הארכיאולוגית מאופקים פגשה בהיסטוריה של כפר סבא – והתאהבה

ירדנה ויזנברג בסך הכל חיפשה אטרקציה במסגרת עבודתה כמדריכת טיולים בחברה להגנת הטבע. ההיכרות עם כפר סבא הובילה אותה לפעילות ענפה בלב העיר, ולאחרונה חגגה 30 שנה מאז החלה לנהל את המוזיאון העירוני. בראיון היא מספרת על שורשי שמה הקדום של העיר מן המקורות, הקשר האמיץ בין המבנים להון האנושי וגם על ההפתעה המרגשת שארגנה לכבוד הנשיא

אדם המסמל את פני עירו הוא בדרך כלל שורשי אדוק, אחד שרכש את אהבת המקום משחר ילדותו. המקרה של ירדנה ויזנברג שונה בתכלית, ולכן במידה רבה גם מרגש יותר. ספק אם תמצאו שילוב ייחודי וראייה מרחבית מזווית ארכיאולוגית-היסטורית גם מחוץ לגבולות כפר סבא, אבל מנהלת המוזיאון העירוני שולטת בצורה אבסולוטית בחומר, ובכל תיאור ותיאור של פועלה למען העיר ניתן לחוש באהבה הבלתי אמצעית שהיא רוכשת לה. 

"עבדתי בחברה להגנת הטבע, הייתה לי קבוצת הדרכה וחיפשתי עבורה מקומות מעניינים לטייל, שם התחיל הרומן", היא מספרת על המקריות שהובילה לדרכה המקצועית החדשה. "הגעתי כארכיאולוגית שעוסקת בעתיקות ופגשתי בד"ר איתן איילון, תושב העיר, שסיפר לי על ההתחלה של כפר סבא בתל הארכיאולוגי במזרח העיר. משם נחשפתי לשנות החפירה ואזכורה של המושבה כפר סבא במקורות ההיסטוריים לפני למעלה מאלפיים שנה – יוסף בן מתתיהו, המשנה והתלמוד". ויזנברג מוסיפה שהחלק העיקרי בממצא שהצליב מידע ואימת את השם, היא רצפת פסיפס עליה כתובת גיאוגרפית שממפה ערים ויישובים מימי בית שני. אגב, אותה רצפה מוצגת כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

רוצים עוד קצת היסטוריה על משמעות השם כפר סבא, שניתן לה על ידי שני גואלי אדמות אי שם בשנת 1895? לדברי ויזנברג, ככל הנראה מדובר במשפחת סבא, בדומה למשפחת ברק שהקימה את בני ברק. "גולי בבל חזרו ויישבו את הארץ לאחר חורבן בית ראשון. משפחת סבא התיישבה במזרח העיר, הקימה יישוב יהודי וכך שמרו את השם. כפי שמופיע במסכת דמאי ונידה – מעשה בשקמה של כפר סבא". 

באדיבות מוזיאון כפר סבא. צלם: דניאל קפלן

הרצל והפרדסים

לאחר החיבור הראשוני בפן המקצועי, הדרך לזה הרגשי הייתה קצרה יותר. ויזנברג החלה לעבוד במשתלה של משפחת דרויאן, שהקימה את הפרדסים הראשונים בכפר סבא. "התגוררתי בבית שלהם ברחוב הרצל 61 – אחד מ-12 הבתים הראשונים בכפר סבא, ולאט לאט התחברתי להיסטוריה שלה. עד אז לא עסקתי בהיסטוריה", היא אומרת וגולשת שוב בטבעיות לפן ההיסטורי. "הודות לעברה הרחוק והמשנאי, גיליתי זיקה וקשר בין הארכיאולוגיה להיסטוריה של כפר סבא. המושבה הזו קיבלה צביון ייחודי של מקום שבנוי מאנשיו. באר טוביה וכפר סבא הן המושבות היחידות שחרבו שלוש פעמים ונבנו מחדש. מי שמימן את השיקום היו הפועלים, והדבר קיבל ביטוי שיא בשנות ה-30, כשהיה מאבק לעבודה עברית. המאבק הזה יצא מכפר סבא. הקימו את בית הפועלים ובשמו הרשמי – קולנוע עמל. הפועלים, עם שכר חודשי של 1.75 לירות, הם שנתנו את כספם עבור הבית הרוחני הראשון בכפר סבא".

מה הדבר שהכי מסמל את העיר עבורך? 

"התמהיל של האנשים. דווקא המבנים הם עדות פיזית ומוחשית, ומשם יוצאת אמירה של הון אנושי ועשייה של אנשים. קולנוע, משק אריזה, בית הבאר, החאן שהיום הוא בית העירייה ואגודת המים, שרווחיה הם למען הציבור וכל מי שרוכש נכס בכפר סבא מקבל בה מנייה. זה לא המקום, אלא האנשים שעשו אותו וקיבלו החלטות נכונות לפיתוח המושבה". 

במקביל, החלה הנישה של המוזיאון העירוני לתפוס נפח משמעותי בעשייתה. ד"ר איילון, האיש שחשף אותה לצד הארכיאולוגי, הקים אותו לראשונה בשנת 1980. עשר שנים לאחר מכן קיבלה ויזנברג את שרביט הניהול, תפקיד אותו היא ממלאת באהבה עד היום. "זה התחיל משלוש שעות פעם בחודש, והיום אני במשרה מלאה עם צוות גדול", היא מתגאה. "בהתחלה היה זה מוזיאון עם ממצאים ארכיאולוגיים, וברבות השנים ביקשנו לשנות את השם למוזיאון כפר סבא ולכלול בו גם את ההיסטוריה של העיר. היום יש לנו סטאטוס משפטי של מוזיאון מוכר – אחד מ-55 ברחבי הארץ שמקבל תמיכות ממשרדים ממשלתיים. יש שיתוף פעולה מצוין עם העירייה והאגפים השונים, ובמקביל אנחנו קשובים לתושבים בשטח. בזכות המוזיאון השקנו לאחרונה אלבום מהודר עם אוסף מדהים של דניאל קפלן, הצלם הראשון במושבה כפר סבא שהייתה לו צלמניה ברחוב וייצמן. הבנים שלו תרמו את האוסף שכולל מצלמות, שלטים, זכוכיות ונגטיבים, ובנוסף סכום כסף להפקת האלבום, שזוכה להתעניינות מצד צעירים ומבוגרים כאחד. ההכנסות הן קודש לשימור הארכיון שלנו".  

על הייחודיות, אחת מני רבות בעיר, היא מוסיפה: "אנחנו מחברים עבר עם הווה. יש כאן פעילות תרבותית עם זיקה לכל מה שמתקשר לפיתוח העיר. התשתית היא של עיר ירוקה ואנחנו ממשיכים דברים ותכנונים שנולדו בשנות ה-70, כך שרואים ריבוד של יצירת המקום. סממן מדהים נוסף הוא מבנן – מרקם בינוי אנושי. מדובר ברבי קומות סביב גינה ציבורית שמביאה אנשים להיפגש, לשוחח והילדים הולכים לבית הספר מבלי לחשוש. הרצון הוא לחבר את השכונות הירוקות לגרעין המושבה. כפר סבא היא בין הערים המתוכננות היחידות בארץ. משנת 1905 ועד היום, תכנון עם השלכות חברתיות, אנושיות, כלכליות ומסחריות". 

לפני כשנתיים השיקה העירייה פורטל היסטורי וחסר תקדים בהיקפו, במסגרתו נסרקו כ-30 אלף מסמכים מתוך 2.5 מיליון (!) שנמצאים בארכיון הפיזי. "עד הקמת הפורטל אנשים שמרו לעצמם את החומרים של ההורים שלהם, אבל לאחריו מורגש שהם חשים ביטחון לתרום לנו. שיא השיאים הוא נכדה של אחד מראשוני כפר סבא, שתרמה כמות דפים מקוריים כולל קבלות משנת 1910 (!) – בהם נערכו הגורלות (כך נקראו אז ההגרלות) בהן מכרו את הנחלות בכפר סבא". 

אנקדוטה נוספת נוגעת לנשיא המדינה. "בתחילת שנת הלימודים הגיע רובי ריבלין עם ליווי מצומצם בשל מגבלות הקורונה, ותרם מחשבים לתלמידים מעוטי יכולת", משתפת ויזנברג. "אביו, פרופ' יואל יוסף ריבלין, היה תושב כפר סבא, מזרחן שתרגם את הקוראן הראשון לעברית. הוא היה מורה ומחנך במלחמת העולם הראשונה בחורשת אוסישקין ולימד בסוכות עשויות מאקליפטוסים. הכנו לו כרזה ענקית עם שלל מזכרות וחתימה מקורית של אביו. הוא התרגש מאוד ולא הבין מאיפה זה בא".   

טריוויה ברחוב

ירדנה ויזנברג, 53 קיבלה את שמה לאחר שנולדה ביום השלישי למלחמת ששת הימים. בת 53, נשואה לנמרוד ואם לשלושה בנים – גב (בצירה), אלון ואביתר. בעלת תואר ראשון בארכיאולוגיה וכיום עושה תואר שני באדריכלות נוף. בנוסף סיימה לימודי אוצרות ועל כן היא מוגדרת כמנהלת-אוצרת של המוזיאון. במקור היא מאופקים, וחרף השעות המרובות בהן היא מבלה בכפר סבא, מתגוררת כיום בכוכב יאיר/צור יגאל. גם לשם, באופן לא מפתיע, הגיעה לאחר שהשתתפה בחפירה ארכיאולוגית.  

במשך תשע שנים שימשה כיו"ר ועדת השמות בעיריית כפר סבא. "השכונות בכפר סבא הירוקה מתחלקות לזמר העברי ומייסדי העיר. היו לי משהו כמו 60 שאילתות שטענו שהשמות מיושנים ורצו שמות של פרחים וקונוטציות ירוקות, אבל התעקשנו לחבר את הישן עם החדש ולתת את הכבוד הראוי למייסדים", היא אומרת. כיום מכהנת כיו"ר ועדת הביקורת של איגוד המוזיאונים הארצי ואף זכתה לכתוב את אמנת השימור הארצית. ברמה העירונית היא מקדמת שימור של שני אתרים –תל כפר סבא ואתר משק האוצר על שם גואל האדמות יהושע חנקין. רק כדי לסבר את האוזן נספר, כי עבור שימור אתר משק האוצר הקצה מנהל מקרקעי ישראל סכום של מיליון שקלים, כשגם אגף הקיימות בעירייה והמועצה לשימור אתרים היסטוריים שותפים ותרמו כספים לפרויקט.   

ואם חשבתם שמשבר הקורונה מסוגל לעצור פעילות ענפה כל כך, תחשבו שוב. "היתרון הגדול שלנו הוא שהמוזיאון פועל באתרים ההיסטוריים שמחוץ למבנה שלו", מסבירה ויזנברג. "מוזיאונים גדולים אחרים סגורים, אבל אנחנו עושים תערוכות, מוציאים סיורים מודרכים ואפילו ארגנו טריוויית רחוב באורך אלף מטרים שכללה כרזות היסטוריות. היו הוראות מסודרות וכ-300 איש יצאו להרפתקה מרתקת, ביצעו משימות שונות וזכו בפרסים. יש לנו צוות של חמישה עובדים קבועים וחמישה מדריכים בהתאם לצורך, יחד עם רכזת חינוך ואיש שיווק ומדיה. כולם עושים עבודה נפלאה".  

מה החזון שלך? איזו כפר סבא היית רוצה לראות בעתיד?

"ירוקה, מקיימת, משמרת נכסיה וכזו שהולכים בה הרבה ברגל. חיבור ההון האנושי לעשייה בכל תחומי החיים וכמובן עיר שחוברה לה יחדיו ממזרח למערב".  

לסיום, נברך אותך לרגל 30 שנות ניהול של המוזיאון.

"תודה רבה, אפילו לא שמתי לב. ככה זה כשבאמת נהנים מהעבודה". 

מה אנחנו יודעים על כפר סבא?

scan0144

יום הולדת: 1903 נחשבת שנת ההקמה הרשמית של כפר סבא שהתחילה כשלוחה של פתח תקווה. כפר סבא התחילה את דרכה כיישוב חקלאי אבל במהרה הפכה להיות עיר המחוז של אזור השרון.

ב 1 באפריל 1962 הפכה כפר סבא לעיר

מנהיגי כפר סבא: משנת 1937 ועד היום כיהנו בתפקיד ראש הישוב, מועצה , עיר 8 אישים בלבד.

ראש העיר המכהן רפי סער נבחר לתפקידו ב 2018


תושבים בכפר סבא: נכון לסוף 2019 מתגוררים בכפר סבא 110,456 תושבים,

כפר סבא מדורגת בדירוג 8  מתוך 10 במדד כלכלי חברתי והשכר הממוצע בכפר סבא 13,901  לעומת 10774 שכר ממוצע ארצי (נתונים מתוך אתר ביטוח לאומי נכון ל 2018)

חינוך: כפר סבא התגאתה תמיד באיכות החינוך בעיר ומשיגה אחוזי זכאות לבגרות גבוהים 83.8 מתלמידי התיכון בכפר סבא זכאים לבגרות.

39 בתי ספר פועלים בכפר סבא.

אזורי תעסוקה בכפר סבא: 2 אזורי תעסוקה ותעשיה מרכזיים המעסיקים בעיקר עובדים בתחומי מסחר, מפעל טבע הוא המפעל היצרני הגדול בכפר סבא. על השלכות משבר הקורונה על מצב התעסוקה העתידי בעיר נכתוב בקרוב.

בטח תרצו לדעת ש: עד השבוע היו לכפר סבא  2 נציגים בכנסת אורלי פרומן אשר ניהלה את מחלקת החינוך בכפר סבא מסיעת יש עתיד ושרן השכל שהתפטרה השבוע מהכנסת ועברה מהליכוד למפלגה החדשה של גדעון סער.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. דליה שחף הגב

    מחפשת נואשות את ספרו של אברהם דרויאן האם נמצא תחת ידכם
    תודה
    0522254400

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן