי כהן בעיר. נשואה ואם לשלושה – אדיר (19 וחצי) והבנות קשת (13) והיאלי (6 וחצי). בטבעיות (שוב) היא מנהלת משאבי אנוש במקצועה, או במילים אחרות: את אזוגי תוכלו למצוא בכל מקום או פעילות שנוגעת לקרבה ואהבה לזולת. מאידך, נדמה שזו גם הסיבה שההתנהלות העירונית מרתיחה אותה במישורים רבים. 

ראשית, עניין הפריצות התכופות לבתים. "אני פעילה ואקטיביסטית, וככזו לא יכולה לראות אטימות של מערכת. אני לא יושבת בצד ומחכה שדברים יקרו", היא מבהירה ומכוונת ליוזמה של ציבי אלון (ראו ראיון נפרד) לתכנית חומש והקמת ועדת ביטחון שתטפל בשורש הבעיה – הצעה שכידוע נדחתה. "אם יש יוזמות מבורכות של תושבים, לא יכול להיות שהרשות מפנה להם עורף. אם חברה אומרת לי שנעלו את הילד שלה בבית ו"ניקו" הכל, אתה לא יכול לשבת אדיש. פורצים מטיילים חופשי בבתים ותושבים לא זוכים לסיוע – לא מהמוקד העירוני ולא מהמשטרה. כולם כבר התקינו לבד מצלמות בבתים. זו לא עיר שכוחת אל או מדינת עולם שלישי, זו כפר סבא, והמצב רק הולך ומדרדר".  

ביקורת  נוספת של אזוגי נוגעת לחינוך. "אני בקשר עם המון אימהות ורואה הכל. גננות מתלוננות שלא סופרים אותן, הורים לא מקבלים שירות ראוי ואין מענה מצד העירייה", היא אומרת ומציינת מנגד הודעה שפורסמה מטעם העירייה על הנרשמת האלף במספר לגני הילדים. "הכל יח"צ ולא אמיתי. בשטח אין כלום. הצפיפות בגנים גדולה והחינוך מתחת לכל ביקורת. בעירייה מדברים על שיפוצים, אבל מה הם שווים אם אין ערך מוסף של פדגוגיה, חוסן רגשי וביטחון, בעיקר עכשיו בקורונה? כדי להצליח צריכים להיות איזונים. בגלל המצב הזה הילדות שלי לא לומדות בעיר אלא בהוד השרון, ויש לי חברות שפשוט עזבו את העיר. המון תושבים בורחים מכפר סבא. הם הגיעו בזכות החינוך ועוזבים עכשיו בגללו. יש פילוג גדול בעיר ומעולם לא היינו במצב כזה. העירייה מפעילה מנועי לחץ ויח"צ ואנשים מתנגחים האחד בשני. עצוב".   

מה החזון שלך? איזו כפר סבא את חולמת לראות?

"כפר סבא מאוחדת ללא עוינות בין התושבים. עיר בה האחד רואה את השני באמת וללא פוליטיקה, כזו שמבוססת על אהבה, אחדות וקהילתיות. לצערי אנחנו עדיין לא שם". 

עיריית כפר סבא בחרה לא להגיב לטענות

כתבות קשורות

כתבות קשורות

3 תגובות

  1. רינה ארנה גלבוע הגב

    כל מילה בסלע, עיר שלא דואגת לתושביה

  2. אווה עזר הגב

    צודקת השכונה הירוקה נחשבת ומקבלת את היחס מכל הבחינות ופילג. את התושבים השכונות הויתקות נשארו כמו בעולם שלישי
    עצוב

  3. אבי יבין-קלוגר הגב

    נועה היקרה בוקר טוב .
    אפתח במשפט הפתיחה למול הכתבה שלך:
    אני חי בכפר סבא 37 שנים ומעולם אני ומשפחתי כולה נהנים מכל רגע בעיר הנפלאה הזו בכל מעגלי חיינו וחיי ילדינו ונכדינו.
    אני חש שיש ממש נהירה של משפחות צעירות לעיר וזה לאחר שהם בחנו חלופות לא מעט בתהליך בחירתם בכפר סבא.
    אגב, ניתן לחוש זאת היטב במחירי הדירות בירוקה ועוד סביב ביקושים עירניים שגורמים למחירי הדירות לעלות מעלה ומעלה. לפני הסגר ליויתי וסיירת עם 2 משפחות ששמעו על העיר והחליטו לבחון מעבר לכאן, הם היו די המומים מיופיה ורב הגוניות של העיר.
    כשסיירנו רגלית הם פגשו חברי ילדות שלהם והשאלה הראשונה שעלתה איך מערכת החינוך בעיר, חבל שלא הקלטתי לך את השיחה כדי שתקשיבי לתשבחות ודברי הלל על מערכת החינוך. נועה העיר גם עוסקת בעשרות פרויקטים לרווחת התושבים לטווחי זמן הביניים ולעתיד ואני שזור אף ב 5 מיזמים מרשימים בכל קנה מידה וחשוב שנהייה מודעים לכך שבאמת ובתמים יש לנו עיר לתפארת ולא סתם המדדים הלאומיים לרמות שביעות הרצון מראים שכפר סבא במקומות ראשונים בפרמטרים רבים.
    נכון שיש תמיד מה לשפר, נכון שנדרשים עוד ועוד תקציבים ואולם ונכון גם שנעשות שגיאות, אבל עדיין בשקלול כולל יש לנו עיר לתפארת.
    מגפת הקורונה גם העצימה את תמונת הערבות ההדדית בעיר ואת השרות העמותות שעוסקות בכך.
    נועה, חשוב ליצור תמונה מאוזנת ואובייקטיבית כשמלינים כך כך העיר.
    צריך גם לנטרל כשיוצרים תמונה שכזו את התסכולים, ואת יודעת במה דברים אמורים.
    אני מסתובב לא מעט בארצינו היפה ונפגש עם אין ספור אנשים ומרביתם מתקנאים בכפר סבא בעוצומותיה החברתיות בשרותיה בעולמות התרבות והספורט שבה.
    שמינו מגיע לכל עבר במדינה ועלינו להיות גאים בכך.
    הנהגת העיר מובילה עם הרבה עוצמה קדימה והלאה את העיר וזה ניכר בכל עבר.
    שבת שלום לכולנו

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן