"בישראל את עדיין נחשבת לעוף מוזר אם בחרת לשחק כדורגל ואת לא מ'המגדר הנכון' "

זה לא ראיון כדורגל רגיל, בעיקר מהעובדה שבישראל את עדיין נחשבת לעוף מוזר אם בחרת לשחק כדורגל ואת לא מ-"המגדר הנכון". זהו סיפור של נחישות ורצון ללכת עם האהבה עד הסוף

 

ספיר זדה בת 31, ילידה ותושבת העיר כפר סבא החלה את הרומן שלה עם הכדורגל כבר בגיל 6, כשאביה היה לוקח אותה למשחקים של הקבוצה המקומית, הפועל כפר סבא. משם הילדה רצתה רק לשחק כדורגל.

"הייתי מושפעת מהמשחקים ומאוד רציתי לשחק בעצמי ומכיוון שלא הייתה קבוצת כדורגל לילדות שיחקתי עם בנים", היא מספרת.

באלו תגובות נתקלת מהסביבה?
בתור ילדה קיבלתי תגובות לא פשוטות מהסביבה והייתי צריכה להתמודד עם זה. שמעתי מאנשים קביעות שכדורגל זה רק לבנים, שאלו אותי אם אני גבר, אמרו שבנות לא יודעות לשחק, היו גם מבוגרים שהרימו גבה ולא הבינו איך ילדה/ אישה יכולה לשחק כדורגל.
בתור ילדה היה לי קשה להתמודד עם התגובות הלא מפרגנות, אך עם הזמן התמקדתי יותר באהבה למשחק ולא במה אנשים חושבים.

היום לשמחתי יש יותר מודעות לכדורגל נשים, מה שבעצם נותן דלת כניסה לילדות ונערות שרוצות לשחק, אך גם כיום יש קושי והערות שגורמות להורים לא לשלוח את הילדות שלהם לחוג או קבוצת כדורגל. 

אני חושבת שצריך להכניס מגיל קטן מאוד בבתי הספר את אפשרות הבחירה לשחק כדורגל, להסביר שזה נורמלי ואפשרי ולא אומר שום דבר על הילדות.

המסגרת של הקבוצה והאימונים יכולים לתרום לביטחון העצמי של הילדות, ביכולת להסתגל ולעבוד בצוות, פיתוח משמעת עצמית, השגת מטרות, ניהול אכזבות ברגעים של הפסדים או ימים פחות טובים. דרך זה הילדות מפתחות יכולת מנטלית חזקה והתפתחות אישית מדהימה שעוזרת להן להתמודד גם עם האפליה המגדרית שהן עוברות ביום יום.

מתי בעצם התחלת לשחק בקבוצה מסודרת?
בגיל 15 המאמן יובל האס ראה אותי וצירף אותי כשוערת לקבוצת הנערות של בית"ר כפר סבא שנוהלה על ידי ציבי אלון. יובל וציבי דאגו ועשו הכל כדי שנוכל לשחק ולהנות מהעובדה שאנחנו משחקות במסגרת מסודרת. 

מתי התקדמת לליגה לבוגרות?
כעבור שנה יובל האס לקח כמה שחקניות, וביניהן אני, למבחנים בקבוצת הכדורגל אס"א ת״א, קבוצה שמתמודדת על תארים כל עונה, קבוצה מקצוענית שמשחקות בה השחקניות הטובות בליגה ושם התחלתי את הקריירה המקצועית שלי.


שיחקתי באס"א עד גיל 20 ובמהלך השנים זכינו באליפות וגביע המדינה. בגיל 17 זומנתי לנבחרת ישראל נערות ובוגרות ובגיל 21 עברתי לשחק במכבי ב״ש, שם עשינו היסטוריה כשעלינו לגמר גביע המדינה. מעמד מרגש ומכובד.
אחרי 2 עונות בבאר שבע החלטתי לפרוש וטסתי לארה"ב, אחרי שנה חזרתי לארץ וסגרתי מעגל כשחזרתי לשחק באס"א ת"א. לאחר עונה אחל החלטתי לפרוש מהכדורגל ולהתמקד בקריירת האימון שבה אני מצליחה מאוד עד היום.

למדת קורס מאמנת כושר ופתאום מצאת את עצמך שוב על המגרש ואפילו זכית לעוד הישג גדול, איך זה קרה שוב?
זה קטע מדהים. למדתי קורס מאמנת כושר והחלטתי לקחת את זה צעד קדימה, מאז אני מאמנת בחדרי כושר, סטודיו ובעיקר אימונים אישיים, כבר קרוב לשמונה שנים.
בנובמבר האחרון קיבלתי טלפון מירון גפני, שהוא חלק מהצוות של הפועל מרמורק, והוא שאל אותי אם אני רוצה לחזור לשחק, היה קשה לסרב, הגעגוע לדשא ניצח!

לא חשבתי שזאת תיהיה העונה הכי יפה והכי מרגשת בקריירה שלי, בזכות השקעה של מספר אנשים עשינו היסטוריה, זכינו באליפות הליגה הלאומית ועלינו לליגת העל! 
העונה השקיעו המון בקבוצת הנשים, תקציבים מכובדים, מאמן ראשי, מאמן שוערות, מאמן כושר ומעסה, מה שאין בכל קבוצה בליגת נשים.

בזכות ההשקעה והמקצועיות של הצוות וההנהלה יחד עם סגל רחב ושחקניות טובות עלינו לליגת העל מהמקום הראשון. היופי והייחודיות של הקבוצה זה האוהדים שתומכים לאורך כל הדרך, באים למשחקים לעודד ומפרגנים.

"היו לי המון רגעים מאתגרים שונים בדרך אבל התוצאה שווה הכל", היא מספרת – "היה קשה גם לשלב את הכדורגל המקצועי עם הלימודים, טיסות לחו"ל, אימוני נבחרת ואימונים בקבוצה, מה שדרש ממני המון זמן ומאמץ. אבל ברגע שהאתגרים האמיתיים היו על המגרש, כל מה שמדברים מהצד נעלם. הדבר הכי חשוב אצל שוער זה הראש, היכולת המנטלית, משהו שבעבר לא שמו דגש ואני שמחה שצלחתי הכל."

אין ספק שמנטליות חזקה הביאה את ספיר זדה להיות השוערת שבשער, זאת שמגינה לא רק על הכדור, אלא גם על העצמאות שלה ושל בנות אחרות, לעשות את מה שהן אוהבת ולא להיכנע לכל מיני סטיגמות מיושנות.


כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן